Tsja....
Ondertussen...
Een week of wat geleden nam Peter contact met mij op, dat "als ik dan toch zo'n vreselijke haast had", dat hij dan nog wel een oude, maar in min of meer vliegbare toestand zijnde Ogar had liggen, die ik wel over mocht nemen voor wat hij er ook voor betaald had destijds (en dat was een heel schappelijk prijsje, zonder meer).
Dus ik ben een week of drie geleden gezwind in de auto gestapt en naar Amersfoort gereden, en kwam thuis met een oude, licht beschadigde maar wel complete Ogar.
Er zat wel een hoop werk aan. Wat deukjes en butsjes in de vleugel, die vrij vlot te fixen waren:
Dit soort werk.
Verder lag er één rolroer los, en zaten beide remkleppen met een scharnier wat van electisch isolatietape gemaakt was, dus die zijn weer even met een net foliescharnier vastgezet,
De stuurkabels lagen heel raar in de staartboom, eigenlijk niet goed vastgezet (de staartboom domweg volgestampt met schuimrubber) en een van de kabels was een beetje... tsja, hoe zal ik het zeggen... beetje raar aangelegd.
Dit waren dus twee reststukjes buitenmantel blijkbaar, die ook weer met isolatietape aan elkaar gezet waren...
De stuurkabels zijn door nieuwe vervangen, het schuimrubber is weggehaald, en gewoon een klein "spantje" achterin de romp waar de kabels deugdelijk in vastgezet zijn.
De servo-bevestiging tussen de vleugelschouders (voor ailleron en kleppen) ontbrak geheel, en heb ik overnieuw gemaakt.
Met twee schroefjes en wat gefriemel kunnen die er in een paar minuten in of uit gehaald worden.
De cockpitbodemplaat was heel vreemd, met drie schroefjes aan de bodem vastgezet, en het wiel zat weer aan die bodemplaat vast. Gek genoeg was de spantenconstructie waar aan het wiel hóórt vast te zitten, wel aanwezig, maar niet aan de rompbodem verlijmd.
Ik vond de starre bevestiging sowiso eigenlijk niet zo mooi, dus ik heb uit hout een "wielophanging" gebouwd met een rubber demper-elementje er in. Zit niet heel veel veerweg in, maar de klappen worden nu in elk geval niet meer direct aan de romp doorgegeven.
Het rubber element kan 'strakker" of "losser" gezet worden in vier posities. Overigens komt de hoofd-flexibiliteit nog gewoon uit het Dubro wiel.
Deze constructie is met UHU Plus in de romp verlijmd.
Als motor viel de keus op een ASP 52 viertakt die ik vorig jaar voor een zacht zeep prijsje op de kop getikt had, en waarvan ik eigenlijk niet weet hoe die er aan toe was, hij voelde qua compressie wat zompig aan, maar dat kan meerdere redenen hebben. Hij zag er in elk geval netjes uit.
Dus die ingebouwd:
Hij bleek vrij redelijk onder de kap te passen, hij had nog wel iets dichter naar voren gekund, maar ik had geen zin om zelf motordragers te maken, dus...
Aangezien dit een duwopstelling is, en de koeling eigenlijk volledig verzorgd word door een luchthapper op de motorkap, vermoed ik dat hij met kap beter koelt dan zonder, en om de koeling zo effectief mogelijk te maken heb ik een "vloerplaat" onder de motor gelegd zodat alle lucht langs de motor moet.
Om dezelfde reden heb ik het gat tussen de motordragers ook afgedicht met een dun plaatje triplex.
Eigenlijk heb ik deze motor gewoon "tijdens de inbouw" omgezet naar benzine, hij heeft nooit op de testbank gelopen.
Dat valt niet eens tegen:
Ik ben nog niet klaar, de tank moet er weer uit want ik zie luchtbellen in de brandstofleiding dus ik heb ergens iets verkeerd gedaan.
PS: dat luchtblazertje dient uiteraard voor de motorkoeling, want duwprops koelen niet zo geweldig...
PSPS: na een half uurtje rustig geprutteld te hebben, is de compressie weer normaal, en ik zie al olie uit het kleppendeksel komen, want uiteraard is deze motor ook van het befaamde Brutus Klepsmeersysteem
(TM) voorzien...