OcCre HMS Bounty 1:45

Aangezien de foto's van de doos met inhoud niet echt duidelijk waren met kunstlicht deze zojuist maar eens met daglicht gemaakt, is een wereld van verschil.

20231230_132533.jpg
20231230_132400.jpg
20231230_132501.jpg
20231230_132629.jpg
20231230_132650.jpg
20231230_132713.jpg
20231230_132743.jpg
20231230_132842.jpg
20231230_133006.jpg
20231230_133154.jpg

En de rest van de foto's

20231230_133227.jpg
20231230_133250.jpg
20231230_133315.jpg
20231230_133358.jpg
20231230_133442.jpg
20231230_133508.jpg

Genoeg hout om me voorlopig bezig te houden. Maar mijn grootste angst zijn de touwen, zeilen, blokken en aanverwante artikelen. Hierbij lijkt (voor mij) de romp beplanken een peulenschil alhoewel ik weet dat een romp netjes dicht maken ook erg moeilijk is.

Laatst bewerkt:
Ga er maar van uit dat maken van de tuigage net zoveel werk is als maken van de romp.
Ik heb dit als leuk gemarkeerd maar betwijfel of ik het wel zo leuk gaat vinden ;). Voorlopig ben ik nog lang niet zover en kan ik eerst rustig het "recht toe recht aan werk" doen. Tegen de tijd dat ik zover ben zal ik wel een keer heel hard om hulp vragen. Ik heb al vaak genoeg gelezen dat eerst hulp vragen voordat je fouten maakt geen schande is, en dat is het natuurlijk ook niet. In mijn hoofd heb ik wel een idee hoe het beplanken gaat na alle verslagen en tips gelezen te hebben, nu de praktijk nog.

Slim deze hoekzetter, hou ik van :)
Voorspoedige bouw gewenst

Tio
Dank je Tio. Dit is mijn derde schip waar ik aan ga beginnen De eerste heeft mijn broertje nu in bezit ( nadat ik er aan begonnen was) en is er ook nog af en toe mee bezig, de tweede was de Duyfken die een verhuizing niet heeft overleefd (hij stond op een stapeltje dozen en toen ik de trap af ging verloor ik mijn evenwicht en was het model eerder beneden als ik, allebei een hardhandige landing zullen we maar zeggen). Dus qua spanten plaatsen heb ik nu wel enige ervaring :)

Als eerste wil ik iedereen op de valreep nog een gelukkig nieuwjaar wensen.

De spanten zitten op de valse kiel waarmee de eerste stap is voltooid. Lego kun je trouwens (met wat geluk) ook anders gebruiken.

20240101_115505.jpg
20240101_115521.jpg

Met wat geluk kwam ik erachter dat drie blokjes precies tussen deze twee spanten pasten. In het midden rusten ze op de valse kiel en dan is het een kwestie van meten om hem goed te krijgen. Op alle vier de hoeken een verschil met de lego blokjes van 1mm. En na nog wat plakwerk ziet het geheel er tot nu toe zo uit.

20240105_100733.jpg
20240105_100811.jpg

Zoals je op de onderste foto kunt zien is de spiegel niet helemaal zoals het hoort, hij is een beetje getordeerd. Dat heb ik nu ondervangen door tussen de beugel en de valse kiel (zo laag mogelijk dus op de plank) een stripje van 1mm te zetten wat precies genoeg bleek te zijn om hem mooi recht te krijgen. Dat stripje blijft uiteraard zitten zolang het nodig is. De volgende stap is een lichte schuurbeurt om daarna de beits erop te zetten. Ik heb gekozen voor kersen, vraag me niet waarom maar leek mij wel een mooie kleur voor de spanten.

20240105_100928.jpg

Als dat gedaan is willen ze dat ik aan de dekken en hutten begin maar ik sla even een paar stappen over om daarna terug te gaan naar de stap die ik nu eigenlijk zou moeten doen. Ik ga namelijk eerst het volgende doen.

20240105_101001.jpg
20240105_101048.jpg

Ik ga eerst met plaatje 23 beginnen, daarna ga ik terug naar plaatje 6 om dan weer het stappenplan te volgen.

20240105_100946.jpg

Waarom ze willen dat men de bovenkant van het dek ook in kleur zet is mij een raadsel en ga ik zeker niet doen. De onderkant komt uiteraard wel in kleur.
De reden dat ik even van de bouwbeschrijving afwijk is dat ze willen dat je de dekjes in twee helften maakt. Ik vind dat jammer want dan blijf je met een beetje pech een kier in het midden zien. Ik ga ze dus eerst tussen de spanten lijmen en dan in één keer netjes vanuit het midden beplanken zodat je dus geen kier krijgt. Maar dan moet ik wel van de bouwbeschrijving afwijken omdat de andere dekjes dus over het eerste gedeelte heen hangen. Beetje wazig uitgelegd maar ik hoop dat jullie het begrijpen.

Laatst bewerkt:
Even een foto gemaakt voor de verduidelijking.

20240105_173357.jpg
20240105_173557.jpg

Zoals jullie zien hangt het dek richting de spiegel over het gedeelte wat later beplankt moet worden en de (eventuele) naad/kier die dan zichtbaar blijft als je volgens de beschrijving gaat werken en het dek dus in twee delen beplankt en monteert. Morgen nog een tweede laag beits aan brengen, wat overigens wel lastig is. Als ik iets beter na had gedacht was het slimmer en verstandiger geweest om ze te beitsen voordat ze op de kiel gelijmd werden.
En even wat werk verricht waar nadenken eigenlijk niet nodig is.

20240105_173630.jpg

Edwin kan er wel gelijmd worden na het beitsen, lijm wil er ook wel graag intrekken.

Tio
Klopt helemaal Tio. De spanten moeten uiteraard toch geschuurd worden en de kopse kanten heb ik dan ook zoveel mogelijk ontzien omdat de latjes wel wat spanning kunnen geven als ik het beplanken verkeerd doe (en die kans is redelijk aanwezig ;)). Waar de dekjes aan de binnenkant komen wordt uiteraard ook geschuurd. Het voordeel is dat daar geen krachten op komen te staan, als ze maar op hun plek blijven is het meer als genoeg en ook dan heeft (hout)lijm echt wel meer dan voldoende kracht.

Als eerste wil ik iedereen op de valreep nog een gelukkig nieuwjaar wensen.

De spanten zitten op de valse kiel waarmee de eerste stap is voltooid. Lego kun je trouwens (met wat geluk) ook anders gebruiken.

Bekijk bijlage 566068 Bekijk bijlage 566069

Met wat geluk kwam ik erachter dat drie blokjes precies tussen deze twee spanten pasten. In het midden rusten ze op de valse kiel en dan is het een kwestie van meten om hem goed te krijgen. Op alle vier de hoeken een verschil met de lego blokjes van 1mm. En na nog wat plakwerk ziet het geheel er tot nu toe zo uit.

Bekijk bijlage 566070 Bekijk bijlage 566071

Zoals je op de onderste foto kunt zien is de spiegel niet helemaal zoals het hoort, hij is een beetje getordeerd. Dat heb ik nu ondervangen door tussen de beugel en de valse kiel (zo laag mogelijk dus op de plank) een stripje van 1mm te zetten wat precies genoeg bleek te zijn om hem mooi recht te krijgen. Dat stripje blijft uiteraard zitten zolang het nodig is. De volgende stap is een lichte schuurbeurt om daarna de beits erop te zetten. Ik heb gekozen voor kersen, vraag me niet waarom maar leek mij wel een mooie kleur voor de spanten.

Bekijk bijlage 566077

Als dat gedaan is willen ze dat ik aan de dekken en hutten begin maar ik sla even een paar stappen over om daarna terug te gaan naar de stap die ik nu eigenlijk zou moeten doen. Ik ga namelijk eerst het volgende doen.

Bekijk bijlage 566079 Bekijk bijlage 566080

Ik ga eerst met plaatje 23 beginnen, daarna ga ik terug naar plaatje 6 om dan weer het stappenplan te volgen.

Bekijk bijlage 566081

Waarom ze willen dat men de bovenkant van het dek ook in kleur zet is mij een raadsel en ga ik zeker niet doen. De onderkant komt uiteraard wel in kleur.
De reden dat ik even van de bouwbeschrijving afwijk is dat ze willen dat je de dekjes in twee helften maakt. Ik vind dat jammer want dan blijf je met een beetje pech een kier in het midden zien. Ik ga ze dus eerst tussen de spanten lijmen en dan in één keer netjes vanuit het midden beplanken zodat je dus geen kier krijgt. Maar dan moet ik wel van de bouwbeschrijving afwijken omdat de andere dekjes dus over het eerste gedeelte heen hangen. Beetje wazig uitgelegd maar ik hoop dat jullie het begrijpen.
Ik begrijp het en ik snap je keuze:thumbsup:

Dank je wel Jeroen. Die opengewerkte zijkant vind ik persoonlijk ook weer de charme van dit model. Hoewel niet iedereen er zo over zal denken.

Dit jaar ben ik weer rustig verder gegaan. Als eerste de beplanking van het onderste dek wat gelijk op de spanten rust. Die is bijna af maar kan pas helemaal afgemaakt worden als de dekjes met kajuiten er vlak boven gemonteerd zijn. Momenteel ben ik bezig met één van die dekjes te beplanken.

20240114_191002.jpg
20240114_191033.jpg

Jaja we zijn er nog. Af en toe een half uurtje schiet niet echt op maar het voorste dekje is helemaal afgewerkt.

20240202_173211.jpg
20240202_173143.jpg

Om het iets "levendiger" te maken heb ik één deurtje open laten staan. Ik denk niet dat je er iets van gaat zien maar leuk is het wel. Ik zat er ook aan te denken om ergens een trapje neer te zetten maar toen bedacht ik me opeens dat het dek normaal gesproken uiteraard gewoon doorloopt en dan zou een trapje natuurlijk een rare toevoeging zijn.
Nu moet er bij de steven ook nog zo'n dekje komen en dan de dekbalken plaatsen waar het volgende dek op komt.

Back