Lezen wel weer verder in dit smulverslagje.
Vergeet de foto’s diversen exoot RC niet te posten!
Het heeft even geduurd, maar hier komt dan toch "iets"...
Ik heb afgelopen Zaterdag lekker gevlogen, zes uur op het veld geweest. Het was de hele dag dicht bewolkt, en er stond een prettig koel windje, dus wat kan er fout gaan, toch?
Nou... Zondag was het NIET bewolkt, en aangezien mijn voeten (en dus ook de rest van het normaliter onbedekte lijf, zoals armen, benen en gezicht) er ongeveer ZO
uitzagen ben ik angstvallig in de schaduw gebleven.

Blijkbaar kun je hier met een volledig bewolkte lucht nog steeds heel erg flink verbranden, en let wel, ik heb zaterdag al met al ongeveer 40 minuten motorlooptijd gescoord, dus mischien in totaal een uurtje, 70 minuten hooguit NIET onder het afdak gestaan... Bizar gewoon.
Maar goed, dat is dus niet heel erg bizar...
Wat wel "best wel bizar" is, zijn de volgende twee toestellen:
De eigenaar was een reuze aardige vent, nergens niet om, maar wel iemand met echt knetterveel poen, zeker voor lokale begrippen.
Stel je voor, je gaat "fijn een middagje modelvliegen", en je neemt mee:
6 man groundcrew
2 mini-truckjes, elk met een vliegtuig
1 grote SUV voor het persoonlijke comfort (die truckjes hebben geen AC, of wel dan? Nou, daarom).
En dan kom je dus aan op het veld en ga je zitten kijken hoe je groundcrew je toestellen uit de truckjes haalt,naar binnen zeult, opbouwt, aftankt, etc etc.
Nou had die Harvard (weet niet welk exact model, maar goed 3 meter span en ergens tussen de 25 en 30 kilo, met een Moki 215 er voor, alles er op en er aan) tien jaar geleden twee keer gevlogen volgens de eigenaar, "dus hij was wat zenuwachtig"...
Dat klopte, want het is al een lastige kist in de landing, en vanwege het zwarte asfalt en het groene gras is het hier boven de baan meestal erg venijnig turbulent, dus liever geen flaps, maar dan moet je wel voldoende snelheid houden, en dat kan op zich ook best als er een goede 3~4 Bft mooi recht over de baan staat.
Doe je dat niet, dan zakt de kist door, stuitert op met de neus omhoog, overtrekt onherstelbaar en de kist knalde met de neus recht naar beneden op het asfalt.
Daar heb ik maar geen foto's van genomen, want ik kreeg sterk de indruk dat hoe aardig hij ook leek, de eigenaar leek nogal ontzag in te boezemen bij de rest, en je moet toch altijd oppassen hier met mensen die een hoop geld of macht hebben.
De jet heeft wel twee vluchtjes gedaan, en de eerste landing was "goed" (in de zin van "iedere landing waar je lopend uitstapt, is een goede landing") en dat zullen ongetwijfeld zenuwen geweest zijn, de tweede landing was gewoon strak, niks op aan te merken,
Wat mij opviel was dat ik voorgaande keren wel her en der wat geruchten opving over "mensen met turbines", en er ook geloof ik een of twee in de pitt gezien heb die even gestart werden, dit weekend heb ik er, of het nu toeval was of niet, 6 verschillende gezien. Twee "grote" kisten met zeg maar, 10~15 kilo turbines, en heel opvallend vier stuks in de 2 kilo klasse, waarvan twee in foamies ingebouwd.
Een van die Foamies was een Avanti S, die je ook in Europa heel veel ziet, en die kist vloog prima, eigenaar wist op zich goed wat ie deed, geen "groundcrew", en een turbine die oud was en onderhoud nodig had (begon tijdens de run-up soms spontaan te rochelen, ploffen en dan hoorde je de flame-out gewoon aankomen) maar, zo zei de eigenaar lachend, hij had voor de zekerheid altijd een snoerloze bladblazer bij zich om de boel onmiddelijk te koelen als dat gebeurde, en ALS het lukte om met draaiende turbine naar de baan te taxiën..."Tijdens de start en in de lucht was hij nog nooit gestopt

"/
Daar heb ik wel een videootje van maar geen foto's:
De andere foamie was een F18 Hornet, op zich best een leuk ding, zag er uit als door een handige hobbyist gemaakt, wat gebruikssporen (een smeltplekje tussen de straalpijpen, en bijvoorbeeld de tank was ingelamineerd in de romp, wel heel handig gedaan maar niet erg schaalgetrouw

)
Zondermeer een heel charmant projectje. Als ie van mij was geweest, zou ik er absoluut trots op zijn.
Maaaarrrrr... het eigenaartje was een héél ander verhaal. Jong, soort van YT-acteurtje/influencertje...
Nu is het in deze streken cultureel/religieus gezien zo, dat mensen met geld en macht meestal een beetje op een voetstuk geplaatst worden omdat "blijkbaar Allah ze beloond heeft dus ze MOETEN wel goede mensen zijn" (wat nergens op slaat, maar, allee, cultuur is cultuur), maar dit menneke viel daar zo te zien niet onder.
De clubleden waar ik mee stond te praten lieten merken voor dit type "rijk" weinig waardering te hebben.
Zijn groundcrew bestond naast twee of drie man die zijn toestelletje opbouwden en tankten, óók uit twee mannetjes die geen andere taak hadden dan zoveel mogelijk video-documentatie te doen en hadden daarvoor, hoewel low-budget, toch wel IETS meer dan een paar smartfoons bij zich. Camera's met schouderharnas, mixrofoons met windkappen, dat soort spul. Meneer stond eerst een inleidend verhaaltje te acteren over hoe hij wel eens even met een foamie met gasturbine zou gaan vliegen, en mijn Indonesisch is verre van perfect, maar zelfs ik pikte het "kijk mij eens een kek filmpje maken" er toch wel uit.
Affijn, kistje wordt gestart, naar de baan getaxied, een keer voor de camera over de baan heen en weer getaxied, en daar zal het los gaan:
Gas er op, halverwege de run waait de cockpitkap er af, TÓCH de start doorzetten, kist komt los, LiPo's vallen er uit, kist knalt op het asfalt, end of story.
Het clublid waar ik op dat moment mee stond te praten haalde zijn schouders op en zei zoiets als "ach, die video gaat hem meer opleveren dan die kist hem gekost heeft, dus hij verdient er alleen maar aan".
Vreemde wereld...
Nog wat aparte dingen die ik zo zag: De turbinevliegers hier geven de voorkeur aan AvTur Jet A1 (wie niet?) en dat hadden ze ook bijna allemaal bij zich, maar dat is hier voor de consument niet zo heel makkelijk te vinden. Petroleum (Zibro-Kamin achtig spul) wordt hier echter in plastic zakken van een liter verkocht:
Dit was overigens de eigenaar van die Foamie Avanti, de meest normale van de turbine mannen.
Nou... dat waren zo'n beetje mijn avonturen hier.
Verder viel het een aantal mensen die mij niet kenden van voorgaande jaren op dat mijn ouwe ASP-tje "niet helemaal zoals andere motoren was",dus nog her en der een babbeltje en een demo-run gedaan.