ok, maar wat zijn de maandlonen daar?
vermoedelijk als je dat tegen elkaar wegstreept, zitten ze toch weer in het dure segment...
Dat bedóélde ik ook, eigenlijk... dat die dingen hier 1/2 kosten van wat ze bij ons kosten, maar hier nog steeds relatief duur zijn.
Ik heb geen idee wat een maandloon hier bedraagt, maar als ik het schatten moet denk ik dat je hier met rond de 600 Euro per maand echt een bovenmodale verdiener.
Een huisje zoals waar mijn dochter in woont, kost om nieuw te laten bouwen ergens in de buurt van de 15.000 euro en zal een marktwaarde in de vrije verkoop hebben van rond de 25.000.
Dat klinkt wat raar, je zou zeggen dat iedereen dan laat bouwen en niemand een "tweedehands" koopt, maar dat valt erg mee, want een huis laten bouwen is nogal een gedoe (je moet hier echt in de gaten houden wat ze doen, anders wordt het een maandagmorgenhuis, en ook e.e.a. geregeld krijgen, grond vinden etc etc is soms erg gecompliceerd) dus mensen betalen voor een huis waarvan de vorige eigenaar de rare dingen er al uit gehaald heeft en waar je vlot in kunt trekken.
Toen wij dit huisje lieten bouwen, bijvoorbeeld, was de keuken niet inbegrepen (er stond een los bakstenen aanrechtje buiten achter huis), lekte het dak, deed de stortbak van de WC het niet (maar we hádden tenminste een zit-plee want dat is hier bepaald NIET standaard...

), was het parkeervakje onbestraat, geen afdak voor huis, etc etc. En hoewel allemaal naar onze maatstaven spotgoedkoop is er toch 5 jaar en iets van 10 mille gaan zitten in alles een beetje op orde te krijgen. En dan nog is het op een kwaliteitsniveau waar je in NL waarschijnlijk bijna direct "onbewoonbaar verklaard" op je voordeur krijgt, maar dat is hier eigenlijk gewoon de standaard.
Met name de electrische installatie (waar ik afgelopen week wat aan heb mogen sleutelen) is gewoon ronduit link. Hier wordt overal min of meer op bespaard, dus als er in één ruimte twéé stopcontacten zijn is dat al bijzonder. Overal multi-stekkers in de stopcontacten, 5~10 apparaten op een stopcontact, ach... Kabelverbindingen (snoer naar snoer) is gewoon de draden in elkaar gedraaid en wat tape er omheen, dat soort dingen. Kleurcoderingen zijn nergens voor nodig: Bruin Blauw en Geelgroen zit hier ook in iedere kabel, maar wordt gewoon kriskras door elkaar gebruikt, randaarde doen we niet aan dus die geelgroene is gewoon een extra ader... Dus voor je aan het werk gaat ALTIJD de spanning er af...
Hier heeft namelijk ieder huis maar één fase, geen 3 groepen zoals in NL, da's nog tot daar aan toe, maar niemand houd middels die kleurcodering bij welke van de draden de fase is en welke de nul, en er gebruikt ook niemand dubbelpolige schakelaars, want die kosten alleen maar meer geld. Er wordt dus ook niet gekeken of de fase draad op het midden van een lampfitting zit of niet. Dus zelfs een uitgeschakelde lamp wisselen kan al een verrassing opleveren als je niet oplet...
wel grappig om dan te zien dat als het gemiddelde loon omlaag gaat, de spullen ook wonderbaarlijk genoeg opeens goedkoper worden
ze zullen er geen verlies op maken, ga ik zomaar vanuit
Heeft meer met dingen als belastingen en invoerrechten te maken. OS en Futaba zitten hier op bijna hetzelfde prijsniveau als in NL, en mensen kopen hier ook gewoon als het zo uitkomt hun methanolmotoren bij JustEngines want dat maakt niet zo heel veel verschil, blijkbaar... Maar Hitec is dan wel weer beduidend goedkoper. Hoe dat komt weet ik ook niet precies.
Maar arbeid en lokale materialen kosten hier twee keer niks. Vorige week de AC schoon laten maken en koelgas laten controleren. Twee mannetjes met een speciaal soort mini-hogedrukreiniger, al met al een klein uurtje aan het werk geweest, kostte 6 euro, als het gas bijgevuld HAD moeten worden had dat nog eens 8 euro gekost, maar dat was niet nodig volgens hullie, en dat terwijl ik er gewoon bij stond (en blanken hebben geld en malen niet om prijzen is hier toch wel een dingetje), maar niks hoor, de mannen deden niet gekker dan nodig was.