Nitro (methaan): Hoe veilig opslaan bij warme temperaturen

Hoi allemaal,

Ik heb thuis wat kannen Nitromethaan in de schuur. Mijn schuur is blijkbaar zeer slecht geventileerd en met warme dagen kan de temperatuur behoorlijk omhoog gaan.

Ik vraag me af hoe ik Nitro veilig kan opslaan zonder het gevaar dat het in brand vliegt.
Op internet heb ik het volgende gevonden:
- kookpunt 101°C
- Vlampunt 36°C
- Zelfontbrandings temperatuur 415°C.

415°C zal het niet zo gauw worden in mijn schuur. En als het 415 wordt dan heb ik vast andere dingen om mij zorgen over te maken dan alleen het Nitro.

Vlampunt 36°C.
Dit is wel een zorgelijk puntje. Vlampunt is namelijk die temperatuur waarbij een explosief mengsel met lucht gevormd kan worden. Deze temperatuur wordt vast en zeker gehaald.

DUS......
Hoe nitro veilig opslaan?
 
Laatst bewerkt:
Hoe slaan jullie de nitro veilig op?

Gewoon, op de plank, uit de buurt van ontstekingsbronnen zoals lichtschakelaars, electrische kachels of ventilatoren.
Maar liever niet op een plek waar het 36 graden wordt: Niet vanwege het vlampunt, maar omdat de druk in het kannetje zo hoog op kan lopen....

Dan kun je het bijna beter buiten onder een afdakje laten... Zolang het maar niet blootgesteld wordt aan regen, is het al gauw goed....
 
bij mij staat het op zolder...
schaduw, koel genoeg. Mijn schuur wordt letterlijk 2x zo warm.

en vlampunt.. dat heb je alleen wanneer er lucht en brandstof gemengd KAN worden, dus bij overgieten.
In de tussentijd zit de kan dicht. de lucht in de kan mengt natuurlijk wel...
maar dat ontvlamt nog steeds niet uit zichzelf.
heb je eerst een ontstekingsbron voor nodig.

kortweg, niet roken bij open maken/overgieten als het 36+ graden is.
geen vlammen/vonken in de buurt (e motoren, schakelaars)
Eenmaal klaar, spul dicht.

Ik heb nog nooit enige vorm van vlammen gezien bij deze omgang.
 
bij mij staan die ook in de schuur,
ik kijk alleen, dat ze niet al te bol staan, dus ik laat wat lucht uit voor dat ik de deksel naar het vliegen sluit.

en geen directe zon ...

no probleem
 
Ralph heeft het over zijn brandstof, niet over een losse bus pure nitro..
 
Beste Bruno.

Nitro is nog steeds los te koop.
Je moet alleen de weg weten.

Henk.

Ja... maar niet meer in pure vorm: tegenwoordig is het slechts 55% Nitro, de rest (gelukkig) methanol. Dit om het spul te stabiliseren.
Maakt voor het mengen van brandstof in zoverre niks uit, dat je je berekeningen aan moet passen....

Om nu één liter 10% te maken, moet je geen 100 ml Nitro toevoegen, maar 182 ml van die "verdunde Nitro" (en dus 82 ml minderen op de pure methanol)
 
Hij lijkt inderdaad te praten over Nitromethaan, niet over brandstof "Nitro"....
 
Ja... maar niet meer in pure vorm: tegenwoordig is het slechts 55% Nitro, de rest (gelukkig) methanol. Dit om het spul te stabiliseren.
Maakt voor het mengen van brandstof in zoverre niks uit, dat je je berekeningen aan moet passen....

Om nu één liter 10% te maken, moet je geen 100 ml Nitro toevoegen, maar 182 ml van die "verdunde Nitro" (en dus 82 ml minderen op de pure methanol)
Dat deden we in 1968 ook zo.
Toen kochten we van ons gespaarde zakgeld een half liter(ok, Pint)blik Fox Blast, > ~50% nitromethaan.
Voor de Wen Mac dan verdunnen met methanol en wonderolie tot een 25-65-10 mengsel.
De Fox en de Enya op 25-70-5 en later de Wen Mac ook.
Heb zelfs met 25-75 gevlogen, daar leer je wel van afstellen.....:D
Vanaf de ST G21-46 altijd 20-75-5 gebruikt en dat tot het einde toe volgehouden.
Tegenwoordig 4S3200MAh.....:yes:;)
 
Back
Top