Nine Eagles Solo Pro

• Topicstarter Topicstarter Leeuwarden
  • Startdatum Startdatum
Dat ziet er goed uit! Enig idee hoe de gyro ingesteld kan worden?

Jawel, staat allemaal in deze FAQ, onder EPA: Nine Eagles Solo Pro/Bravo SX FAQ (Also valid for rebrands like Revell Proto Max etc) - RC Groups

Ik heb dat deel nog niet in het Nederlands vertaald. Ik weet alleen nog niet welke instelling de maker van het filmpje heeft gebruikt. Ik dacht dat hij eerst gyro helemaal naar 0 had gezet, en dan 6 clicks omhoog, maar hij zou nog zeggen welke settings hij had gebruikt.

Iemand vandaag nog buiten gevlogen? Zowel vanochtend als vanmiddag was het hier prima vliegweer. Ging weer erg lekker, wat snel gevlogen, en ook wat rustiger bochtjes, en meer "schaalvliegen". Alles op het moment weer volledig "stock" dus geen metaal. Wel de hele rotorkop vernieuwd, gewoon die van een Bravo SX gepakt waarvan de ontvanger vervangen moet worden, omdat hij na een paar dagen ineens raar begon te doen. Het zou dezelfde rotorkop moeten zijn als die van de Solo Pro, maar hij lijkt me beter dan ooit. En wat me opviel is dat de flybar niet de canopy kan raken, hij blijft er een paar mm vanaf. Lijkt wel alsof ze bij Nine Eagles de hoek van de flybar iets hebben beperkt, net genoeg om geen strikes meer te hebben. Ook tot nu toe geen death spiral meer gehad als ik snelle linkerbochten wilde maken. Het is wel een raar gezicht, witte bladen op een rode Solo Pro met zwarte staartrotor, maar het vliegt zo goed, dat ik er voorlopig af ga blijven.

Ik heb de volgende instellingen gebruikt; Helemaal uitgezet, vervolgens weer een paar tikjes erbij en ik zit nu inderdaad op 6 of 7 tikjes plus.

Hoe zet je dit helemaal uit? door in het subtrimmenu te gaan en de knop T3 (knop rechts naast het gas in mode2) een paar seconden naar beneden ingedrukt te houden.

Nu staat de gyro uit; als de gyro uit staat en je laat de heli rustig draaien, en je roteert de heli (meelopend of tegenlopend met de hoofdrotor) dan hoor je geen variatie in toerental van de staartrotor.

Staat de gyro aan, dan hoor je een duidelijke variatie in dit toerental. Ik heb mijn staartrotor gebalanceerd, wellicht heeft dit nog een positief effect op de pyro snelheid. (rotor kan makkelijker een hoger toerental maken)

Ik zal als ik binnenkort een paar nieuwe staartrotors binnen heb laten zien hoe ik dit balanceren doen. (dit kan je met eenvoudig zelf doen)

Ook heb ik net een een grapje uitgehaald met mijn swashplate. Hij vliegt hierdoor stabieler dan ooit. enig nadeel is dat het scharnierpunt hierdoor een stukje hoger ligt. Ik heb hier echter nog geen nadeel van kunnen ontdekken, hij reageert in alle windrichtingen even graag.

Ik heb het gat in de swashplate groter gemaakt, (omdat het scharnierpunt verder naar boven te verplaatsen heb je meer ruimte nodig) bovenop de swash vervolgens een stukje kunststof geplakt. Hard kunststof, krimpkous voor om accu's, niet de zachtere krimpkous voor om kabels, dit materiaal is ongeveer .1mm dik), hier een nauw passend gat in gemaakt iets kleiner dan 3mm en vervolgens een paar sneetjes gemaakt, zodat hij makkelijker kan bewegen.

hier staan wat foto's, sorry voor de wat mindere kwaliteit, zijn met een telefoon gemaakt bij tl licht..

Laatst bewerkt:
Na een batterijtje of tien ben ik echt onder de indruk wat een mooi machientje. Toch even ( misschien domme ) vraag.
Ik ben gewend aan de 3 ch. coaxjes met name de S107.
Het lijkt alsof de bewegingen totaal anders zijn met de Solo pro.
Hij staat in mode 2 en ik moet erg wennen aan het feit dat je met rechts niet stuurt maar nu met links, als je dit niet goed door hebt dan sta je constant aan de aileron handel te flipperen. Maar dit is ook de gelijk de grote vraag, wat is het juiste gebruik van de aileron ?
Ik kan wat hoveren en ook wat bochtjes maken maar gebruik je dan de aileron in de bochten ook ? Voorlopig vlieg ik wat rondjes gelijk als ik met de Syma 107 zou doen maar is nog erg houterig en statisch.
Ik heb nog geen echte smakken gemaakt maar wel een aantal keer de grond te hard geraakt omdat ik nog wat aan het jojo-en ben. Landingsstel is staat nu te drogen .......:(

ik gebruik de aileron bij een snelle bocht, om hem scheef in de bocht te gooien zeg maar, waarbij rechts makkelijker gaat dan links. (omdat de heli deze kant al op hangt) Ook gebruik je hem bij een bocht naar links, maar dan gebruik je aileron rechts om de bocht groter te maken. En bij manoeuvreren is deze functie ook erg handig.

Uit de doos vind ik de heli redelijk instabiel en vond het vervelend dat hij zo slecht bochten wilde maken.

Gyro bijstellen doe je in het subtrim menu, dus 3 keer op de knop drukken en bij het eerste piepje de T3 knop verstellen. Het EPA menu benader je door na deze eerder genoemde handeling de batterij uit de heli te halen en er weer in te doen. in deze zog. EPA mode heeft de knop T3 de functie aileron rechts te trimmen.

Ik heb bijgevoegd document gemaakt als remindertje voor de EPA trim, om te voorkomen dat je een verkeerde kant zit af te trimmen..

Laatst bewerkt:
Na een batterijtje of tien ben ik echt onder de indruk wat een mooi machientje. Toch even ( misschien domme ) vraag.
Ik ben gewend aan de 3 ch. coaxjes met name de S107.
Het lijkt alsof de bewegingen totaal anders zijn met de Solo pro.
Hij staat in mode 2 en ik moet erg wennen aan het feit dat je met rechts niet stuurt maar nu met links, als je dit niet goed door hebt dan sta je constant aan de aileron handel te flipperen. Maar dit is ook de gelijk de grote vraag, wat is het juiste gebruik van de aileron ?
Ik kan wat hoveren en ook wat bochtjes maken maar gebruik je dan de aileron in de bochten ook ? Voorlopig vlieg ik wat rondjes gelijk als ik met de Syma 107 zou doen maar is nog erg houterig en statisch.
Ik heb nog geen echte smakken gemaakt maar wel een aantal keer de grond te hard geraakt omdat ik nog wat aan het jojo-en ben. Landingsstel is staat nu te drogen .......:(

Ik gebruik aileron vooral bij een bocht naar links, om de bocht in te leiden. Naar rechts hangt de heli zelf al een beetje scheef, en gaat hij al lekker door de bocht met alleen rudder. Binnen gebruik ik ook aileron bij hele korte wat snellere linkerbochten, bij wat ruimere gebruik ik alleen rudder.

Verder is aileron natuurlijk handig bij landen, om de heli mooi stil te houden als hij dicht bij de grond komt, zodat je de skids netjes en zachtjes aan de grond kan zetten, ipv een "stuiterlanding".

Uit de doos vind ik de heli redelijk instabiel en vond het vervelend dat hij zo slecht bochten wilde maken.
Hoi,
Morgen of overmorgen heb ik die van mij ook binnen :D
Wat adviseer jij om als eerste af/bij te stellen?

PS zit er een dik boekwerk bij de Solo Pro?

Hoi,

Nou, een echt boekwerk kun je het niet noemen.....:p
Ik had hem van Mark bij RCKIX en die had hem al wat afgesteld.
Verde heb ik zelf nog nix gedaan. daarbij komt dat er anderen zijn die pakken meer ervaring hebben dan ik.

Nog even over de aileron, bij zijwaarts manouvreren gebruik ik hem al wel, in bochten zal ik het ook eens gaan proberen. maar jonguh wat is dit leuk. Nog een grotere kick als de eerste keren met de S107 waar nix mee is.

Dan het landingsstel: is hier een ugrade voor ?
Is de zwarte echt beter ?
Of gewoon een paar kappotte blijven plakken en wachten tot het beter gaat, slutelen is natturlijk ook een leuk deel van de hobby:p

Zwarte schijnt beter te zijn, ik heb er een behoorlijk aantal van gekocht, in de hoop die wel heel te houden. het is inderdaad een bijzonder leuk stuk tijdverdrijf, verslavend ook!

@tuxbrothers; ik zou er eerst eens mee vliegen, om te kijken hoe hij je bevalt. Maar wat geen kwaad kan is hem in subtrim menu meteen helemaal goed te zetten qua trim. af fabriek is hij goed afgesteld, maar niet perfect. als je in subtrim gaag, reset hij al je dan ingestelde trims en wat je in subtrim hebt ingesteld is dan je nieuwe middenpunt voor al je trims = gunstig, dan staan nl al je streepjes weer keurig in het midden en kan je weer in alle windrichtingen verstellen.

Als je in advance mode gaat kan je de maximale eindpunten van je servo's in gaan stellen/optimaliseren (EPA)

De gyro setting zal per model verschillen. kijk eens wat hij standaard doet.

Ik vind de laatste mod die ik heb gedaan op de swashplate nog wel het grootste verschil maken. megastabiel vlieg gedrag.

Als ik er 1 nieuw krijg zou ik de staartrotor als eerste balanceren, vervolgens (als de hoofdrotor trilt) een stukje plakband op 1 van de vleugels plakken. mocht hij dan erger trillen, plakband naar de andere vleugel. met de standaard instellingen van de gyro reageert hij nogal nerveus op trillingen. en trillingen maken hem in mijn beleving juist instabiel.

Ik vind hem persoonlijk met minder gyro veel makkelijker vliegen dan met de standaard instelling. je kan sneller reageren om zo dingen te ontwijken. In standaard vorm reageert hij bijna traag.

Hoi,

De handleiding is minimaal. Wat basis-informatie over de heli, welke stick wat bestuurt, etc. Maar op dit forum zijn we altijd bereid die leegtes in te vullen.

Nou, een echt boekwerk kun je het niet noemen.....:p
Ik had hem van Mark bij RCKIX en die had hem al wat afgesteld.
Verde heb ik zelf nog nix gedaan. daarbij komt dat er anderen zijn die pakken meer ervaring hebben dan ik.

Nog even over de aileron, bij zijwaarts manouvreren gebruik ik hem al wel, in bochten zal ik het ook eens gaan proberen. maar jonguh wat is dit leuk. Nog een grotere kick als de eerste keren met de S107 waar nix mee is.

Dan het landingsstel: is hier een ugrade voor ?
Is de zwarte echt beter ?
Of gewoon een paar kappotte blijven plakken en wachten tot het beter gaat, slutelen is natturlijk ook een leuk deel van de hobby:p

Ik heb bij mijn Solo Pro naast de staart ook de servo's moeten trimmen, maar dat was vaak niet meer dan een paar klikjes. Mijn Bravo SX was zelfs uit de doos al perfect afgesteld.

Het witte landingsgestel is kwetsbaarder gebleken, de zwarte kunnen soms heel wat hebben, maar zijn niet onverwoestbaar. Binnenkort komt Xtreme met een sterker landingsgestel, voor degenen die ze blijven breken.

Ik heb de handleiding van Nine Eagles zojuist ge-download maar die gaat bijna nergens over...

Alvast bedankt voor jullie tips!
Wellicht wil ik al te veel vooraf doen, das ook de aard van het beestje denk ik ;)
Is er wel goede documentatie over het afstellen van een RC heli?

Laatst bewerkt:
Jawel, staat allemaal in deze FAQ, onder EPA: Nine Eagles Solo Pro/Bravo SX FAQ (Also valid for rebrands like Revell Proto Max etc) - RC Groups

Ik heb dat deel nog niet in het Nederlands vertaald. Ik weet alleen nog niet welke instelling de maker van het filmpje heeft gebruikt. Ik dacht dat hij eerst gyro helemaal naar 0 had gezet, en dan 6 clicks omhoog, maar hij zou nog zeggen welke settings hij had gebruikt.

Iemand vandaag nog buiten gevlogen? Zowel vanochtend als vanmiddag was het hier prima vliegweer. Ging weer erg lekker, wat snel gevlogen, en ook wat rustiger bochtjes, en meer "schaalvliegen". Alles op het moment weer volledig "stock" dus geen metaal. Wel de hele rotorkop vernieuwd, gewoon die van een Bravo SX gepakt waarvan de ontvanger vervangen moet worden, omdat hij na een paar dagen ineens raar begon te doen. Het zou dezelfde rotorkop moeten zijn als die van de Solo Pro, maar hij lijkt me beter dan ooit. En wat me opviel is dat de flybar niet de canopy kan raken, hij blijft er een paar mm vanaf. Lijkt wel alsof ze bij Nine Eagles de hoek van de flybar iets hebben beperkt, net genoeg om geen strikes meer te hebben. Ook tot nu toe geen death spiral meer gehad als ik snelle linkerbochten wilde maken. Het is wel een raar gezicht, witte bladen op een rode Solo Pro met zwarte staartrotor, maar het vliegt zo goed, dat ik er voorlopig af ga blijven.

Hoe weet je datr de Gyro op 0 staat? Gewoon naar onder blijven drukken (voor pakweg 20-30 keer) en dan staat ie wel op 0 ?

Ik vind de laatste mod die ik heb gedaan op de swashplate nog wel het grootste verschil maken. megastabiel vlieg gedrag.

Ik heb het gat in de swashplate groter gemaakt, (omdat het scharnierpunt verder naar boven te verplaatsen heb je meer ruimte nodig) bovenop de swash vervolgens een stukje kunststof geplakt. Hard kunststof, krimpkous voor om accu's, niet de zachtere krimpkous voor om kabels, dit materiaal is ongeveer .1mm dik), hier een nauw passend gat in gemaakt iets kleiner dan 3mm en vervolgens een paar sneetjes gemaakt, zodat hij makkelijker kan bewegen.

Kun je iets meer vertellen over deze mod. Wat is het doel er van. Minder horizontale speling van de swash ten opzichte van de as? Er zit inderdaad veel speling tussen de swash en de as.

Waarom zou je het scharnierpunt naar boven willen verplaatsen? Dit kan toch het beste ter hoogte van de kogelgewrichten zitten?

Waar heb je die sneetjes precies gemaakt?

Bert

Ik heb de handleiding zojuist ge-download maar die gaat bijna nergens over...

Alvast bedankt voor jullie tips!
Wellicht wil ik al te veel vooraf doen, das ook de aard van het beestje denk ik ;)
Is er wel goede documentatie over het afstellen van een RC heli?

Ik zou als je hem straks hebt eerst gewoon eens kijken hoe het vliegt. De gyro flink terug zetten maakt de staart een stuk gevoeliger voor de rudderstick, en als beginnende vlieger is dat niet echt handig. Ik vlieg met alles stock, ook de gyro, en dat werkt prima, alleen pirouettes zijn wat traag.

Het enige wat je in het begin hoeft te doen is met de trims zorgen dat hij stil blijft hangen met sticks los, en dan leren hoe hij reageert op stuurcommando's.

Ik heb de Gyro geset Ik denk op 6. Ik heb het op volgende manier gedaan:
Subtrim menu geopend: gyro een Tal seconden keer naar beneden gehouden(heel veel kliks) en dan 6 kliks naar boven. Heli vliegt nu heel "kort" Hiermee bedoel ik dat de bocht naar rechts nu idem is als die naar links. Hij blijft binnen zijn eigen afmetingen rond zijn as draaien. Nu ik weet niet of dit een goeie afstelling is maar het is allersinds wel makelijk voor binnen. Ik hoef enkel te sturen om een bocht in te begeleiden maar niet om er voor te zorgen dat hij "uit" zijn bocht gaat. Wat ik wel merk is dat hij nu heel erg hard naar rechts afwijkt als ik rechtuit ga. Ook lijkt mijn gas was vermindert in sterkte.

houd er rekening mee dat ik mijn swashplate heb gemodificeerd en alle bladen heb gebalanceerd. En ik zeg niet dat 6 klikjes de ultieme afstelling is, misschien zit er nog verschil tussen de rx04, rx06 en rx01.

De enige reden dat je 'gas wat verminderd' als je de gyro aanpast is als je batterijen niet al te vers zijn. De staartrotor kan meer vragen van je batterij.

Waarom zou je het scharnierpunt naar boven willen verplaatsen? Dit kan toch het beste ter hoogte van de kogelgewrichten zitten?

Heb je wel eens goed gekeken naar de standaard uitvoering? hierbij zit het scharnierpunt nl ver onder de kogels, dit levert een niet lineaire verandering op van de elevator/aileron.

ik heb liever een swash waarbij het scharnierpunt .6 mm boven het hart van de kogelgewrichten zit en stabiel is dan een exemplaar waarbij deze ruim 4 keer zo ver onder de kogelgewrichten zit en flinke speling heeft.

Maar ik heb een MSR swash besteld en zal je, mocht er uberhaupt iets in willen zien, van op de hoogte houden..

het gaat om een totaal van 8 sneetjes en deze modificatie zorgt er voor dat de swashplate centreert op de hoofdas. (leek me logisch)

Laatst bewerkt:
Serum, kun je dat PDFje nog even weer online zetten? Het was wel handig om te zien welke kant je op moet klikken in EPA om de uitslag van een servo te vergroten, of juist te verkleinen. Ik had het in de FAQ willen zetten namelijk, en dat PDFje scheelt mij het uitproberen per servo, per eindpunt, welke kant op trimmen wat doet...

Back