Nieuwe zenders FRSKY X9D X12D X16D

..... of zou het dan toch maar beter zijn de 3e draad los te halen?

Vermoedelijk is een standaard servo snoertje gebruikt om de BEC (BEC is eigenlijk fout, spanningsregelaar is de juiste benaming) op de ontvanger aan te sluiten. In dat geval zal de derde draad niet aangesloten zijn en dus nergens voor gebruikt worden. Je kan hem dus gewoon vergeten. Die derde draad is meestal wit, geel of oranje van kleur.
 
Volgens mij is dat inderdaad een standaard servo snoertje. Waarom zou HK dat ook niet gebruiken, ze hebben er zat op voorraad :D Ik zie trouwens niet of die gele draad echt zit vastgesoldeerd. Hij is gemarkeerd met "s" en daarom denk ik dat ze een standaard ESC/BEC printplaatje hebben gebruikt (natuurlijk wel met aparte onderdelen). Vaak is dat goedkoper dan een aparte print met snoer.

Martin
 
Die spanningsregelaar die je in die link aangeeft heeft wel degelijk een standaard servo snoertje wat naar je ontvanger gaat. De derde draad (oranje in dit geval) heeft hier geen enkele functie en kan je gewoon vergeten. Hij doet helemaal niets!
 
Hoe wijs ik een 3 polige schakelaar toe aan kanaal 6?
Ik wil deze gebruiken om te kunnen switchen tussen de verschillende vliegmodussen
 
Maak een nieuwe mix voor Kanaal 6 met als source de gewenste schakelaar. Wil je meer controle over de exacte posities die bij de 3 standen horen dan kun je er nog een curve overheen leggen.

oeps niet goed gelezen. Als je Flight modes hiermee wil sturen hoef je geen schakelaar aan een kanaal toe te wijzen. In het flight modes menu kun je aan iedere flight mode een schakelaar positie toekennen.
Je kan vervolgens je inputs koppelen aan deze flight modes.
 
Het is gelukt.

Nu overweeg ik om de linker stick gelijk te maken aan de rechter, dus centrerend.

Volgens een filmpje op youtube moet dat super simpel zijn
Lijkt me makkelijk met vliegen
 
Is wel ehh.. Uniek!

Maar het is een kwestie van centreerarm schroef uitdraaien (groen), schroef voor veerspanning op die as opdraaien(linker rood), en schroef op ratel los draaien.. (Blauw)

ikwGKW3.jpg
 
Jammer dat je dan die armen niet ook genomen had. Centrering wordt dan ook beter. Ik vond het ook niet goedkoop, maar dat geld vergeet je erna weer.
 
Ik hoop echt dat je een grapje maakt...
:hammer:
__

Ik ging even uit van een vliegtuig, vandaar...
maar bij een drone kan het idd wel :)

Hallo Sander,
Mag ik vragen , wat het probleem is of wat er grappig aan is.
Ik heb dit ook bij F5J (bij voorkeur), maar waarom kan dit alleen specifiek bij Drones ?
mvg xat

Nb: @ Frater: Centreren is ook al helemaal geen probleem nadat ik de Veren max. heb gezet en als ik nog meer spanning op die veren wil hebben is ook geen probleem dan kort ik ze toch gewoon in of vervang ze met bv, balpoint veren , daar hoeft je toch niet voor naar de USA/+douane als hobbyist enz.
 
Laatst bewerkt:
Ik hoop echt dat je een grapje maakt...
:hammer:
__



Hallo Sander,
Mag ik vragen , wat het probleem is of wat er grappig aan is.
Ik heb dit ook bij F5J (bij voorkeur), maar waarom kan dit alleen specifiek bij Drones ?
mvg xat

Nb: @ Frater: Centreren is ook al helemaal geen probleem nadat ik de Veren max. heb gezet en als ik nog meer spanning op die veren wil hebben is ook geen probleem dan kort ik ze toch gewoon in of vervang ze met bv, balpoint veren , daar hoeft je toch niet voor naar de USA/+douane als hobbyist enz.
Wat de veren betreft heb je gelijk. Een hobbyist kan er andere veren inzetten, ze zelf winden, maar als je begint over inkorten van de veer dan begin je al niet goed. Dit levert metaalmoeheid op en geen fijne verdeling van de veerkracht.

Degene die enkel 3 veertjes had genomen was € 4,- kwijt. Daarvoor had hij dezelfde maat als origineel, maar was de veerkracht hoger door het betere metaal.
Ik heb nog Futaba veren in bestelling.

Het gaat er niet zo om dat die veren zo speciaal zijn. Het gaat erom dat een paar honderd man die ook gebruiken en daar ervaringen mee uitwisselen.
Het is waarschijnlijk dat je met zo'n ingekorte veer het haakje kapot trekt waaraan de veer zit. Wie is er dan duurder uit?

Het gegeven dat je ze maximaal hebt gezet is al een teken dat je eventueel wat meer trekkracht had gewild of wist Frsky precies wat jij wilde?

De armen kun je niet beoordelen. Ik heb die modificatie uitgevoerd en ze voelen véél beter aan. Voor zover ik weet ben ik de eerste die deze armen besteld heeft in Europa. Het toeval wilde dat ik bij Aloft informeerde naar veren en hij net die armen klaar had en op de site ging zetten. Wel nog wat getwijfeld vanwege de redenen die jij al aangaf.


Overigens schreef een hobbyist op rcgroups die deze zelf versterkt had dat hij duurder uit was, meer werk had en het resultaat minder was.
Ikzelf ben er in ieder geval heel content mee.
 
Laatst bewerkt:
Okee! Ook hier de armen ingebouwd.

Handeiding:

Schroef allereerst de sticks van je gimballs.

I4zSx5R.jpg

Taranis met upgrade armen

wba7JgO.jpg

Taranis open

Schroef de gimballs aan de voorkant van de zender los.

bgqvJAy.jpg

Gimball uit de zender genomen.

FZz8jG0.jpg

Schroef de vier schroefjes in het midden los zodat de stick inc potmeter en lager uit de gimbal gepakt kan worden

z9ZlrvM.jpg

Klik ook de potmeter aan de zijkant van de gimbal er af.

RQjwtxb.jpg

Nu kan de binnenkant van de gimbal er voorzichtig uitgeschoven worden.

uMqMEiB.jpg

Eerst het buitendeel. Het asje kun je met een goede paktang er uit trekken en vervolgens de arm vervangen.

JlRKbVE.jpg

De nieuwe arm op haar plek.

NU82oBz.jpg

Ook in het middendeel kan nu de arm vervangen worden. Hier is het pinnetje iets moeilijker te pakken. Ik heb met een dunne pincet het asje er uit kunnen drukken.

v6clJFo.jpg

Nu kan de boel weer in elkaar.

3IMtrlN.jpg

De aanwezige middenpositiepennen zijn van metaal. Deze 'slaan' nu tegen een metalen arm in de centerstand. Dat geeft een metaal op metaalgevoel waardoor de gimbal met deze modificatie meer rocksolid aanvoelt.

W71lQtf.jpg

En klaar is kees!
 
Fijn om te horen dat de armen ook bij jou zijn aangekomen. Ikzelf heb de gimbal niet zover uit elkaar gehaald. 1 arm liet zich eruit halen door de as iets op te lichten en ook het terugzetten ging op die manier prima.
 
Klopt hoor Frater, echter werk ik zelf het liefst onder zo min mogelijk mechanische spanning en met zo veel mogelijk ruimte. Ging verder prima zo [emoji6]
 
Back
Top