Nieuwe zenders FRSKY X9D X12D X16D

Discussie in 'Model elektronica' gestart door tfcw2000, 18 nov 2012.

1. Frater

Frater

Lid geworden:
    22 jun 2014
    Je hebt een Taranis plus en je koopt er dan gewoon nog één?

2. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Nope, ik heb een taranis B

3. Klucky_13

Klucky_13

Lid geworden:
    11 apr 2014
    Buiten het ontbreken van de SWR zijn er nog andere dingen in de plus B? Heb een tijdje niet gevolgd. Ik heb de plus gekocht en geen problemen mee gehad of dingen opgemerkt. Het SWR gedeelte gebruik ik toch niet :)

4. Hermanusb

Hermanusb

Lid geworden:
    22 nov 2014
    Ik ben voornemens om ook de frsky te kopen.

Echter zijn er wel wat twijfels, bijv de open structuur van de zender.
    Daarmee bedoel ik dat je hem softwarematig kunt slopen als je wat verkeerd doet.
    Daarentegen is dat ook gelijk zijn pluspunt.

Ik start met de laser230mm van HK aangevuld met wat standaard spullen als motor en esc's.
    In theorie zou ik hem met elke 4 kanalen zender kunnen bedienen.

Maar ik wil tzt fpv vliegen en minimaal een osd met gps waarop ik de benodigde gegevens zie als restvermogen vd accu en waar ik hee moet vliegen als ik de weg kwijt zou zijn.

Wat maakt nu eigenlijk dat ik voor deze zender moet kiezen en niet een andere zou nemen?

5. Vale Ouwe

Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    5 feb 2004
    Je kunt hem alleen maar softwarematig slopen als je gaat lopen "spelen".
    Of te wel; je gaat de software aanpassen, via je PC, zonder al te veel inzicht.
    Als je hem gewoon gebruikt zoals hij is geleverd, krijg je gewoon een goede zender met veel mogelijkheden voor dit geld.

Maar gewoon "een 4 kanaals vliegtuigje met fpv en osd" kan met elke andere zender ook.
    Zelfs met een zender/ontvanger van meer dan 30 jaar geleden.

6. Hermanusb

Hermanusb

Lid geworden:
    22 nov 2014
    Ik wil vooral voldoende bereik en ik heb begrepen dat de FRsky gewoon een groot bereik heeft.
    Tevens koop ik liever 1 zender, ipv nu een 4 kanaals spectrum en dan over een poosje een andere zender.

De video zender heeft 200mw vermogen dus dan wil ik ook ongestoord een kilometer weg kunnen gaan.
    Vandaar de osd, want ik wil ook weer terug kunnen komen als ik de weg kwijt ben.

7. peytr

peytr

Lid geworden:
    24 apr 2012
    Wanneer je t leuk vindt om wat te prutsen met instellingen en daar een beetje tijd voor hebt dan kun je met OpenTX precies dat doen wat je in gedachten hebt, vrijwel zonder beperkingen. Dat is een pre, maar misschien niet voor iedereen.

Wanneer je graag de weg gewezen wordt en je kunt leven met de (vaak ondergeschikte) beperkingen van de gebaande paden dan is een gebruikelijker radio, die mixers en switches in voorgebakken vorm aanbiedt wellicht beter. Dat zou er dus tegen kunnen zijn, hoewel de wizard al akelig dicht in de buurt komt van de meer gebruikelijke zenders.

Ik heb zelf sinds een tijdje een Taranis en ik moet zeggen dat de ellenlange draadjes op bijvoorbeeld RC groups mij daarvoor de indruk gaven dat OpenTX iets erg ingewikkelds is (vanuit mijn perspectief!). Nadat ik gewoon eens wat ging prutsen kwam ik erachter dat ik de firmware veel simpeler en toegankelijker vind dan bijvoorbeeld die van mijn EVO. Ik heb ooit eens gestoeid met n Futaba FF10 en dat vond ik helemaal niet te doen. Ik wilde een vliegende vleugel met 4 flaps en crow braking. Niet erg gebruikelijk en dus een crime om in te stellen. Met de Taranis is het echt een fluitje van een cent, terwijl ik bepaald geen wonderkind ben.

Kapot maken vanuit de software of zelfs de firmware is niet echt mogelijk. Koop een Taranis plus en je kunt probleemloos flashen.

Tot slot: Wanneer je eens aan OpenTX wilt snuffelen zonder in het diepe te springen download dan CompanionTX en je kunt alles instellen en simuleren wat je op de zender kunt. Je merkt dan snel genoeg of het wat voor je is of niet.
    Ik deed dat en was met enkele dagen verkocht

:worship: voor de mensen die de firmware schreven en :worship: voor n Chinese RC fabrikant die besloot er een zendertje omheen te bouwen en leuke ontvangers voor een redelijke prijs te bieden en ook nog eens de telemtrie-mogelijkheden van OpenTX te ondersteunen.

8. Hermanusb

Hermanusb

Lid geworden:
    22 nov 2014
    Moet ik voor de telemetrie gegevens een aparte printplaat erbij bestellen of zit dit im de ontvanger X8R geintegreerd?

9. Frater

Frater

Lid geworden:
    22 jun 2014
    Zit er gewoon in. Evenals in de X4R een kleine 6 gram 4-kanaals transceiver.

Je hoeft enkel sensors aan te sluiten met S-port.
    Zonder sensors krijg je de ontvangstkwaliteit en de ontvangerspanning.

T9 heeft al het A02-model met werkend SWR.
    Er komt op korte termijn ook een B01-model.
    Volgens geruchten met antenne-connector

Laatst bewerkt: 2 dec 2014
  10. PH-SVV

PH-SVV

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Hadden ze in mijn opinie vanaf dag 1 mogen doen.
    Alle zenders welke ik tot nu toe gehad heb hebben dat gewoon.

11. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Het originele ontwerp had een connector voor de antenne. De FCC wilde die eraf hebben voor goedkeuring in de VS.

12. PH-SVV

PH-SVV

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Aha, vandaar... bedankt !

13. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Alles wat nu bevoorraad wordt heeft een nummer dat eindigt op B01. Dat zijn de nieuwste versies voor zover ik kan zien. Nu maar een wachten tot er ergens eentje op voorraad komt. T9 heeft ze wel, maar alleen met lelijke oranje schermpjes :)

14. Frater

Frater

Lid geworden:
    22 jun 2014
    Nou Herman...
    Als je die nu koopt inclusief koffer & X8R-ontvanger dan heb je die nog voor het weekend in huis.
    Kun je hem meteen openmaken (de veren verstellen), een foto maken en hier plaatsen.
    We zijn gek op foto's

15. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Ik ben herman niet ;-) En ik bestel hem niet vanwege dat lelijke oranje achermpje

16. Frater

Frater

Lid geworden:
    22 jun 2014
    Ze moeten toch ergens aan kunnen zien dat je een B01 hebt?
    Maarre...
    Het LCD was toch bicolor van de plus? Ik heb daar nog niet mee gespeeld omdat ik de kleur goed vind en met heel veel andere dingen al bezig ben.

17. Hermanusb

Hermanusb

Lid geworden:
    22 nov 2014
    Hermanus wil hem wel bestellen hoewel de X9 ook wel aardig lijkt
    Maar koop hem het liefste in NL en daar zou ik niet weten waar.
    Deze set incl koffer en ontvanger is,gewoon super geprijst en op de site staat dat ze eind nov weer binnenkomen.

HK heeft ze wel.....

Het liefste stap ik in de auto, rij erheen en haal er 1 op.
    Maar wel de nieuwste serie.

18. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010

Ja het is OF oranje/wit OF blauw/wit

19. Frater

Frater

Lid geworden:
    22 jun 2014
    Bestel deze bij T9 en hij wordt gestuurd.
    In Nederland is er geen importeur. T9, Microtechnics & Engel zijn de leveranciers voor Europa. Bij HK zul je veel langer moeten wachten en nauwelijks goedkoper uit zijn. Let wel! Een pond sterling is meer dan een Euro. Reken ook op verzendkosten. Bestel meteen de juiste ontvangers erbij en eventueel sensors. Niet teveel... dat kan later ook nog. Dat weet je zelf het beste.

In het begin vloekte ik ook en ik vind nog steeds niet onterecht, maar je zult er geen spijt van krijgen. Op het moment vloek ik wat op de vario, maar je moet ook aan de prijs denken die je voor al dit moois moet betalen. Het is ook nog eens niet duur.

20. PH-SVV

PH-SVV

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Ik probeer om Hangar in Kampen zo gek te krijgen om FrSky in het assortiment op te nemen ;)

Laatst bewerkt: 2 dec 2014

Deel Deze Pagina