Nieuwe zenders FRSKY X9D X12D X16D

Discussie in 'Model elektronica' gestart door tfcw2000, 18 nov 2012.

1. eclipse86

eclipse86

Lid geworden:
    29 aug 2005
    hmm dit lijkt me wel zeer handig...:p

2. blaauwen

blaauwen

Lid geworden:
    15 aug 2004
    Let op uitsluitend JR modules geen Futaba modules. Helaas.

3. Erik van Nes

Erik van Nes

Lid geworden:
    5 jun 2004
    De Assan module voor Futaba heeft de aansluiting liggend bovenin, de JR staand aan de zijkant. Inhoudelijk wel gelijk maar niet qua kastje. Gaat dus niet direct passen. Een hack moduul lost dat op maar is in een Taranis een beetje jammer vanwege de fraaie bay aan de achterkant.

Groet Erik

4. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Ik heb in m'n Taranis ook een Assan JR module zitten en dat werkt prima. Het was wel even zoeken om zo'n module te vinden voor een nette prijs. Nieuw zijn ze veel te duur.
    Er zijn ook adapter te koop om je Futaba module in de Taranis te kunnen gebruiken. Je moet dan alleen nog iets verzinnen om die module vast te zetten. Met een 3D printer moet er wel iets moois voor te maken zijn.
    Turnigy X9 Futaba Module Adapter v3 - Flytron

5. Frater

Frater

Lid geworden:
    22 jun 2014
    Ik heb ook een JR9303x en die heb ik al een tijdje niet meer voor de dag gehaald.
    Volgens mij zit daar een DSM2-module in.
    Ik moet nml. bij het binden op een knop drukken van de module (ik heb die zender niet hier).
    Heeft iemand ervaringen met het gebruik van die module in de Taranis?
    Ik was eigenlijk van plan om gewoon de JR9303x te gebruiken als ik met Spektrum (lees Orange) ga vliegen. De laatste tijd vlieg ik alleen maar DLG's en die hebben allemaal genoeg aan een X4R.

Ik heb al een aantal Frsky-ontvangers 2x 8-kanaals en 1x 6-kanaals, 3x X4R en ook nog een VD5M dus als het belangrijke modellen zijn dan zet ik daar die Frsky in, natuurlijk.

6. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Die DSM module moet probleemloos werken in je Taranis. In het settings menu kun je precies instellen wat voor signaal naar de module gestuurd wordt. Ik meen dat je daar een waarde iets aan moest passen voor de Spektrum module. Op RC Groups zijn die waarden te vinden.
    http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=30050737&postcount=947

7. Hermanusb

Hermanusb

Lid geworden:
    22 nov 2014
    Ik heb eens gekeken bij HK voor deze zender,

Maar een zender die 1700HKD kost moet dan 220 dollar kosten.

Dat lijkt me een vreemde wisselkoers.

Incl verzend kosten snel 250 dollar.
    Uitgaande van 1700 HKD zou de prijs 200 moeten zijn.
    De prijs lijkt dus aantrekkelijk totdat ze creatief zijn met de wisselkoers?

8. Frater

Frater

Lid geworden:
    22 jun 2014
    Ik weet niet precies over welke prijzen je het hebt. Ik zie nooit prijzen in Hong Kong dollars. Deze zender is voordeliger bij hen, maar ik zou die sowieso bij een "lokale dealer" halen. Die zijn nauwelijks duurder dan hobbyking, maar kunnen beter support geven.

9. Hermanusb

Hermanusb

Lid geworden:
    22 nov 2014
    Ik heb nooit gezien dat je dat hkd kunt omzetten naar eur....
    Weer wat geleerd.

De enige die deze zenders verkoopt is gewoon HK.

10. PH-SVV

PH-SVV

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Mijn advies: Taranis bestellen bij Microtechnics, prijs is bijna gelijk.
    Niet onbelangrijk: hij levert goede service.

Laatst bewerkt: 30 nov 2014
  11. Phaedra

Phaedra

Lid geworden:
    20 aug 2011
    +1 voor Microtechnics.
    HK lijkt goedkoper, maar je mag er niet aan denken wat je aan de hand hebt als er een probleem blijkt te zijn met je zender.....
    Als je hem uberhaupt al ontvangt, want op mijn laatste pakje, besteld in dit voorjaar, wacht ik nog steeds. Pas na 4 maand waren ze bereid toe te geven dat er 'mogelijks' een probleem was. Na bijna dagelijkse stalking van mijn kant uit hebben ze uiteindelijk dan toch mijn geld teruggegeven.
    De mand van Microtechnics daarentegen heeft me altijd prima geholpen, voor zeer vergelijkbare prijzen.
    Bij Hk moet je nog eens niet alleen verzendkosten rekenen, maar ook mogelijks douane kosten, en dan is het helemaal niet meer interessant.

12. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Probleem met de taranis ontdekt. Wanneer de taranis een poosje (uurtje) uit staat en in koude temps ligt gaat het display niet aan!

Na een uur buiten ingeschakeld. Alles werkt behalve het display. Dit probleem inmiddels gereproduceerd op meerdere taranis zenders. Iemand die dit eens wil proberen met een taranis plus? Kijken of het aan het LCD zelf ligt, aangezien deze is vervangen in de taranis plus voor een beter exemplaar.

Overigens is even uit en weer aanzetten genoeg om hem wel weer normaal te laten starten..

13. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    LCD schermen werken minder goed bij lage temperaturen. Het kan dus heel goed zijn dat je daar de oorzaak moet zoeken.
    Hoewel vaak anders wordt gedacht heeft dit weinig te maken met de kwaliteit van zo'n LCD schermpje. Het heeft te maken met welke vloeibare kristallen er gebruikt zijn.
    De vloeibare kristallen moeten door een elektrische spanning in een bepaalde richting worden gezet om zo het gepolariseerde licht door te kunnen laten. Die kristallen moeten dus letterlijk bewegen. Als de vloeibare kristallen te koud worden zal die vloeistof te stroperig worden zodat de kristallen niet snel genoeg of zelfs helemaal niet meer kunnen bewegen. Neem maar eens een pot stroop en zet die in de koelkast. Als je de pot dan op z'n kop houdt zal de stroop heeeeel langzaam uit de pot komen. Als je de koelkast wat koud hebt staan komt het er misschien helemaal niet meer uit.

Er zijn LCD schermen die bij behoorlijk lage temperaturen nog redelijk tot goed werken. Daarin zijn kristallen gebruikt die bij heel lage temperaturen nog voldoende bewegelijk zijn. Die kristallen hebben waarschijnlijk ergens anders weer een nadeel waar de kristallen die minder lage temperaturen kunnen verdragen weer in het voordeel zijn.
    Ik weet nog van een LCD scherm dat niet in de zon mocht staan om dat dan de kristallen te warm werden waardoor het scherm ook niet goed meer werkte. Als die monitor te lang in de zon stond kwam er er zwarte vlekken in het scherm die niet meer weg te krijgen waren.
    Zo zie je dat ook hier elk voordeel een nadeel zal hebben. ;)

14. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Dan is her wel vreemd dat het display na het opnieuw inschakelen van de zender wel werkt. De kristallen zijn dan nog net zo koud.

Laatst bewerkt: 30 nov 2014
  15. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010

Dat dacht ik ook..

16. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Er zijn LCD schermen waar een temperatuur sensor in de paneel elektronica (chip) zit. Die sensor schakelt het scherm uit als de temperatuur te laag of te hoog dreigt te worden. Je kan het paneel dan alleen weer inschakelen door het echt uit te zetten, spanningsloos dus.
    Afhankelijk van de elektronica kan een graad verschil al genoeg zijn om de zaak aan of uit te schakelen. De chip van de paneel elektronica warmt al iets op als hij maar even aan staat en dat zou net voldoende kunnen zijn. Als de zaak echt goed koud (<0°) is zal dat niet lukken.
    Het scherm zal dan echter wel vrij traag reageren.

17. Frater

Frater

Lid geworden:
    22 jun 2014
    Ik weet niet waar je bedoelt hiermee. Ik heb mijn Taranis plus in Engeland (t9hobbysports) gekocht en je kunt die ook krijgen in België bij microtechnics en in Duitsland bij Engel.

De plus was destijds niet eens verkrijgbaar bij HK. Nu dus wel.

Ik zou trouwens even wachten op de nieuwe batch met gemodificeerd RF- bord. Deze druppelen langzaam binnen bij importeurs.

Geen douane, geen verrassingen.

18. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Waaraan zijn deze nieuwe boards te herkennen? En is de SWR weer beschikbaar?

En wat betreft het LCD probleem.. Gister een test gedaan met firmware versie 1 nogwat, origineel frsky. Die bleef het gewoon doen.. Toch vreemd. Mijn zender maar eens downgraden en nogmaals testen. Is het niet zo dat de processor in versie 1 firmware op halve snelheid loopt? Misschien dat dat er nog iets mee van doen heeft?

19. Frater

Frater

Lid geworden:
    22 jun 2014
    `
    Ja, de SWR is dan weer beschikbaar bij gebruik van 2.0.13
    Het wordt dan een Plus B

20. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Ok, dat LCD verhaal zint me niet. Ik ga dan maar even zo'n taranis+B regelen. Vandaag nog even getest. Exact bij 10.00 graden van t lcd is t probleem weg. Kom je daar onder dan moet je twee keer aan en uitzetten voor een normale start. Echter niet elke taranis heeft er last van. Misschien verschillende LCD of controllerchip leveranciers?

Deel Deze Pagina