Nieuwe zenders FRSKY X9D X12D X16D

Discussie in 'Model elektronica' gestart door tfcw2000, 18 nov 2012.

1. Superior

Superior

Lid geworden:
    6 sep 2003
    Voorlopig houd ik het maar bij de 2000 NiMh accu. Ik had simpelweg de manual niet goed gelezen. Mocht deze accu versleten zijn dan komt er een life accu in en geen lipo.

2. Frater

Frater

Lid geworden:
    22 jun 2014
    Zoals je al schrijft... ook die.
    LiPo's hoor je te bewaren op 3.8 Volt. Niet vol en ook niet daaronder.
    LiPo's hebben ook een hoge zelfontlading.

De manier waarop je de accu's in je modellen gebruikt is totaal anders. Die laadt je op tot het maximum en ontlaadt je in redelijk korte tijd naar de minimale spanning. Daarna leg je ze weg op 3.8V per cel. Zo doe ik het in ieder geval (meestal).

Een Lipo langere tijd wegleggen op een hogere spanning of op een lagere spanning verkort de levensduur. LifePo heeft dit veel minder en wordt ook daarom gebruikt in gereedschap.

Ook zit die industrie niet te wachten op claims ten gevolge van de zelfontbranding bij slechte behandeling.

Dit is totaal niet de manier waarop je met de accu in je zender om wil gaan. Die wil je gewoon kunnen pakken. Spanning controleren, eventueel snel bijladen met adapter (of onderweg in auto?) en vliegen. Je laders zijn op dat moment bezet omdat die je andere accu's moet laden. Oh.. daar heb je een extra lader voor gekocht... (blijf het maar "geen nadeel" noemen). Ook wil je die de avond voordat je eventueel gaat vliegen volledig laden. Als het vliegen de volgende dag om wat voor reden niet doorgaat en eventueel de rest van de week niet dan zou je die LiPo eerst weer moeten ontladen naar 3.8 Volt. Niet echt praktisch en ook weer een verkorting van levensduur (wanneer je dit nalaat én waneer je dit wél doet).

Bij een LiPo kan die spanning bij dit controleren nog best "aardig" zijn, maar al snel blijkt dan dat die toch bijna leeg was. Dit is bij NiMH en LifePo veel minder. Allemaal zaken die niet echt een nadeel zijn voor een accu die energie moet leveren aan een motor, maar wel voor een zender.

Het grote nadeel van NiMH (het hogere gewicht) is bij een zender nauwelijks van toepassing..

Laatst bewerkt: 23 okt 2014
  3. PH-SVV

PH-SVV

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Lipo in zender

Amen!

Lipo kan zonder problemen, het enige waar je op moet letten is dat het Low self discharge lipos zijn.
    Ik heb al jaren een 2620 Rhino in een Graupner MX-12s zitten.
    Die word tot 4v / cell geladen omdat de zender meer spanning niet leuk vind.

Er zijn genoeg Lipo's te vinden voor onze zenders:

Rhino Zender lipo

Spektrum zender lipo

Graupner zender lipo

Enige redenen (voor mij) om te upgraden is meer capaciteit en geringe zelfontlading.
    Niet omdat het zo lekker makkelijk is ,want dat is het niet (niet in de zender laden).

Aangezien de zender niet meer dan 200mA trekt kan je dus wel even door met een lipo (of Life)

Low battery alarm helpt je van het te diep ontladen af.
    Voordeel van Lipo: de spanning kakt niet in ene in zoals bij NiMH wel gebeurt.

Lipo:

NiMH:

Aangezien we doorgaans veel met lipo's werken kennen we de gevaren,
    claims zullen wel meevallen denk ik :)

Als er een LiFePo4 pakket was van rond 2600+ mAh die netjes in de zender past,
    waar ook nog een aparte laad aansluiting op zit heb je een winnaar volgens mij.

4. blaauwen

blaauwen

Lid geworden:
    15 aug 2004
    Ik gebruik zo'n 2620 lipo, van Rhino. Deze werkt inderdaad erg goed maar het blijft wat heen en weer 'schipperen' tussen voor- en nadelen. De lipo hoef ik met mijn vliegfrequentie (1 middag, 3 avonden) maar een keer per maand op te laden, verder gaat laden snel in een uur. De nadelen zijn de Lipo moet altijd uit de zender voor veilig laden en dan slijt de connector snel, verder het is LIPO dus moet je er tijdens het laden wel bij blijven. Het laatste punt is wel op te lossen met een minibunker etc..
    Het blijft schipperen.

5. Frater

Frater

Lid geworden:
    22 jun 2014
    @PH-SVV met die grafiek is niet alles mee gezegd.
    De situatie waarbij het eventueel mis gaat is meestal deze.
    Voordat je gaat vliegen controleer je thuis met de zender de spanning.
    Volgens de zender is die voldoende en je vertrekt.

Dan blijkt dat de accu nagenoeg leeg was door zelfontlading, de spanning was toch redelijk hoog omdat de zender nauwelijks een belasting geeft.

Dit wordt menigmaal aangehaald als reden om NiMH te prefereren boven LiPo. Daar zou duidelijk aan de spanning te zien zijn of de accu vol is. Zelf zal ik dit niet zo snel meemaken omdat ik in ieder geval die zender een tijd (de nacht ervoor) aan de lader hang. Dat zou ik bij LiPo minder vlug doen.

6. Klucky_13

Klucky_13

Lid geworden:
    11 apr 2014
    Ik sta op het punt om een Blackout mini H in 2dehands te kopen met Naze32 acro sturing. Nu vroeg ik me af welke ontvanger ik best koop om deze te linken met mijn Taranis. Ik neem aan dat de X8R hiervoor overdreven is? Met een acro bord heb je genoeg aan 4 kanalen of niet?

7. PH-SVV

PH-SVV

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Antwoord

@Frater

Ik herken me hier totaal niet in, maar goed ieder zijn ding uiteraard.
    Dat is waarom ik ook schreef dat je LSD Lipo moet nemen, die ontladen echt nauwelijks.

Daar krijgen ze de tijd overigens toch niet voor.
    Voordat je de lipo half leeg hebt ben je al een maand verder en heb je ze allang weer opgeladen.
    Ga dit maar eens in de praktijk bekijken, voordat je jezelf moe maakt met allerlei hypothetische problemen. :D

Enne lader een nacht aansluiten met NiMH is ook niet erg verstandig.
    De weerstand in NiMH loopt aan het eind dusdanig op dat de cellen goed heet kunnen worden.

@Klucky

Binnen 1 minuut gevonden met :google:
    :lol:

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. Klucky_13

Klucky_13

Lid geworden:
    11 apr 2014
    Ik heb er geen baat bij om een ontvanger te nemen met meer kanalen dan?

Das mooi dat ze in dat filmpje een 4kanaals gebruiken en had ik ook wel gevonden maar wou gewoon eens horen naar hoe anderen het doen

9. PH-SVV

PH-SVV

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Opzich niet tenzij je nog een gimbal aan wil sluiten, gewoon de D4R-II kopen bij Hobbyking..
    top dingetje, ik heb er twee voor de APM 2.5 (via cPPM poept ie 8 kanalen uit)

De X4R ondersteunt namelijk geen cPPM uit, alleen SBUS.

Edit: PB verzonden aan Klucky om het draadje :eek:ntopic: te houden :)

10. Klucky_13

Klucky_13

Lid geworden:
    11 apr 2014
    Ja bij hobbyking maar ben ik dan geen 2 weken aan het wachten aangezien die van china moet komen? Dan heb ik straks een mooie blackout mini en moet ik 2 weken gaan wachten op een ontvanger :p

Edit: niemand die er hier 1 te koop heeft in 2dehands?

11. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Afhankelijk van de fabrikant worden spanningen van 3,6 tot 3,9V aangeraden. Ik heb zelfs wel eens 3,4V gezien maar dat lijkt me een foutje, het is wel erg laag.

Waar haal je die "wijsheid" van vandaan? LiPo's staan juist bekend om hun heel lage zelfontlading. In vergelijking met de NiMH is het zelfs haast 0. ;)
    Als jij een tot ongeveer 3,8V geladen LiPo weglegt zal die over 3 maanden misschien tot 3,75V zijn gezakt maar veel meer zal het niet zijn.

Dat is inderdaad de "normale" gang van zaken. Zo zal je het langst plezier hebben van je LiPo's. Dat is niets nieuws want een goede behandeling van elke accu, welk type dan ook, zal de levensduur van die accu altijd ten goede komen.

O ja? Wel ik heb een prachtige boor/schroef maschine met 3S LiPo's en die werkt nu al ruim twee jaar uitstekend. Geen enkel probleem dat hij bijvoorbeeld snel leeg zou zijn of enige zelf ontlading. Ik moet wel toegeven dat ik de accu nooit helemaal geladen opberg. Ik laad hem op voor gebruik en leg hem dan na gebruik weg zonder opnieuw te laden. Voor één of twee gaatjes of schroeven hoef ik hem nooit eerst te laden.

Dat ben ik met je eens maar dat zit niemand. Vandaar ook de zeer duidelijke waarschuwingen die bij zo'n boormachine zit. "Alleen laden met de daar voor bestemde en door de fabrikant aangegeven lader. Niet laden zonder toezicht", en meer van dat soort waarschuwingen. In minstens 6 talen. :):)

Nou ik wel hoor. Als je op zo'n manier met je zenderaccu omgaat zal je daar echt een keer problemen door krijgen. Die zenderaccu moet je met dezelfde of zelfs meer goede zorg behandelen als de aandrijfaccu's. Denk er om dat de complete besturing van je model van die accu afhangt! Ik ga bijvoorbeeld nooit (ahum :oops:) van huis met een zender die niet geladen is. Helaas nog niet zo lang geleden onverwacht toch even gaan vliegen en gedacht, de accu is nog wel vol genoeg. Helaas was ik nog geen 5 minuten in de lucht toen het alarm afging dat de zenderaccu bijna leeg was. Gelukkig was er nog genoeg "sap" zodat ik nog veilig kon landen. O, ja, het is nog een NiMH accu maar ik loop er sterk aan te denken om er een LiPo of LiFePo in te leggen. ;)

Dat valt op zich wel mee. Een weekje is nog geen probleem en als het langer gaat duren zet je toch de zender een uurtje aan! Dan is dat "probleem" uit de wereld.

De redelijk vlakke ontlaadgrafiek van een LiPo kan je in dit geval als een nadeeltje zien. Bij LiFePo heb je een "betere" aanduiding maar die grafiek is van NiMH zeer vergelijkbaar met LiPo dus ook niet bruikbaar. Dat heb ik dus zelf nog niet zo lang gelden nog meegemaakt.

Het grootste nadeel van NiMH is de hoge zelfontlading, vele malen meer dan LiPo's en LiFePo. Maar je hebt gelijk voor een zender zou LiFePo een betere keuze kunnen zijn. Maar als je de zender "veel" gebruikt zal LiPo weer de voorkeur kunnen krijgen omdat die toch nog een grotere capaciteit hebben in de zelfde behuizing. Ook kan je LiPo's sneller laden maar of dat nu echt een voordeel is? Daar kan je over twisten, of nee beter niet. ;);)

12. Niek

Niek PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 aug 2002
    <off topic>
    Ernst, lees je pm's

13. Frater

Frater

Lid geworden:
    22 jun 2014
    Er wordt steeds gesproken over LiPo en niet LSD LiPo.
    Dit in vergelijking met de standaard meegeleverde NiMH die in ieder geval wel LSD is.
    Ik heb totaal geen zin in dit soort verrassingen en probeer dus inderdaad de voor de hand liggende voor te zijn. Als de accu niet uit de zender hoeft nodigt dit eerder uit tot een laadbeurt. Ik merk dit aan mijn JR die ik tweedehands heb overgenomen met een LiPo.
    Ik ga er vooralsnog van uit dat de lader in de Taranis goed zijn werk doet. Is dat niet zo dan?

14. Richardoe

Richardoe

Lid geworden:
    15 jun 2014
    Ik en een vliegmaat hebben vanaf dag 1 al problemen met de standaard 2000a accu in de taranis, ene keer voller dan andere keer, stopte vaak met laden etc. Nu met 2600mah lipo, werelds, kan ik weken mee verder.

Al met al lijken er goede en slechte exemplaren te zijn van de standaard accu. Ik was het vertrouwen kwijt, te vaak in het veld dat hij zakte ,met een paar v in een paar minuten en je dus niks meer kan.

15. Frater

Frater

Lid geworden:
    22 jun 2014
    Dan zou ik hem ook zeker vervangen hebben.
    Ik, denk ik, door een LifePo LSD.

16. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Precies, de D4R-II is de perfecte match met NAZE32. Met 2 extra draadjes heb je ook nog eens telemetrie op je Taranis.

17. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Wat vaak enorm helpt bij deze accu's is ze even uit je zender te halen en een paar cycles geven op een goede lader. Daarna zijn de problemen meestal verdwenen.

18. PH-SVV

PH-SVV

Lid geworden:
    15 apr 2009
    cPPM geeft je 8 kanalen (na 27ms firmware) uit deze 4kanaals ontvanger.

Mooi spul he dat FrSky! ;)

19. Superior

Superior

Lid geworden:
    6 sep 2003
    Even iets anders dan al die lipo's, life en NiMH accu's.

Ik heb gisteren een variometer sensor binnen gehad. Ik kan wel de hoogte uitlezen op het scherm en de hoogte laten uitlezen met een voice, maar de vario piepjes zijn niet te horen. Iemand een idee hoe dit op te lossen??

20. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Even een switch aanmaken bij special functions en daar de vario achter hangen ;)

Je kunt overigens allerhande waardes op je telemetriepagina weergeven van je vario he! Niet alleen hoogte :)

Wat ik graag wil weten is hoe je het bereik van de vario afstelt. Dus welke marge hij als 0=geen geluid mag aanhouden. Hij geeft nu continu geluid. Dat wordt weer even studeren :)

Deel Deze Pagina