Nieuwe zenders FRSKY X9D X12D X16D

Discussie in 'Model elektronica' gestart door tfcw2000, 18 nov 2012.

1. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Ik was eigenlijk wel geinteresseerd in deze zender maar krijg nu de indruk dat je een computer-nerd moet zijn om hem werkend te krijgen. Is dat zo ?

2. blaauwen

blaauwen

Lid geworden:
    15 aug 2004
    Ach dat computer nerd zijn is niet nodig. De software heeft wel de mogelijkheden om je als nerd helemaal uit te leven. Je kunt de zender dus ook gebruiken als gewoon mens en alleen gebruiken wat je nodig hebt. Als je het begrijpt dan ga je wel steeds meer van de opties gebruiken. Prima apparaat met zeer matige manual, maar is wel zonder manual en hulp van fora/internet uit te komen.

3. Jeroen

Jeroen

Lid geworden:
    25 mrt 2011
    Ik ben ook niet zo van de computers maar ik moet zeggen dat de Taranis me in alles meevalt. Programeren gaat vrij makkelijk met al die you tube filmpjes, spelenderwijs gaat het steeds makelijker. Wel is er zoveel mogelijk dat je wel eens in de war raakt maar je hebt vast niet alles nodig.

4. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010

Volgens mij is het na versie 2 inderdaad ietsje beter, ofwel, de excessen worden uitgefilterd. Kan het in de changelogs niet zo terugvinden, maar is gebaseerd op persoonlijke ervaring. Even updaten dus.

5. peytr

peytr

Lid geworden:
    24 apr 2012
    @Rheli: Computer nerd is zeker niet nodig. Modelvlieg-nerd is goed genoeg denk ik. De zender is n lust om in te stellen en juist daardoor ben je geneigd om er steeds een stapje verder in te gaan. Zoals zovelen ervaar ik ook geen grote stap van Evo naar dit ding. (althans wat betreft de programmering).
    De Tx is hier nog geen week in huis en wordt dagelijks even ge-aaid. Lua scripts vooralsnog niet aan begonnen maar dat is misschien een kwestie van tijd. Alles eronder (qua computer-nerd-gehalte) is te doen voor mensen zoals ik (wel nerd dus maar geen computer-)

De grap is: Je kunt er ook hele simpele dingen mee doen :p

@ Frater: Ja, ik zag iets over een tantaaltje en weerstandje. Ik heb ook een plus dus dat wordt iets lastiger. Naar aanleiding van jouw eerdere post al even naar de juiste fix gezocht maar kon zo snel niks vinden. Heb je misschien n linkje in de aanslag ?

Grt!

Ptr

6. Frater

Frater

Lid geworden:
    22 jun 2014
    Dus NIET voor de plus:
    [media=youtube]ZZKUQS8uR6w[/media]

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    dit is zelfs alleen voor de A versie? Of werkt dat ook in de B?

8. PH-SVV

PH-SVV

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Alleen A, tenzij je de klikjes irritant vind als je van volume veranderd.

Noem me een zeikerd, maar wat een non issue zeg...
    Lekker belangrijk allemaal.

Ga vliegen en focus daarop!

9. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Waarom? Technisch klungelen is toch ook een hobby?

10. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Ik vond dat deze zender een mooier jasje verdiende. Het is standaard een grijze muis. De zender is eerst helemaal uit elkaar gehaald. Ik heb ook het venster er voorzichtig uitgedrukt. Daarna de voorkant goef met dreft ontvet en met een oud schuursponsje helemaal geschrobt tot er hier en daar wat zwart door de lak heenkwam. Daarna met autolak uit een spuitbus in een aantal dunne laagjes gespoten. Als laatste blanke 2K lak uit een spuitbus eroverheen. Het geheel is op 60 graden uitgehard. Tot nu toe blijft het als nieuw. Ik heb hem denk ik een half jaartje geleden gespoten.
    Het geluid is nu veel voller en harder zodat ik het ook nog hoor als er enkele brandstof kisten in de lucht zijn. Vlieg je op een rustige plek dan is de upgraden minder zinvol.

11. gjcvro

gjcvro

Lid geworden:
    11 okt 2014
    Wat is nu wijsheid.. Ik heb nu een turnigy 9x, en die is voor mij (nu) eigenlijk goed genoeg, Ik vlieg met een djiF550, en nu alleen maar om naar boven te gaan en luchtopname's(film of foto) te maken. Niet heel spannend en niet heel erg ingewikkeld. Maar stiekem wel steeds hoger en verder weg.

Alleen begin ik ondertussen wel het gevoel te krijgen dat de verbinding tussen zender en ontvanger standaard niet helemaal top is, en het gemis van failsafe is ook niet prettig.

Nu heb ik 2 opties: de zender 'upgraden' met een betere module, of een andere zender kopen, waarbij de taranis als eerste op komt. Zou de taranis mij in deze situatie veel meer bieden dan 8 kanalen extra? (ik zit al een beetje aan de max van 8 kanalen)

12. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    De grote plus van de Taranis is de RSSI. Je weet dat je een goede verbinding hebt zolang de zender niet piept. Bij te lage RSSI krijg je op tijd een waarschuwing en weet je dat je om moet gaan keren.
    Met wat kunstgrepen en een FrSky module in je 9x kun je dat ook voor elkaar krijgen. je moet dan wel een beetje kunnen solderen en andere software in je zender flashen.

13. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Emanuel, dank voor je tekening! Het houdertje heb ik net opgehaald. Speakertje komt hopelijk morgen. Super!!

14. Frater

Frater

Lid geworden:
    22 jun 2014
    Zo is dat...
    Ik speel ook nog met andere dingen, maar dat is echt off-topic.

Ik denk er ook over om mijn zender te spuiten. Al was het maar dat ik niet per ongeluk mijn JR-9303 mee naar het veld neem.

15. Frater

Frater

Lid geworden:
    22 jun 2014
    Al eens buiten gekeken naar het weer?

16. gjcvro

gjcvro

Lid geworden:
    11 okt 2014
    Klopt, dat had ik zelf ok al gevonden. Vandaar ook de twijfel. Of 20 euro voor een diy frsky module of 200 euro voor een nieuwe zender.

17. peytr

peytr

Lid geworden:
    24 apr 2012
    OK, ja. T buzje en de volumekliks. Desalniettemin zitten er een paar rare klikken in de plus en ik hoopte dat je t daar over had. Het doet zich met name voor wanneer t splash screen over gaat op normaal display. Na t opstarten is t weg en gaat t allemaal heel mooi. Inderdaad niet zo'n issue zoals iemand opmerkt maar t zou leuk zijn wanneer ie helemaal klik vrij zou zijn.

Klik vrij audio en de kleur van de behuizing trouwens een non issue:rolleyes:... tsssss!

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. Frater

Frater

Lid geworden:
    22 jun 2014
    Ik ergerde me vroeger aan die audio-freaks die meestal ook nog eens zonder enige technische kennis duizenden guldens spendeerden aan versterkers met 0.0001% vervorming en andere flauwekul. Je zou denken dat het tegenwoordig allemaal nog beter zou zijn maar nu heb je waardeloos geluid uit Sonos speakers die af en toe uitvallen omdat de datastroom niet continu is en nog vindt iedereen het prachtig.

Ik wil gewoon geluid zonder duidelijk hoorbare vervorming uit die Taranis (NIET mogelijk met de standaard speaker) en ook geen irritante kliks horen als het volume veranderd wordt. Misschien een "non-issue" voor sommigen van jullie maar niet voor anderen en zeker niet voor mij. Je kunt op een 3-standen schakelaar het volume zetten en op die manier het geluid vol/half/mute zetten. Bij die wisseling hoor je een harde klik. Eigenlijk onbestaanbaar na al die "vooruitgang" en misschien voor mij daarom extra storend.

De eerdere modellen hadden dan ook nog eens continu een duidelijk hoorbare brom. Daar heeft deze gelukkig (nagenoeg) geen last van.

Ik post het voor de mensen die misschien niet weten dat het kan of hoe het moet. Vrije meningsuiting dicteert misschien dat anderen daar ook weer hun mening over moeten ventileren. Nou ja, hier is dan de mijne....

19. classicracer

classicracer

Lid geworden:
    2 sep 2005
    Of je koopt voor 60 euro mijn 9X met FrSky module...:cool::D

20. gjcvro

gjcvro

Lid geworden:
    11 okt 2014
    Zou ook een optie kunnen zijn.. :)

Ik zie overigens dat de 200 euro overdreven is, 130 euro bij hk, alleen met een beetje pech komen daar nog invoerkosten bij.. Toch maar serieus naar kijken, ook naar de verschillen met de plus:confused:

Deel Deze Pagina