Nieuwe zenders FRSKY X9D X12D X16D

Heb wel zoiets gebouwd, maar dan voor de wltoys v272. Heb je een linkje? Kan ik zeggen of het die of een andere was.

Nee ik kan de thread niet meer terugvinden op RC groups. Die module zag er anders wel zeer proffesioneel uit met een plastieke casing etc.. Dus leek niet op zelfbouw. Maar dat maakt me helemaal niet uit, zou het even goed ook zelf willen maken maar heb geen idee hoe en waar te zoeken
 
De JR behuizing kan je ook 3D laten printen, dat oogt al gauw proffesioneel :)

Kant en klare projecten kan je vinden op Thingyverse.
Via 3Dhubs kan je iemand vinden die het voor je print.

Hoppa, ware modelbouw hobby maar dan sjiek...
 
Ik heb voor mij v272 een arduino en een nrf2401 gebruikt, samen nog geen $7. Spanningsregelaar had ik nog liggen voor de hubsan weet ik zo niet welke tx module je nodig hebt. Verder zijn de schema's duidelijk en was het vrij makkelijk in elkaar te zetten.
 
Dank, misschien ben ik weer wat verder. Scheelt dat echt als er carbon in de buurt zit?

Mijn antennes zitten aan weerszijden van de romp. Ze maken ieder een hoek van 45 graden tov de romp en dus 90 graden tov elkaar.

Maar ze liggen net onder de vleugel (ongeveer 1 cm) en precies ter hoogte van de belangrijkste ligger van de vleugel. En dat is een Carbon buis van zo'n 12-15 mm doorsnee.


l0oajohggl3.jpg



Zie foto, ik heb de romp even op de vleugel geplaats zodat je kunt zien waar de antennes liggen tov de ligger. aan de linkerkant zie je dat ik een plastic buisje om de antenne heb. Bij transport haal ik die eraf en trek ik de antennes naar binnen. Rechts is zonder buisje.

Ik kan de antennes naast de onvanger naar voren trekken en vervolgens zo'n 4 cm voor de voorlijst (ook Carbon, zo'n 3 - 4 mm dik) weer naar buiten geleiden. (ter hoogte van dat balsa latje wat daar nog toevallig lag)

Zou dat een verbetering opleveren?

Ik zit dan wel weer vlak bij de regelaar van de motor en de accu....

Dit is niet echt optimaal met dat carbon in er boven misschien een idee om de antenne draden te vervangen voor langere zodat ze achter de vleugel uit komen ik heb dit ook bij mijn Satori F5J gedaan
 
Dank,

Dat is natuurlijk ook een idee, ipv naar voren, de antennes naar achter.

Ik heb langere antennes liggen maar daar zit een gekke koperen bus omheen, vlak voor het laatste deel van de antenne. Die krijg ik dus niet buiten mijn romp. Ik denk dat ik 1 lange antenne naar achteren steek, de romp in en dan 1 kortere naar voren en dan haaks op de romp.

Dat moet een verbetering opleveren.
 
Alle elektrische geleiders kunnen als antenne dienen en een antenne die zich er bij in de buurt bevindt beïnvloeden. Dat is een keihard natuurkundig feit. Dus een carbon vleugelbuis kan een antenne welke in de buurt van die buis ligt beïnvloeden.
Dat beïnvloeden kan direct en indirect zijn. Direct is bijvoorbeeld dat de fysieke eigenschappen van de antenne veranderen. Hoe straalt die antenne uit, wat is de impedantie van die antenne, enz. Hoe dat precies zit is heel erg ingewikkeld en begrijp ik ook niet voor de volle 100%. Deze vorm van beïnvloeding gebeurt vrijwel altijd als de antenne heel dicht bij zo'n geleider is. Je moet hierbij denken aan de antenne die op een elektrische geleidende vleugelbuis is geplakt of er in is gestoken. Maar er zijn meer voorbeelden van.
Indirecte beïnvloeding is bijvoorbeeld dat die geleider, nog maar even de koolstof of aluminium vleugelbuis als voorbeeld, zich "tussen" de zender en de antenne bevindt. Hierdoor wordt de antenne afgeschermd zodat de zender signalen niet bij de antenne kunnen komen. Ook hier zijn veel meer mogelijkheden en dit komt vaker voor dan veel mensen denken.

Er wordt verschillende keren geschreven over de antenne buiten de romp. Dat is lang niet altijd noodzakelijk. Als de romp niet elektrische geleidend is zal dat meestal niet noodzakelijk zijn. Een romp waar koolstofvezels in zijn verwerkt zal aan de buitenkant niet elektrische geleidend zijn maar dat koolstof is het wel! De radio signalen van je zender gaan probleemloos door de kunststof van de romp heen. Maar als ze in die kunststof op de koolstofvezels stuiten zullen ze daardoor worden geabsorbeerd en/of teruggekaatst. Een antenne die zich daarachter bevind zal dus heel weinig of helemaal niets ontvangen. Dan is het dus noodzakelijk de antennes buiten de romp te plaatsen.
De antennes in de romp plaatsen kan veel voordelen hebben. De kans op beschadiging van de antennes is een stuk kleiner en je kan ze vaak makkelijker zo monteren dat ze goed op hun plaats blijven. Ze zullen veel minder makkelijk verbuigen bijvoorbeeld.

Verder is het noodzakelijk om de antennes zo ver mogelijk weg van andere elektrische geleiders te plaatsen. Het is natuurlijk niet noodzakelijk dat zoiets meters weg moet zijn, de 2,4GHz is zo'n hoge frequentie en de golflengte relatief gering dat centimeters al voldoende kan zijn.
Als je toch dicht in de buurt van die geleiders moet blijven kan je het beste zorgen dat de antenne(s) haaks op die geleider ligt. Dus niet langs de vleugelbuis of stuurstang maar er haaks over.
En je moet de antenne(s) ook nooit samen binden in een kabelboom. Ik heb het wel eens gezien dat iemand in zijn heli alle servo snoertjes netjes in een kabelboompje had samen gebonden. Om de antennes een beetje te beschermen had hij die ook netjes in die kabelboom opgebonden. Keurig netjes daar niet van maar ontvangsttechnisch niet erg best.

Je moet er dus voor zorgen dat er nooit een geleider tussen de antenne(s) en de zender in zit. Helaas zal je dat met een vliegend model heel moeilijk kunnen garanderen. Het model zal regelmatig zo vliegen dat de ontvangst antenne de zender even niet kan "zien". Daarom hebben vrijwel alle (full range) ontvangers minimaal twee antennes. Wanneer je die antennes onder een hoek van 90° van elkaar monteert zal de kans dat beide antennes tegelijk de zender niet kunnen zien uiterst gering zijn. Er zijn merken die met satelliet ontvangers werken die ook elk twee antennes hebben. Als je twee of zelfs meer van die satellieten gebruikt zal de kans op dit soort ontvangst problemen vrijwel helemaal niet meer bestaan.

Het verhaal dat storingen met de komst van de 2,4GHz besturingsapparatuur voorbij zouden zijn klopt niet. Er zijn meer dan voldoende mensen die dat al gemerkt hebben. Je moet dus ook bij gebruik van de 2,4GHz zorgen voor een goede ontstoring en de juiste opstelling van de antennes. Niet alleen in je model maar ook bij de zender!
Zorg er bijvoorbeeld voor dat je een handzender goed in je hand kan houden. Het zal misschien gek klinken maar jij bent meestal een deel van het antenne systeem. Dat is bij de MHz zenders veel sterker het geval maar ook bij de 2,4GHz speelt dit vrijwel altijd ook nog een rol. Er zijn mensen die een handzender hebben maar hem in een (zelfgemaakte) pult gebruiken. Tot hun schrik komen ze dan tot de ontdekking dat het zendbereik kleiner is geworden. Als ze hun handen dan goed met de zender "contact" laten maken is alles weer in orde. Dat komt doordat de buitenkant van de zender vaak vaak een metaalhoudende laag is voorzien en die moet contact maken met je handen.
En nogmaals, 100% storingsvrij is onmogelijk! Als je eens iets vreemds meemaakt moet je de mogelijkheid van storing van buitenaf dus nooit bij voorbaat uitsluiten.
 
De JR behuizing kan je ook 3D laten printen, dat oogt al gauw proffesioneel :)

Kant en klare projecten kan je vinden op Thingyverse.
Via 3Dhubs kan je iemand vinden die het voor je print.

Hoppa, ware modelbouw hobby maar dan sjiek...

Hartstikke leuk...
Zo'n ontvangerbakje zou ik zo willen printen, maar heb er niets aan in mijn DLG. Misschien die speakerupgrade?
Heeft iemand die al gedaan?
Is het die extra moeite waard? De huidige speaker klinkt inderdaad vervormd.

Ik heb deze:
http://www.thingiverse.com/thing:447922

veel liever dan deze:
https://www.hobbyking.com/hobbyking...unt_Dual_45deg_with_Direct_or_Clip_Mount.html
 
Ernst Grundmann, goed verhaal over antenne techniek en hoe een antenne signaal zich kan gedragen! Nooit bij stil gestaan en goed om te weten.

Altijd fijn als iemand met werkelijk kennis van zaken het een en ander in begrijpelijke taal weet te verduidelijken. Zeer bedankt, ben er wijzer van geworden.
 
Afgelopen weekend bezig geweest met de eerste kisten te programmeren en het lijkt allemaal vrij logisch. Nu zit ik een paar dagen later weer door de programma's heen te scrollen en valt me het volgende op.

In zowel de Input pagina als in de Mixer pagina kan je de Weight, Off-set en Curve instellen. waarom is dit, volgens mij is het resultaat hetzelfde?
 
Hi Jeroen,

Het nut daarvan wordt duidelijk als je snapt hoe de inputs en mixers samen gebruikt moeten worden.
De Inputs pagina gebruik je je om oa het gevoel van de sticks aan te passen aan jouw wensen en eisen van het model. Daar doe je dus expo en dual rates.
In de mixers leg je vast hoe de besturing van het model werkt. Bij een eenvoudig 4 kanaals model staan daar slechts vier regels in. Per Input één output. Bij complicaties als een V-staart leg je met de mixers vast in welke verhoudingen de Inputs voor hoogte en richting de servo's voor de staart aansturen. In de mixers zul je niet snel je toevlucht nemen tot curves, dat doe je meestal bij de inputs.
 
Afgelopen weekend bezig geweest met de eerste kisten te programmeren en het lijkt allemaal vrij logisch. Nu zit ik een paar dagen later weer door de programma's heen te scrollen en valt me het volgende op.

In zowel de Input pagina als in de Mixer pagina kan je de Weight, Off-set en Curve instellen. waarom is dit, volgens mij is het resultaat hetzelfde?

Scott page heeft twee mooie duidelijke video's gemaakt met de uitleg over openTX en Companion deze twee maken al heel veel duidelijk ook waarvoor het input tabblad is

OpenTX 2.0 and Beyond Episode 1 - YouTube

OpenTX 2.0 and Beyond Episode 2 - Change Your Thinking - YouTube
 
Wanneer je een Taranis Plus koopt hoef je niet te flashen en kun je direct aan de slag. Je moet enkel zorgen voor de passende versie van Companion. Bij de niet Plus versie hoort andere PC software ( een oudere versie met andere naam) waarmee je ook prima op de PC kan werken. Het is een hardnekkig misverstand dat je de Taranis meteen moet gaan flashen
In ieder geval een misverstand mijnerzijds.... Nu moet ik even uitzoeken waar ik de goede versie van companion vandaan haal. Doordat ik al een paar dagen op de peesee met Companion bezig was vind ik nu de knopjes-interface op de Taranis niet erg comfortabel. Het switchen van menu naar menu maakt het een stuk lastiger.

Ah ja! De zender is dus binnen, dat ging snel :D!
 
Is er een direct verband tussen de versie van de factory firmware en de versie van Companion te ontdekken? Ik lees er niks over al kan t zijn dat ik niet goed oplet :)
 
Back
Top