De Benmlee slipperclutch wordt geleverd zonder de twee metelen tandwielen rechtsboven. Die set is te verkrijgen bij
Skyes Walkera HM V120D02S Z 11 High Quality Metal Gear Set Made in Taiwan | eBay.
In de eerste instantie zijn de twee metalen gears van de torque-as gemonteerd. Dit ging niet zonder slag of stoot zoals dat zo smakelijk heet. De tandwielen zijn gegoten, niet gefraisd. Daarom is de oppervlakte ook iets mat, vandaar het idee hier Teflon of Siliconen te gebruiken die zich drukvast in de poriën zet ondanks hoge toerentallen. De front gear is iets aan de ruime kant, lichte radiale speling op de as dus. De achterste gear daarentegen is weer erg krap bemeten. Hier heb ik de platte kant van de D-vorm ruimer moeten schrapen. Tevens de D-vorm van de as met een wetsteentje voorzien van een licht schuin kantje als zoeker door het gat. Voor mij als oud-instrumentmaker geen probleem, maar voor velen zal deze gear met het nodige geweld op de as getikt moeten worden met mogelijke gevolgen van dien. De speling op de voorste gear opgelost met dunne CA lijm. De axiale speling (speling in de lengte van de as) is nul! Prima! Belangrijk is dat de Tailholder Plate iets uitgevijld moet worden zoals bij de maker is aangegeven.
Aangezien de slipper nog niet binnen was eerst met deze setup gevlogen. Natuurlijk stak er net een stoel over in de kamer en er was een toingggg en een gvd. De krachten gaan natuurlijk naar het zwakste deel en dat blijkt de maingear. Eén tand van de torque-aandrijving ging op vakantie! Op de foto is wel goed te zien dat het siliconenvet goed op de oppervlakte van de maingear blijft zitten. Dit was wel meerdere vluchten later dan de montage, dus van wegslingeren is geen sprake!
De slipper clutch is binnen! Dit is te bestellen bij
SCT Pinion Gears
Opvallend is dat er twee asjes meegeleverd worden. Deze asjes zijn gedraaid om een as met een borst te verkrijgen. Het draaiwerk is erg grof gedaan zoals duidelijk op de foto te zien is. Door het draaiwerk kreeg ik al een schrikbeeld dat even later helaas waar bleek te zijn.
Er wordt een piepklein asje meegeleverd die de meenemer van de as is. Die moet dwars op de as in het gaatje gestoken worden. Nu wordt het leuk! Het asje is niet het asje zoals op de onderdelenfoto, maar een ferro kern met een messing laagje eromheen dat op een schroefdraad lijkt maar in werkelijkheid ringetjes zijn. Waarschijnlijk is het de bedoeling dat dit asje in het gat geperst moet worden. Het gat in de as is minder dan 0,8mm en het pennetje is 0,93 mm. Na het draaien van de as is pas het gat er doorheen geboord en dat is dermate grofstoffelijk gebeurt dat de as gedeformeerd is op dat punt. Het kwam erop neer dat de as niet door het 2mm gat van het kogellager kon. Dus eerst maar eens spelen met wetsteentjes om de as weer op maat te krijgen. Het pennetje waait makkelijk weg dus ik gebruikte een magneetje om de as op zijn plaats te houden en zo mogelijk het wispelturige asje niet te laten wegschieten. Zie foto. Drie flessen Whisky en veel heilige aanroepen later ben ik naar de box gegaan om aldaar uit de reserve een verenstalen staafje van 0,8mm te halen. Het gaatje in de as geruimd naar 0,8mm en een stukje verenstaal op lengte afgeknipt. Zo werd het toch nog een leuke dag.
Er is een klein ringetje bij dat de speling tussen de twee achterste tandwielen moet oplossen. Ik had geen enkele speling! Toch volgens instructie de ring geplaatst en kwam tot de conclusie dat de tandwielen bijna vastzaten. Snel de ring weer verwijderd! Ik ben daarop gaan zoeken op het net en kreeg snel resultaten dat anderen ook merkten dat de ring alleen maar voor wrijving en slijtage zorgde. Het meegeleverde aluminium tandwiel is gefraisd en spiegelglad. Welke hardheid aluminium het tandwiel is weet ik niet, daar is geen enkele mededeling over.
Ik heb nu dus de losse staartboom in handen met de geheel gemonteerde slipper clutch. Het geheel loopt soepel en spelingvrij. De staart wordt gemonteerd en het maingear wordt geplaatst met een beetje siliconenvet.
Wat mij vreemd overkomt is dat er een gewone rechtse schroefdraad gebruikt is voor de stelschroef. Als tijdens een botsing de stelschroef van de slipper geraakt wordt, dan kan/zal deze losdraaien en wegschieten! Er is net genoeg schroefdraad over om met een kleine kniptang de schroefdraad iets te beschadigen, zodat de stelschroef er niet afloopt. Linkse schroefdraad was logischer geweest.
En we vliegen weer vrolijk verder tot er een tafelpoot oversteekt. Alles lijkt in orde en ik zet de V120 weer neer voor opstijgen. De staart trilt vreselijk! Geen wonder, de slipperas is zo krom als een banaan! Dit was mijn angst bij het zien van het grove draaiwerk! Het metaal is een vrij zacht stukje metaal en heeft niets te maken met de originele harde stalen as. Het geheel is gelukkig wel snel met de vingertjes recht te buigen.
Pro:
Al met al blijven de gears nu heel, zeker in combinatie met beide torque-as gears.
Cons:
Je moet nog steeds niets raken. Risico voor een kromme tail rotoras.
Ik denk dat de slipper clutch van Bob minder technisch is, maar blijft wel gebruik maken van de originele as.