Nieuwe ontwikkelingen op Lithium gebied.

Er wordt HEEL VEEL onderzoek gedaan naar nieuwe generaties batterijen. Dit is een leuk voorbeeld, maar een betaalbare commerciele toepassing is op zijn minst nog 5 jaar verder op basis van deze technologie.

Ook dichter bij huis gebeurt het een en ander: google maar eens op o.a. de TU-Delft site of op de ECN-pagina's (geen connecties overigens..)
 
Op tweakers.net stond ook een stukje over die nieuwe techniek:

Door gebruik te maken van silicium-nanodraden hebben onderzoekers van de universiteit van Stanford oplaadbare lithium-ion-accu's ontwikkeld die tien keer zoveel energie leveren als met bestaande technologie mogelijk is.

Zeven onderzoekers van de Stanford Universtity hebben hun vinding deze week beschreven in Nature Nanotechnology. De opslagcapaciteit van lithium-ion-accu's wordt begrensd door de hoeveelheid lithium die de anode kan bevatten. Deze anode bestaat meestal uit koolstof, terwijl silicium voor een veel grotere capaciteit kan zorgen. Het nadeel van silicium is echter dat het in omvang toeneemt als het positief geladen lithium-atomen opneemt tijdens het opladen, en krimpt als lithium aan het silicium wordt onttrokken tijdens het gebruik. Deze cyclus zorgt ervoor dat het silicium verpulvert, waardoor de prestaties van de accu afnemen.

De Amerikaanse wetenschappers hebben dit probleem omzeild door het lithium in een woud van minuscuul kleine silicium nanodraden te plaatsen. De draden worden vier keer zo groot als ze lithium opnemen, maar breken niet, in tegenstelling tot andere silicium-vormen.

'Gezien de volwassen infrastructuur die rond het gebruik van silicium bestaat, kan deze technologie snel uitgerold worden', denkt Yi Cui van het onderzoeksteam. Accu's kunnen laptops in dat geval van twintig uur stroom voorzien in plaats van twee uur, maar Cui denkt dat bijvoorbeeld ook fabrikanten van elektrische auto's geïnteresseerd zullen zijn in de technologie.
 
Ziet er goed uit, dan kunnen de indoor pakketjes nog lichter worden. Dan zijn de stekkers en kabels zwaarder dan het pakketje.
Of je vliegt met 3000 mAh rond, hoef je niet meer te laden.
 
Back
Top