Nieuwe boten bestellen

Er zitten schroeven aan van 35 millimeter.

Ik weet niet wat voor 540 motoren het zijn, ik heb ze namelijk van iemand gekregen.

Ik vaar op 7.2V 4000 mAh NiCd accu's. Het voltage zakt niet weg als ik hem in het water leg, dat valt wel mee, en het bootje gaat ook best hard, maar niet harder dan met de 390 motoren en dat valt me tegen. Een 540 motor is trouwens 35 millimeter in diameter, dus dan zouden deze schroeven goed moeten zijn, maar die schroeven zaten er ook al aan toen de 390's er nog in zaten, dus toen waren ze veel te groot.

De schroeven komen wel goed in het water, maar ik zal nog eens een test doen met een extra accu achterin. Een 36K is een schroef? Ik kan er weinig over vinden.

Laatst bewerkt:
Graupner 2318.36 K-serie.

Het is dus best mogelijk, dat de 390 en de 540 ongeveer even veel toeren maken, dan zul je dus ook weinig verschil in snelheid zien...

Dat de props voor de 390 te groot zijn, is met opzet gedaan, anders was de boot helemaal niet vooruit te branden, dat de motoren zulke mishandeling niet lang overleven zal de fabrikant worst wezen.

Om een boot van die afmetingen te laten varen zoals je verwacht van een cat, heb je domweg meer vermogen nodig dan twee 540 kunnen leveren.

- één 700 Neodym op 14 cellen NiMH of 4S
- twee lichte buitenlopers op een voldoende hoog voltage
- één borstelloze motor die de beide 540 gemakkelijk kan vervangen.

Mogelijkheden genoeg, maar niet voor niks...

Groeten, Jan.

Dan ga ik voor de optie om er grotere schroeven op te zetten dan er op mogen en dan zal ik van tijd tot tijd de motoren wel vervangen. Is een Graupner 36K ook gelijk 36 millimeter?

dat wordt dan wel een dure grap vind je niet, koop dan gewoon goeie motoren +props, die kosten wel 1 keer meer maar dat is denk ik op den duur goedkoper dan elke keer dat je gaat varen weer 2 nieuwe motoren moet kopen.
en als het zoveel gaat kosten dan heb je er na een tijdje ook ziek van worden, dan stop je er mee en dat is zonde van de mooie hobby

Niels

Het verhaal is zo: Ik heb die boot dus gekocht voor 40 of 50 euro. Eigenlijk alles is toen kapot gegaan van dat ding, behalve het plastic en de schroefassen. Ik heb er dus HK elektronica in gezet a 20 euro o.i.d. Dit bedrag vind ik nog wel te doen, maar om er nou twee BL motoren met regelaars in te gaan zetten gaat me echt te ver.

Die 540 motoren kosten hier ( http://bidproduct.com/part/Product_view_MOTOR_5.html ) 3 dollar per stuk en dat vind ik nogal meevallen. Ik zal er waterkoeling op bouwen zodat ze nog een paar keer langer meegaan.

Ten slotte ben ik eigenlijk helemaal geen bootjesvaarder, maar een vliegtuigenman, dat vind ik leuker en ik heb op het moment een borstelloze Easystar en een onbekende 1.80m zwever.

maar probeer dan eens 1 speed 900 of power 1000
die kunnen een grotere prop aan.
ik doe dit als advies ik ben zelf met een nikko bootje bezig om er volwassen rc in te zetten.
dan kost het 1!!!! keer veel maar dan is dat op termijn goedkoper en als je eenmaal met het speedboot-virus verslaafd bent kom je er niet meer van af XD

Niels

P.S. vul je profiel eens veder in dan weet ik tegen wie ik praat.

Dan ga ik voor de optie om er grotere schroeven op te zetten dan er op mogen en dan zal ik van tijd tot tijd de motoren wel vervangen. Is een Graupner 36K ook gelijk 36 millimeter?

Yep. En de 40,5K is Ø 40,5 mm.

Maar...., zonder het toerental van de motoren te weten en de lengte van de motor (eigenlijk de lengte van het anker) kun je niet ongestraft een grotere wokkel er achter hangen, als de motor daar te weinig kracht voor heeft, dan zal 'ie proberen de prop rond te krijgen, enorm veel stroom gaan trekken en de geest geven door oververhitting, waterkoeling of geen waterkoeling.

De vuistregel 'diameter motor is diameter prop' is niet voor niks ontstaan.

Van de 540 motoren van de link hoef je niks te verwachten, die worden ook samen met een vertraging aangeboden; een teken dat het hoogtoerige motoren zijn, die geen kracht kunnen leveren in een directe aandrijving.

Koop dan liever twee Speed 600, leg er 7 cellen NiMH per motor in en twee fatsoenlijke 37.5K props (die overigens niet zonder meer op je assen passen) dan weet je zeker dat er tenminste een kilometer of 30 te halen valt.

Groeten, Jan.

Ik ga niet nog eens een smak extra geld aan die boot uitgeven. Een paar euro voor twee schroeven gaat nog wel, maar ik ga geen 50 euro uitgeven aan nieuwe motoren en regelaars.

Misschien laat ik het ook wel zoals het is en ga ik gewoon iets rustiger rond scheuren.

In ieder geval bedankt voor de adviezen.

Back