Nieuwe boten bestellen

Ik ga binnenkort op vakantie en ik wil graag een bootje mee hebben om te varen omdat er vrij veel water bij onze vakantiebestemming is. Nu wil ik gewoon twee simpele bootjes kopen, één voor mijn broertje en één voor mij. Ik heb op de website Nitro Radiografische Auto's, Bestuurbare Modellen, Radiografische Helicopters wel hele goedkope bootjes gezien. Ik dacht aan deze Volvo Style 1:10 Schaal Electrische Radio Grafische Boot - Electrische Radio Grafische Boten. en deze Heng Long Atlantic Yacht Electrische Radio Grafische Boot - Electrische Radio Grafische Boten. . Heeft iemand ervaring met deze website of met de bootjes? Weet iemand hier ook of de bootjes op een verschillend kanaal varen? De bootjes zijn natuurlijk niet professionele vaartuigen, dus ik weet niet of het echt goed spul is. Weet iemand een goed alternatief voor een leuke prijs (onder de 60 euro)?

Laatst bewerkt:
Let op!
Niet overal zijn alle modelbouw frequenties toegestaan. Zoek dit uit om eventuele boetes en inbeslagnames te voorkomen.

Prettige vakantie!

Wim

Hallo Olap,

Je zegt het zelf al, het zijn speelgoedbootjes van bedenkelijk kwaliteit.
Als je mazzel hebt kun je er een vakantie lang leuk mee spelen en misschien nog wel wat langer.
Als je pech hebt gaat de boel na een paar keer varen in rook op.

Voor dat geld koop je nét een goede motor en een batterij, geen complete boot mét 'afstandsbediening'.

Vraag vóór je besteld of beide boten wel gelijktijdig kunnen varen zonder elkaar te storen, anders vaart het zo lastig...
Houdt ook in het achterhoofd, dat zodra er iemand met een 'echte' zender op dezelfde frequentieband gaat zenden, het bereik van jullie boten/zenders gelijk weg is.

Groeten, Jan.

Bedankt voor de reacties. Die website heeft inderdaad leuke modellen. Ik wil er vanavond twee gaan bestellen, maar ik weet niet hoe het zit met het kanaal. De frequentie zal wel 27 MHz zijn voor beide, maar als het kanaal nou anders is wil het wel. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik kan ze namelijk niet meer te pakken krijgen.

Hallo Olap,

Ik zou bij de bestelling heel duidelijk aangeven dat je beide boten tegelijkertijd wilt kunnen gebruiken en derhalve twee verschillende kanalen wilt.
Als hierop niet wordt ingegaan heb je zwart op wit dat er iets geleverd is waar je niet om gevraagd hebt en kun je de boel desgewenst retourneren.

De 27 MHz band heeft vijf verschillende kanalen (er zijn wel meer, maar meestal is dat de keuze), dus als je het niet expliciet vermeld bij de bestelling heb je 20% kans dat je dezelfde kanalen zult krijgen.

Ik zou er een telefoontje aan wagen, het nummer staat op de site onder bedrijfsinformatie.

Groeten, Jan.

Ja, ik heb ze net gebeld en ze nemen niet op. Ik zal het morgen nog eens weer proberen. Bedankt voor de info. Nog even een vraagje: een 2800 mAh 7.2 volt NiMh accu van 30 euro is wel heel erg veel geld lijkt me of niet? Dit is namelijk een actie en kun je erbij bestellen. Ik kan er ook gewoon 2S lipo's indoen of een 9.6 volt NiMh (als dat niet te veel is).

Hallo Olap,

Wacht even, welke boot heb je het nu over?
Plaats even een link als je wilt.

€30,00 voor een zescellige NiMH accu met 'maar' 2800mAh is inderdaad fors...

Dit is z'n geld waard: Graupner NiMH Intellect 6N-4200 JST/G2 nr. 98942.6ST
Of, als die te duur is, deze: NOSRAM Team Pack 4200 - 7.2V - 6-cell NiMH Stickpack

Denk er aan, dat de BP lader, die bij de goedkope boten wordt meegeleverd een eeuwigheid nodig zal hebben om packs met méér capaciteit vol te krijgen.
Denk in termen van minstens een nacht lang laden om één keer te kunnen varen.

Een betere lader is zoiets:
FUSION VECTOR NX81 4-8 cellen 0-5Amp nr. FS-NX81E

Voor het gemak bij elkaar gezocht bij één shop:
2ehandsRC webshop RC-Point Modelbouw winkel Beugen

(BP= broodje poep)

Groeten, Jan.

Ik heb vandaag de twee boten besteld. Ik heb voor allebei de boten maar gelijk de dikst mogelijke accu (4200 mAh) die ze daar hadden erbij besteld. Als ik de website mag geloven, komen ze dinsdag of woensdag binnen, dus dan kan het varen beginnen. Ik heb een tijdje geleden ook een lader uit Honkong besteld. Kan iemand mij vertellen met welke stroom je een NiMh mag laden? Op 1C of meer/minder?

Zo, de boten zijn vandaag binnen gekomen. Ik heb de accu direct aan de lader gedaan en eerst even één accu leeg gevlogen met m'n Easystar. Daarna heb ik met de andere accu de boot even getest in de sloot achter. Daar zit jammer genoeg nogal wat troep in (van die planten) en die gaan nog wel eens in de propellors zitten. Dan vaart hij niet zo goed meer. Verder zit er een roer op die niet beweegt en er dus alleen voor de sier op zit. Hier blijft zelfs troep achter haken en dat komt de snelheid niet echt ten goede. Die ga ik er dus even afhalen. Op de zender zitten trim-knopjes, maar jammer genoeg zitten die er ook voor de sier op. Deze hebben dus geen functie. Alles is nogal goedkoop gebouwd en het design van de zender en de bevestiging van de stickers zijn ook uitermate slecht. Onder de stickers zit piepschuim, dus die zijn er al bijna af. Kortom: een leuke boot voor het geld, maar als je er veel plezier aan wilt beleven, investeer dan wat meer geld. Hij gaat trouwens best snel.

Dit keer een post vanuit Italie. We hebben al erg veel gevaren met de bootjes, en dat leidde ook direct tot problemen. Ten eerste zijn de antennes van de zenders allebei al meerdere keren afgebroken. Daarna heeft een van de laders het begeven en hebben we dus ter plekke een nieuwe lader moeten kopen. De andere lader is namelijk per ongeluk thuis blijven liggen. Toen dit probleem opgelost was, zijn de motoren van mijn boot opgerookt. Deze boot was dus overleden, maar toen kwam er nog een probleem: de zender van mijn broertje's boot ging kapot. We hebben hier dus een soldeerbout gekocht en de ontvanger uit mijn boot in mijn broertje's boot gebouwd. Nu hebben we nog een boot over waar we leuk mee kunnen varen. Wel moet de boot af en toe uit het water worden gehaald om af te koelen. De motoren krijgen namelijk stroom via een relais (!) en krijgen dus de volle 7.2 volt (volgeladen zelfs nog meer) voor de kiezen. De motoren worden hierdoor erg heet.

Een ander nadeel aan deze 'relaisbesturing' is, dat de boot alleen vol gas kan en het sturen gebeurt door het uitschakelen van een van de motoren. Kortom: koop niet zo'n boot, maar ga voor een fatsoenlijke. Ik ga terug in Nederland een Corona ontvanger, twee regelaars en twee 540 motoren bestellen en die erin bouwen Dan kan ik met m'n MX12 varen totdat de accu leeg is en niet totdat de motoren uitgerookt zijn. Er zitten nu 390 motoren in.

Kan iemand mij vertellen hoe zo'n regelaar er in de boot moet? Is een 25A regelaar per motor bijvoorbeeld voldoende?

Sorry voor de e's zonder dakje erop. Dat kan ik niet vinden op deze computer.

Laatst bewerkt:
Hallo Olap,

Je kunt niet zeggen, dat je niet gewaarschuwd bent, maar je hebt in ieder geval een aantal keren kunnen varen voor de boel stuk ging...

Een 540 motor kan, afhankelijk van het type en de gekozen prop gemakkelijk 20-25A trekken, ik zou voor 30-35A regelaars gaan, dan redt je het waarschijnlijk wel zonder waterkoeling.
Waterkoeling zou ik zeker op de 540 motoren maken anders leven ze nét zo lang(kort?) als de 370 motoren.
Als er geen ruimte is voor een koelspiraal, maak dan tenminste borstelkoeling d.m.v. twee pijpjes, op de motoraansluitingen gesoldeerd, iets is beter dan niets.

Groeten, Jan.

Ik heb de boot helemaal omgebouwd met twee 540 motoren, twee 20A regelaars en een Corona ontvanger. De regelaars zijn denk ik een beetje krap, maar dit waren de grootste brushed regelaars die ze bij HK hadden.

Er is alleen een probleempje, de boot is namelijk niet vooruit te branden met de nieuwe motoren erin. Ik gebruik namelijk nog dezelfde propellors, en ik neem aan dat er grotere op moeten. Welke props zijn goed in combinatie met 540 motoren en deze boot?
px_16_powerboat%203.bmp

px_16_powerboat%204.bmp

ik dacht dat de schroefen groter moeten zijn dan de diameter van de motor maar helemaal zeker weet ik het niet.

Niels

Dat kan wel ongeveer kloppen, maar de schroeven die er nu op zitten zijn iets kleiner dan de oorspronkelijke 390 motoren.

ik dacht dat de schroefen groter moeten zijn dan de diameter van de motor maar helemaal zeker weet ik het niet.

Niels

Kijk even hier, daarin zegt Roel van Essen:

bij motoren zonder reductie mag de diameter van de schroef de diameter van de motor niet overschrijden.

Als je iets niet zeker weet moet je dat niet zo maar zeggen, eerst uitzoeken tot je het wel zeker weet.

Hallo Olap,

Qua regelaars had je nog een stapje hoger gekund:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 30A BRUSHED ESC

Welke 540 motoren heb je ingebouwd en op hoeveel Volt laat je ze werken?

Een 600 race (dezelfde diameter, maar een langere can) trekt bij het opstarten iets van 20-25A en 10-15A gemiddeld tijdens de vaart.

Als je props te groot zijn (hoe groot zijn ze?) kunnen ze teveel stroom trekken voor je accu, waarvan de spanning in elkaar zakt en er geen gang meer in zal zitten.
Standaard zou je met een 540 motor een Graupner 36K moeten kunnen draaien, of je accu dat ook kan is natuurlijk de vraag...

Als ze op de verkeerde plaats achter de boot zitten (te dicht bij de spiegel), of de verkeerde vorm hebben zullen ze lucht kloppen zonder de boot echt vooruit te duwen.

Groeten, Jan.

Back