Nieuwbouw Big-Lift: Electro sleper!

Het begint bij mij allemaal aardig op een biglift te lijken:)
tot op heden past alles nog perfect, heb enkel plek voor de sleepkoppeling servo aangepast daar er een nogal grote Hitec in komt.
[
DSC_9255_zpss9dz844u.jpg
[/URL]

Op dit forum zie ik professionele bouwers. Wat mij zou interesseren met welke lijm jullie deze mooie modellen bouwen. Vroeger hadden wij een lijm van UHU. Maar deze was met name voor balsa hout. Deze modellen worden met muliplex hout gebouwd. Ik meende dat ik witte houtlijm zag staan...

Gebruik nog enkel witte houdlijm en 5 of 30 min. epoxy.
Heb nog wel een tube UHU liggen, maar die is zowat uitgedroogd.

Johan.

welke setup raden jullie aan voor een big lift gewicht tussen 4,5 en 5,5 kg voor wat rustig rondvliegen en bv een amigo huckepakken geen sleepvluchten ! zelf dacht ik aan een setup voor 5s a 6s lipo

een Turnigy G-110 295 KV en 8 cellen 5000 mah en een 17x8 prop.
een weergaloze combi.
je kan rustig rondtuffen , maar ook heel veel slepen tot 4 mtr
ik vlieg hem zelf met 9 cellen, maar is eigenlijk overdreven
m vr gr
peter

Dat trieplex van gamma is populieren prut spul 1 dun (0,5 mm) laagje hout daar tussen rommel en weer een dun laagje (0,5 mm)hout soms gaten opgevuld met plamuur je moet gewoon berken trieplex hebben is mischien iets zwaarder maar 10 X zo sterk 1 plaat van 1,53 bij 1,53 meter kost maar 12 euro's daar haal ik 2 Big lift uit
http://redeagles.coffeecup.com/index.html
zie de bouw van een red lift (big lift)
Slecht raad is soms duur :yes: gerard

Wat een onzin. Ja het is troep, maar de constructie maakt het sterk. De originele BigLift is trouwens van Balsa [emoji6]

Eens!
Ik bouw al ruim 30 jaar met dit triplex (meer dan 40 vliegtuigen) en er is nog nooit een vliegtuig kapot gegaan door materiaalfalen. Wel door stuurfouten:hammer:

Natuurlijk kijk ik wel alle platen na op plamuurplekken, slechte verlijming en rechtheid. De onderdelen slim inplannen voorkomt zwakke plekken op cruciale punten.

En de stelregel dat een lichter vliegtuig minder zwaar belast wordt bij een klap gaat ook echt op!

Ik ben bezig met een big lift uit te tekenen.
Net zoals Japie vind ik het leuk om het te tekenen in CAD en daarna op de frees te kijken of alles er ook zo uit komt als je bedacht hebt.

De vleugels wil ik alleen niet van spanten bouw doen. Maar schuimvleugels maken.
Normaal beplank ik met 1,5mm balsa. Maar dit zijn best lappen van vleugels. Wat denken jullie? 1,5mm is dan nog steeds voldoende, of doe er 2mm balsa op?

Klopt. Prutspul maar perfect voor dit werk.

Oh ja. Ik ga binnenkort weer een 2 meter sleepkist bouwen van 3mm Gamma populierentriplex, Bouwmaat Roofmate of Gamma piepschuim vleugels met PU lijm. Een echte bouwmarktkist voor weinig. Wordt een soort van Telemaster 240 maar dan met NACA 2415 ipv ClarkY profiel, zoals die wordt aangeboden in Duitsland. Vliegt makkelijker dan Biglift. Het enig waar je op moet letten is dat je de achterkant zo licht mogelijk bouwt.
De rompdelen vanaf achterlijst vleugel flinke gaten maken. Je gaat het toch weer bespannen met oracover oid. Stabilo, hoogteroer, kiel met rudder wel weer van balsa latten maken (8 mm). Lekkere motor voorop en vliegen maar.

Hier kan je de eerste versie zien:

Laatst bewerkt:
Hi Redbaron,

Klinkt naar een leuk project. Heb je meer info? Wat voor motorisering kies je? Ik ken het profiel niet (weet ook niet veel van profielen) wat maakt dat dat profiel beter vliegt?
Bouw je behalve rolroeren ook kleppen in?

Kortom veel vragen.

Ik zou iets vergelijkbaars willen bouwen rond de twee meter (evt tot 2, 2 m) met electro aandrijving (6 cellen lipo), rolroeren en kleppen. Behalve om mee te slepen ook bedoeld om mee te vliegen (spelen) a la FunCub.

groet,

Erik

Back