Nieuw project scrapbouw PSV World Diamond

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door kockmans, 21 apr 2014.

1. Thijs Slotman

Thijs Slotman

Lid geworden:
    22 okt 2013
    is dan niet heel erg gepruts? kun je niet een soort malletje maken waar je messing tussen past. en het zo kan solderen?

2. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Ja mannen mijn hobby is het ook niet hoor. Echter wanneer ik er eenmaal aan begin....

De soldeerbout is een simpel boutje waar je normale elektrische delen mee kunt solderen. Ik heb van de kop een punt gevijld, zo scherp als een net geslepen potlood. Met een beetje s39 aan een kaasprikkertje doe ik de soldeerplaatsen aantippen en dan heel kort (met een bril op de neus) tip ik het messing aan. Tegelijkertijd houd ik met een pincetje het relingpaaltje in de gaten. Komt hij los, dat kun je hem meteen weer op de goede plaats zetten.

De reden dat ik geen mal heb gebruik is omdat de stuurhut zoveel hoeken en hellingen heeft. Hier is bijna geen mal voor te maken. Voor alle andere lengtes, voornamelijk rechte, heb ik de mal reeds klaarliggen. Een lat van 80cm waarin om de cm een zaagsnede is gemaakt. Elk paaltje in een zaagsnede en dwars erovereen komt dan de relinglijn. Vastzetten met schilderstape en solderen maar.

Morgen ga ik de gebouwde reling wat verder uitrichten en de kap van de boeg iets aanpassen zodat stuurhut en boeg netjes worden aangesloten.

Proefvaren? Vandaag stond er een mooie lange golfslag in de waterberging naast mijn huis en heb even getwijfeld haar de eerste vuurdoop te geven. Uiteindelijk heb ik besloten het niet te doen. Zij zal het wel gehouden hebben maar ik niet :p, het was berekoud!!
    Andere keer dan maar.

Groet Dennis

Laatst bewerkt: 29 jun 2015
  3. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Zet je heel het werkstuk nog een paar uur in warm water, dan lost de S39 op, anders heb je grote kans dat het de reling opvreet.

Soldeerboutstift als een potlodpunt :rolleyes: lijkt me voor een koperdraadje zo dik als een haar ideaal, maar met dit werk is de warmte er zo uit.
    Denk dat een dikkere punt sneller gaat.
    Desnoods met een groef er in waar de paal in past.

4. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Goeie tip, dank je!

Met een dunne punt ging het me juist goed af, ondanks het iets langer duurt. Je hebt het per soldeerpunt dan ook over secondenwerk. De warmte trekt er idd snel uit en maakt de verbinding dan ook weer sneller tot een vaste. Ook kromtrekken van het totaal viel me aan het einde heel erg mee.

Groet Dennis.

5. Thijs Slotman

Thijs Slotman

Lid geworden:
    22 okt 2013
    nadeel van een dikke punt is dat je soms je punt in de weg heb zitten. kleine punt lijkt met wel handig idd. is dit handig? ik heb een 25 wat soldeerbout zonder soldeerstation

misschien ook wel handig zo'n soldeerstation

6. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Lijkt me erg klein voor iets anders dan telefoonsnoer solderen.

7. Thijs Slotman

Thijs Slotman

Lid geworden:
    22 okt 2013
    haha hij werkt wel aardig

8. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    "25 wat soldeerbout
    Lijkt me erg klein voor iets anders dan telefoonsnoer solderen."

Harm, ik spreek een echte soldeerkoning :p:p:p liever niet tegen, maar zelfs met een 15Wattje gaat het als de brandweer!

Vanavond een beginnetje gemaakt met de "kroon" op de stuurhut. Eerst weer een onderbalk gevormd en een staffeltje paaltjes gemaakt. Een paar alvast geplaatst welke hier en daar nog een beetje gericht moeten worden. Ook deze partij worden vanwege de hoeken weer uit de losse hand gesoldeert.

Vandeweek bij de Action 2 ledstrips meegenomen, nog voor geen 3euri! Deze leds zijn ongeveer een halve meter lang en kan ik perfect plaatsen in de gangboorden. Gaan dus nog ff het scheepsmagazijn in voor later.

Groet Dennis

Laatst bewerkt: 29 jun 2015
  9. Macrabbit

Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Hallo Dennis,

Je maakt er echt werk van en het geheel ziet er toppie uit. Toch een kritisch puntje over je railing. Ik ken natuurlijk je budget niet maar zelf gebruik ik altijd geëtste railing paaltjes. Deze zijn 0,3 mm dik en uit mijn hoofd 1,4 mm breed. Veel fijner en meer natuurgetrouw dan wat je nu gebruikt. Hierin zijn reeds twee of drie ( Hangt af van welke je bestelt) gaatjes van 0,5 mm geëtst. Paaltjes zit een puntje aan die je in je dek kunt boren. Zelf boor ik een gaatje van 0,5 mm in het dek, vervolgens met een punttangetje het paaltje op zijn plaats houden en met de soldeerbout het paaltje verwarmen. Heel snel wordt het paaltje zo warme dat hij uit zichzelf in het dek zakt. Dan 0,5 mm messing staf door de onderste twee gaatjes en een staafje van 1 mm er boven op. Ik gebruik geen S39 maar soldeerpasta. Ook ik gebruik "slechts" een 25Watt boutje met een beitelstiftje. Klein beetje soldeer aan de bout, tegen de verbinding aanhouden en met twee seconden een soldering gemaakt die ook nog eens bijna onzichtbaar is. Nooit geen last dat de dichtstbijzijnde soldering weer losgaat.:lol:

Sjoerd

10. Dordtsebank

Dordtsebank

Lid geworden:
    19 nov 2007
    Dus om te solderen gebruik je pasta Sjoerd?
    Geen tin?

11. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    lastig hè lezen? :D

haha, messing van 0.3 dik is toch telefoonsnoer, dat kan makkelijk met 25 W ;)

Mooi werk hoor die relingen, als je er tenminste "even" de tijd voor neemt en vooral niet teveel tin gebruikt.
    Het kleed een schip wel aan.

Dennis, ik let er de laatste tijd wat op en het valt me op dat ik steeds vaker CFH tegenkom (ook met gasbussen en branders)

12. Dordtsebank

Dordtsebank

Lid geworden:
    19 nov 2007
    Heet jij ook Sjoerd Harm?

13. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    je geeft zelf het antwoord al.

14. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
  15. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
  16. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Hallo,
    Uiteraard gebruik ik ook tin. Maar in plaats van het vrij agressieve S39 gebruik ik pasta als vloeimiddel. Heel klein beetje met een kwastje opbrengen. Overigens spoel ik evengoed het product met water. Voor het spuiten straal ik het ook nog..
    De railing paaltjes zijn 0,3 mm dik en 1,4 mm breed. Stripjes dus met reeds geëtste gaatjes.

17. Dordtsebank

Dordtsebank

Lid geworden:
    19 nov 2007
    Hoi Sjoerd,
    Ik weet nog helemaal niks van solderen dus vandaar de vraag.
    Maar als ik het goed begrijp gebruik jij tin en om het beter te laten vloeien, geen S39, soldeerpasta?
    Een combi van dus? En niet alleen de soldeerpasta voor de verbinding te maken?

18. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Dordtsebank,

Je hebt een PB.

19. Dordtsebank

Dordtsebank

Lid geworden:
    19 nov 2007
    Ik zie niks Sjoerd.

20. Thijs Slotman