Nieuw project scrapbouw PSV World Diamond

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door kockmans, 21 apr 2014.

1. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Inmiddels is de mast iets bijgewerkt. De mast staat nu achterover gehelt onder dezelfde hoek als de schuine wanden van de voorzijde van de opbouw (nu nog grijs).

Ik heb vanmiddag mijn grootste hobby :mad::mad::mad: weer opgepakt namelijk het soldeerwerk. Nog maar een paar meters te gaan hahaha.

Groet Dennis

Laatst bewerkt: 29 jun 2015
  2. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    ziet er toch niet slecht uit. Ik bedoel je soldeer werk natuurlijk, het overige ziet er prima uit
    vgr Marc

3. Verschuuren23

Verschuuren23

Lid geworden:
    7 jan 2013
    ziet er netjes uit man heb de fairmount ook maar weer is opgepakt oude dekken erafgesloopt ben nu bezig de stuurhut opnieuw optebouwen

gr

4. daniu

daniu

Lid geworden:
    4 apr 2014
  5. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    ral 1023 en getinte ramen

Afgelopen zaterdag de originele ral1023 laten mengen. Ik heb al gemerkt dat de ondergrond van een 100% egale kleur moet zijn voor een goede dekking. Om het gehele schip overal dezelfde kleurtint te geven heb ik besloten na de grondverf mn eerder gekochte gele verf op te brengen en daarna pas de originele kleur.
    Ook is inmiddels de doorgang gemaakt in het schuine achtergedeelte van het upperdeck. Dit wordt de doorgang waaraan de ladder is bevestigd om buitenlangs via het stuurhutdek naar het upperdeck te komen.

De stuurhut heb ik inmiddels ook voorzien van de raampartij en aankomend weekend ga ik aan de slag om de 3 delen ot 1 stuurhut te bouwen. Grootste probleempje gaat hem zitten om de achterzijde van de stuurhut mooi aan te sluiten aan het upperdeck.

6. pnj

pnj

Lid geworden:
    16 sep 2009
    Ben inderdaad benieuwd naar het geheel Dennis.
    Nu met het raamfolie erachter is het ook minder kwetsbaar geworden.
    Veel succes het weekeind om er een geheel van te maken.
    MVG: Patrick

7. FairmountZ

FairmountZ

Lid geworden:
    6 dec 2014
    apeldoorn buitengebied achter de voordeur
    Dito, gaaf dat je originele bouwtekeningen hebt. Hoe heb je die mbv excel kunnen verschalen?

8. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Ik heb een lineaal en geodriehoek van internet gehaald en deze net zo lang in excel verschaald totdat deze op werkelijke grootte was. Daarna excel uitgerasterd mbv de lineaal. Daarna de bouwtekening als afbeelding naar excel geplakt en met de werkelijke maten deze in het raster weer op schaal gebracht. Op deze wijze kreeg ik de tekeningen 1:100.

Hoop gepuzzel geweest maar het werkte.

Groet Dennis

9. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Na een hele dag stoeien is het me gelukt de beschermbeugel te maken die aan de achterzijde van de stuurhut is gemonteerd. De beugel is opgebouwd uit 5 ronde pijpen die aan elkaar zijn gelast......in werkelijkheid tenminste. Staal word lekker stevig....nu ik nog:confused::rolleyes:
    Voor mijn beugel had ik als eerste een stukje rondmessing gevormd echter werd me dit te grof. Gisteren bij quartel de tent leeggekocht wat betreft kunststof ronde pijp.
    Deze beugel is uit kunststof opgebouwd, echter het verlijmen zat giga tegen. De hoeken waren moeilijk te bepalen alwaar de uiteinden van de beugel tegen de stuurhut komen. Op het moment dat ik daar de juiste hoek wilde maken, brak de hele boel weer af. Om de beugel te verstevigen heb ik in elke hoek, dus in de buis een messing asje verlijmd. De opstaande 3 deeltjes zijn van wattestokjes gemaakt. De zwarte gloed op de buis is een beetje roetuitslag van het verwarmen en buigen van het kunststof.
    Vandeweek netjes afwerken en dan kan de verf erop.

Groet Dennis

10. FairmountZ

FairmountZ

Lid geworden:
    6 dec 2014
    Thanx, goed praktisch idee!

11. FairmountZ

FairmountZ

Lid geworden:
    6 dec 2014
    Mooie kleur en combinatie met die ramen. Wat voor soort verf heb je gebruikt?

12. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Is gewone Flexa hooglans en laten mengen bij gamma.

13. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Hallo,
    Vandaag ben ik aan de slag gegaan om de opbouw op het upperdek te accentueren. Tl verlichting aangebracht, reling gemaakt langs de opbouw. Het dek is geschilderd en binnenkort kan ik de opbouw gaan verlijmen aan het dek.
    Ook de uitlaten zijn gebouwd en geschilderd en aande achterzijde van de opbouw zijn ventilatie roosters aangebracht.
    De eerder gemaakte beschermingsbalk is afgewerkt en afgelakt. Deze wordt weer geplaatst als hij droog is.

Er moeten nog een aantal deuren worden geplaatst, relingen maken, dat is de volgende stap.

Groet Dennis

14. pnj

pnj

Lid geworden:
    16 sep 2009
    Dat ziet er wel heel goed uit dennis, het is een mooi geheel geworden.
    Mvg Patrick

15. Verschuuren23

Verschuuren23

Lid geworden:
    7 jan 2013
  16. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Relingbouw

Mannen bedankt voor de complimenten!

Vandaag van m'n eerste vakantiedag een heuse "werkhobbydag" gemaakt! Ik ben aande slag gegaan met de eerste meters messing draad om de reling van de stuurhut te solderen. Zoals jullie wellicht in mijn andere verslag weleens hebben kunnen lezen is dit een echte hobby geworden:mad:!
    Allereerst heb ik op een board het stuurhutdek uit getekend. Vervolgens met messing 0,8mm een onderbalk uitgebogen. Vanaf de onderbalk gaan de relingpaatjes opgebouwd worden. De onderbalk is tevens het "vlees" welke ik later kan verlijmen op het dek. De gehele reling wordt later ook geel geverft waardoor de onderbalk bijna niet meer zal opvallen. 1:100 maakt de reling zo fragiel dat ik hiervoor bewust heb gekozen en niet voor losse paaltjes in het kunststof dek.

Na de onderbalk te hebben vastgezet met tape heb ik een partijtje paaltjes geknipt en elke paal de kop en kont recht afgevijld. Je kunt wel zeggen dat dat dievenwerk is. Te weten dat er nog een paar meter te gaan is.

Ik had een maandje of 2 geleden een soldeerstationnetje gekocht in de duitse supermarkt en ging vandaag vol goede moet en goed gestemd aan de slag. Jammerrrrr, soldeerstationnetje binnen no-time naar de bliksem:yes::yes::yes:, dus de oude bout er maar bij gehaald. Wel ff moeten modificeren door er een fijne punt aan te maken.

Een voor een de paaltjes gezet. Op de foto lijken ze schots en scheef te staan.......dat is ook zo! Delen van de reling hellen straks over en houd daar dus nu al rekening mee want als alles is gesoldeerd is de boel niet meer te modelleren.

Na de paaltjes de eerste start gemaakt de onderste reling aan te brengen. Met lucifersstokjes hou ik de afstand aan.

Nu even gestopt, frisse neus halen na alle dampen ;)

Groet Dennis

17. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    mooie soldeer start genomen zo te zien.
    Het maakt me benieuwd naar het eind resultaat.
    vgr Marc

18. Watergeus

Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Het resultaat tot heden mag er zeker zijn.

Knap soldeerwerk overigens. Ik zie er altijd enorm tegenop om een reling te moeten solderen, wanneer ik de 2de scepter wil solderen laat bij mij de eerste 9 van de 10 keer weer los.
    Ergens zal ik het wel niet goed doen want op de een of andere manier moet ik de bout er te lang bij houden.

Wanneer kunnen we de proefvaart verwachten?

Groet,
    Mathieu

19. Verschuuren23

Verschuuren23

Lid geworden:
    7 jan 2013
    Ook niet mijn hobby ik lijm ze meetstalletjes met dunne secondelijm
    Wel mooi gesoldeerd
    Gr

20. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden: