Nieuw project scrapbouw PSV World Diamond

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door kockmans, 21 apr 2014.

1. AdSchippers

AdSchippers

Lid geworden:
    3 okt 2014
    Hallo,

ik zie dat je bezig bent met het stuurhut. leuk karweitje is dat. let wel op bij de deur ingangen dat deze vlak zijn. er zijn fotos op internet te vinden van de achter kant. als ik er wat kan vinden zal ik ze in me album zetten. ik laat het wel weten.

succes

2. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Stuurhut

Ad, het klopt dat de wanden waarin de deuren zijn geplaatst iets te schuin stonden. De oorzaak hiervan heb ik reeds gevonden. De zijwanden aan stb en bb zijde heb ik omgedraaid. Als je kijkt in de vorige foto zie je dat de schuine hoeken links tov recht verschillen. Hierdoor hellen de wanden nu veel minder over.

In de foto van het origineel vallen de deuren binnen de wanden, dus lijkt het mij dat deze wanden toch iets overhellen?

Mijn wanden heb ik inmiddels gelijmd en van karton heb ik de vlakken waarin de "hemelramen????" komen uitgezet. Ook een van de deurkozijnen heb ik los tegen de wand geplaatst. Ik denk dat op deze wijze met het origineel het aardig in de buurt komt.

Tot zover voor vandaag, morgen weer verder.
    Groet Dennis

Laatst bewerkt: 29 jun 2015
  3. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Afgelopen zaterdag leende zich er uitstekend om een grote klussen aan te pakken. ik ben aan de slag gegaan om het upperdeck te maken. Hiervoor heb ik als ondergrond 4 mm triplex gebruikt en de opbouw van balsahout. Op de grondplaat lijnen uitgezet om synchroon te kunnen werken tussen stb en bb zijden. Adhv fotos van het werkelijke schip ben ik gaan aan de slag gegaan.

Het balsahout uitgesneden, gelijmt op het triplex en de eerst schuine kanten aangebracht.

Het upperdeck in de grondverf gezet. Wanneer deze goed is ingedroogd kan ik deze waterproeg gaan schuren en afplamuren totdat ie strak is.

Ook ben ik aan de slag gegaan met de romp. Eerst de huid licht opgeschuurd en daarna voorzien van 2 lagen polyester. De droogtijd heb ik versneld door een kacheltje voor het schip te plaatsen. Met een soort tunnel idee (vuilniszak zonder bodem) heb ik de warmte van de kachel geleid langs en onder het schip door. Nadat de romp goed was opgedroogd ben ik de oneffenheden gaan schuren en kon het plamuren beginnen.
    Eerder in m'n verslag was opgemerkt dat er in stb en bb een knik zit van het middendeel naar de boeg. Inmiddels met, zelfs relatief weinig, plamuur heb ik de vorm aardig weten aan te passen.

Plamuren, schuren, gronden en dit is het eerste resultaat.

Nu de grijze grondlaag is aangebracht, worden oneffenheden beter zichbaar. De komende tijd ga ik besteden om de romp helemaal strak te maken.

Tot zover
    Groet Dennis

4. teso fan

teso fan

Lid geworden:
    13 aug 2012
    Dat begint er op te lijken, succes met het schuren en strak maken van de romp maar dat gaat zeker lukken ;)

5. Watergeus

Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Ziet er knap uit! Had je nog wat aan de GA die ik je toestuurde?

Kende je deze al: DAMEN PSV 3300 virtual tour ?

Ik denk dat je daar ook nog wel wat aan hebt. Volgens mij zie je daar ook hoe het overdekt voordek met de winches e.d. eruit ziet.

Succes verder.

Groet,
    Mathieu

6. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Ja helemaal top!
    deze is veel scherper en details zijn veel beter zichtbaar.

Groet Dennis

7. Kees de Mol

Kees de Mol

Lid geworden:
    20 aug 2007
    Ik zal eerlijk zijn. Toen je begon had ik zo mijn twijfels maar nu zie ik dat het zeker gaat lukken. Het is nu al een mooi model om te zien.

8. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Nog een beetje plamuren hier en daar en het komt helemaal goed.

9. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Re:

Dankje Kees!

Ik deel je opmerking!
    Ook zelf had ik mijn twijfels over bouw maar zal mijn motivatie eens toelichten.

Ik bouw mijn model(len) aan een werkbankje van een meter in mijn schuur. Klein gereedschap zoals freesjes, draaibankje en meer van dat soort mini equipment heb ik niet tot mijn beschikking. Het bouwen gebeurt dus grotendeels met hobbygereedschap waarmee je je huis verbouwd bij wijze van. Fijne handgereedsschappen zoals mesjes, vijlen, schuurattributen e.d. heb ik of maak ik zelf. Al met al kun je zeggen dat ik met vrij lompe gereedschappen mijn modellen bouw;).

Ook de voorbereidingen die ik voorafgaand aan een scheepsproject maak, zijn d.m.v. beschikbaar materiaal zoals foto's en tekeningen van Internet gemaakt. Uit die documentatie probeer ik dan zo goed en zo kwaad de werkelijkheid te benaderen door tekeningen te maken of op schaal uit te zetten in Excel. Excel is in deze net zo'n stuk grof gereedschap waar een ervaren modelbouwer waarschijnlijk niet eens mee aan de slag gaat.

Spullen of niet..... een paar ingrediënten heb je zoieso nodig om met de bouw van een model aan de slag te gaan. Doorzettingsvermogen, geduld, veel inzicht en heel veel interesse in scheepsbouw!
    Het bouwen van een model zoals een schip, een auto of een poppenhuis heeft zoveel disciplines en verrijkt keer op keer je kennis. Zo zit je in de wereld van de bouw van een romp en twee tellen later zit je te surfen op een site alwaar je je "eigen" schip op een der wereldzeeën kunt volgen.

Voor een pionier op scheepsgebied.................Schitterend allemaal, ik kan me er uren mee vermaken!

Groet Dennis

10. AdSchippers

AdSchippers

Lid geworden:
    3 okt 2014
    Hallo,

Ziet er weer goed uit. als er een laag verf over zit zie altijd beter wat je waar moet corrigeren. ik zie dat je op de pet nog een uitsparing mist voor de ladder. die zit aan de stuurboord zijde. ik heb een foto in mijn map gestopt kun je het even vergelijken.
    succes ermee ik blijf je volgen

groeten

Ad

11. Verschuuren23

Verschuuren23

Lid geworden:
    7 jan 2013
    ziet er goed uit je raam sponningen had je ook uit kunnen snijden langs een lineaal dan zijn ze mooi strak je romp heb je die in de g4 gezet of heb ik dat gemist ? met een kleurtje er op gaat ze wel op een echt schip lijken

gr yoeri

12. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Hallo medebouwers,

Na hier en daar een verslag te hebben gevolgd is hier de laatste update van de mijne!

Dit weekend werd het eens hoog tijd de sikkelvormige boegdelen te maken. Na al eerder met wat mallen bezig te zijn geweest ben ik nu op een ander manier te werk gegaan. Allereerst heb ik het bovenste boegdek vastgelijmd aan aan de boeg. Hiermee kreeg ik vastigheid in het inmeten van de sikkelvormige delen. Daarna heb ik met schilderstape het openstaande deel afgeplakt en met een potlood de sikkelvorm ingetekend. Alle tape in 1 keer losgenomen en de vorm uitgeknipt. Zo had ik voor stb en bb 2 perfecte mallen.

Met de mallen heb ik de beplanking uitgesneden uit 0.5mm triplex en deze geplaatst op de boeg. Likkie grondverf erover, plamuren etc etc.

Onder de ankerkluizen heb ik de ankergeleiders aangebracht. Ik heb hiervoor een halfrond kunststof profiel gebruikt uit de modelbouwwinkel.
    Echter de puntvormige eindstukken gaf nog wel een uitdaging om te maken. Geen speciale tools, geen draaibankje, affijn dan maar op een andere manier. Ik heb 2 lengtes op elkaar gelegd en deze met schilderstape omwikkeld. Op deze manier kreeg ik een rond asje die ik in de handboormachine kon spannen. Vervolgens met een vijltje, schuurboordje en schuurlinnen de punten eraan geslepen. Tape er weer vanaf en zo had ik 2 identieke ankergeleidertjes.

Ook aan het achtersteven ben ik op dezelfde wijze aan het werk gegaan.

De stuurhut heb ik voorzien van 2 deursponningen. Omdat de wanden iets overhellen zijn de deuren geplaatst in een nis die verticaal tov het dek staat. Stb en Bb zijn inmiddels voorzien van de nissen, de deuren komen later.
    Ook heb ik de binnenruimte in de stuurhut zwart geschilderd. Het witte kunststof reflecteerde te veel licht naar buiten toe. Met een proefstukje groene beglazing geeft dit voor mij een mooier effect met de verlichting aan.

Groet Dennis

13. Dennist

Dennist verslagschrijvers

Lid geworden:
    24 sep 2012
    Goed bezig ziet er zeer netjes uit allemaal.

14. rc bouwer

rc bouwer

Lid geworden:
    6 mrt 2013
    Ziet er weer goed uit!

15. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Slim bekeken, en netjes gedaan.
    vgr Marc

16. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Hallo collegabouwers!

Vanavond heb ik het met de bouw een stukje hogerop gezocht, namelijk met de bovenbouw op de pet van de stuurhut.
    De opbouw maak ik van 2 massieve houten blokjes welke ik in de juiste vormen heb geschuurd. Tussen de 2 units komt ook een massief deel waar nog de doorgang in komt die toegang geeft tot de beide units en naar het voor en achtergedeelte van het dek. Bovenop de doorgang word later de mast geplaatst. Door het deel massief te houden geeft me dit later meer stevigheid om de mast goed vast te zetten.
    In de bak aan bbzijde komen later de uitlaten.

Inmiddels is wel te zien dat ik op verschillende plaatsen tegelijk bezig ben. Vandeweek ga ik de juiste verf op ralnr laten mengen. Dan kan ik aan de afwerking gaan beginnen van de stuurhut, de pet en de opbouw. Ik zie dit gedeelte als een geheel. Als dit gereed is kan ik de stuurhut even in de kast opbergen om dat dit een demonteerbaar gedeelte blijft
    Groet Dennis

17. Verschuuren23

Verschuuren23

Lid geworden:
    7 jan 2013
    ziet er netjes uit man

18. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Hoogste punt

Hallo,

Deze week verder gewerkt aan het upperdeck. Het dekhuis waaraan ik begonnen was staat inmiddels na enig plamuur en grondverf behandelingen te drogen. De foto is van vanmiddag na de eerste behandeling. In het middendeel is een doorgang gemaakt tussen het voor en achterdek. Het vierkante gat in het bovendeel is het gedeelte waar de uitlaten naar buiten komen.

Ook de "pet", het gele upperdek zelf het ik nog een keer geschuurd en van een volgende gele laag behandeld. De gele verf is overigens een moeilijk dekkende verf. Ik denk deze nog licht op te schuren en het dan in een egale grondlak te spuiten, nog eens licht schuren zonder verschillende kleuren ondergrond te hebben, en dan af te lakken met gele verf.

In de tussentijd (lees droogtijd) ben ik aan de slag gegaan met de mast. De mast telt zo'n 60mm hoogte en de breedte van de dekjes zijn niet meer dan een millimeter of 40. Al met al een heel gepriegel om er iets moois van te maken.

Het eindresultaat is er, al zeg ik het zelf. Begint er al aardig op te lijken.

Groet Dennis

19. Watergeus

Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Hallo Dennis,
    Ziet er weer keurig uit.
    Is het verbeelding of staat jouw mast rechtop terwijl het origineel iets achterover lijkt te staan?

Groet,
    Mathieu

20. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Mathieu, hij staat idd nog iets te rechtop. Alles zit nog los en ga,m nog iets achterover kantelen.
    Groet Dennis

Deel Deze Pagina