Nieuw project scrapbouw PSV World Diamond

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door kockmans, 21 apr 2014.

1. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Geef maar een gil als je zover bent :). Materiaal genoeg hoor!

2. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Vraagje over een onderdeel

Ik ben in de virtuele beelden van het schip een reeks onderdelen tegengekomen waarvan ik de functie graag wil weten. Deze zijn geplaatst in de gangboordpaden (cargorail) en in lijn zijn er ongeveer 4 tot 5 geplaatst. Het lijken mij hydraulische cilinders maar kan het mis hebben.
    Bij nader inzien denk ik al te weten wat het is. Het zijn verlichtingsarmaturen.

Wie heeft enig idee?

Laatst bewerkt: 29 jun 2015
  3. Vincent1979

Vincent1979

Lid geworden:
    29 aug 2009
    Antwoord heb je zelf al gegeven ;)

4. Verschuuren23

Verschuuren23

Lid geworden:
    7 jan 2013
    haha zal ik zeker doen dennis vind het een mooi schip. eerst nog de calypso afmaken dan de fairmount en dan denk ik de psv daimond haha ik blijf je volgen

5. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Update rompbouw

Beste bouwers,

Hier een laatste update over de voortgang van de bouw van de romp.

Als eerste heb ik het achtersteven aangepast. Ik heb deze uitgezaagd tot laaddekhoogte en er opnieuw een deel aangemaakt die beter past naar de schaal van het schip. Eerlijk gezegd was ik hierin gewoon te snel geweest met het bouwen van de spanten. Na het nog eens goed bestuderen van de virtuele toer kwam ik erachter. Dremetje met een slijpschijfje, een ijzerzaagje en modificeren maar nu het nog kan. Het achtersteven is nu 0.8mm dun terwijl het vorige 9mm te dik was!

Hieronder is het achtersteven ingelijmd waarbij de opening van de laaddeur iets breder is dan de helft van het laaddek. Het sleufgat voor de waterafvoer is ook aangebracht. Zo ziet het er een stuk beter uit!

Voor het laaddek heb ik 4mm triplex gebruikt. Het dek bestaat uit 2 delen waarvan het voorste deel een vast deel wordt en het (grootste) achterste deel demontabel. Het dek wordt gedragen door een houten langsbalk van 4x4mm die gelijmd is aan de binnenkant van de spanten aan st en bb.
    Ook zijn de wanden van het laaddek al op maat gemaakt en in de juiste vormen gesneden. Openingen van doorgangen en patrijspoorten om de gangboorden binnen te wandelen komen er uiteraart nog in.

Voor het boeggedeelte kan ik zeggen dat deze gedicht is. Ja behalve het driehoekige deel welke de boeg geheel zal afdichten. De schuine kanten zijn vandaag aangebracht en zijn getaped om te kunnen drogen in de juiste vorm van de boeg.

De zijflanken ter hoogte van de plaats waar de stuurhut zal komen zijn nog niet afgewerkt. Deze loopt nl. nog niet horizontaal. Om dit netjes recht en waterpas te maken zorg ik eerst voor een "dummy stuurhutdekje" ofwel een rechthoekig plaatje van triplex en maak ik dit netjes recht.

Om te voorkomen dat ik later niet meer in het winchedek kan komen ben ik met de winche al aan de slag gegaan. Zoals eerder vermeld komen in dit dek ook de gelijderollen, lijnen, ketingen en verlichting voordat de deksel erop gaat.

Groetjes Dennis

6. teso fan

teso fan

Lid geworden:
    13 aug 2012
    Ziet er weer goed uit, wordt een strakke romp zo!
    Het achtersteven ziet er zo inderdaad beter uit, strak werk

7. Watergeus

Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Hallo Dennis,

Ziet er weer netjes uit.
    Maar model technisch toch een kanttekening. Je boeg lijkt veel te smal ik denk dat deze voller moet worden.
    De openingen op het voorschip met zicht op het voordek, winch, e.d. zouden rechter op moeten staan. Bij jouw staan ze onder een hoek.
    Google maar even op de afbeeldingen van de CMM Gravity, dan zie je denk ik wel wat ik bedoel. Ik vermoed dat het ergens in het begin met het spantenplan mis is gegaan, ook terug te vinden in het begin van je verslag. Ik denk dat je spanten te vroeg naar binnen getrokken zijn.
    De schepen zijn origineel geen hardlopers, met de vorm die jij nu hebt zouden ze dat meer kunnen worden.
    Maar goed, dit is commentaar van een beroepsgek die dagelijks met deze schepen vandoen heeft ;).

Veel succes en ik blijf je volgen!

Groet,
    Mathieu

8. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Volgens mij wordt het beeld van de scherpe boeg ook flink versterkt doordat Dennis de foto van behoorlijk dichtbij heeft genomen...?
    Even los van of de boeg écht te scherp is of niet.

Het wordt een mooie romp, Dennis!

9. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Re boeg:

Mattieu,

Het klopt idd wat betreft de smalle vorm van de boeg (lees: had ik maar beter gekeken en nagedacht bij de bouwtekeningen van het spantenplan. Echter de know how op dat moment was niet voldoende, terwijl nu visueel het kwartje valt.)

Hier de vrij puntige vorm van de boeg v.s. de echte vorm.

Toch zet ik door en ga het volgende project aan om de boeg aan te passen. Ik zal in detail nooit de werkelijkheid kunnen evenaren en zeker niet in de schaal 1:100. Alleen de vorm van de boeg valt niet onder details maar onder de basis van het schip!

Ik ga het als volgt uitvoeren:
    Omdat het spantenplan niet klopt ga ik adhv de dek-afbeeldingen uit het specsdokument van Damen de delen uitzagen uit triplex. De dekken monteer ik vervolgens op juiste niveauhoogte op een werf. Hierdoor krijg ik waarschijnlijk de basisvorm in de boeg. Dmv spantjes van stroken 1mm triplex vertikaal aan te brengen op de horizontale dekdelen, krijg ik voldoende "vlees" om de huid aan te brengen. Wanneer de boeg zijn juiste vorm heeft gekregen en definitief is, ga ik van de bestaande romp de boeg verwijderen en de nieuwe aanbrengen.

In theorie lijkt het mij een kloppend plan, in praktijk een echte mooie uitdaging.

De dekken in schematische afbeeldingsschets.

10. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    "Over een andere boeg"

Hallo,

Zoals ik in mijn vorige bericht al heb aangegeven is de boeg inmiddels van het schip gehaald. Ik heb er de zaag ingezet tot voor het 1e hoogste spant en ben vanaf dat punt opnieuw gaan bouwen aan de boeg.

Het zijn me een paar dagen geweest hoor! Allereerst het uitzetten van de van alle dekken op schaal in het Excelblad. Het uitzagen uit triplex en niet te vergeten een nieuw deel maken van de kielbalk op de wijze zoals ik eerder had gedaan, dus 2x triplex op elkaar gelijmd ter voorkoming van het kromtrekken. Toch liep ik bij de onderkant van de romp tegen de rondingen aan die ik mbv de dekafbeeldingen niet voor elkaar kreeg. Na veel bestuderen van de fotos op internet denk ik aardig in de buurt te komen van de juiste vorm.

Groet Dennis

11. Verschuuren23

Verschuuren23

Lid geworden:
    7 jan 2013
    ziet er goed uit dennis beter te langzaam bouwen dan te snel en slordig haha

gr yoeri

12. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Man, man, man. Wat heb je een hoop werk zo aan de romp.

Je had, achteraf gezien, beter meteen opnieuw kunnen beginnen voor mijn gevoel. Nu zal het ook wel goed komen maar het gaat zeker niet vanzelf.

Succes ermee!

Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  13. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013

14. Hoegaarden

Hoegaarden

Lid geworden:
    21 jan 2009
    Jammer dat je er nu zo tegen aan loopt Dennis.
    Maar ook ik had je in het begin van de bouw al laten weten dat het lijnenplan totaal niet klopte. Wanneer je aan je volgende project begint en een goed kloppend lijnenplan nodig hebt, stuur mij even een pm dan ;)

Gr.
    Pim

15. Konajra

Konajra

Lid geworden:
    6 jul 2012
    inderdaad jammer van het vele werk. maar je kan hem nog altijd in LEGO bouwen. Op een schaal van 1 op 170 bijvoorbeeld:

Deze is gebouwd door een vriend van me die ook aan boord is geweest toen het schip in Rotterdam gloedje nieuw van de werf uit Roemenië kwam.

16. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    "Jammer dat je er nu zo tegen aan loopt Dennis.
    Maar ook ik had je in het begin van de bouw al laten weten dat het lijnenplan totaal niet klopte. Wanneer je aan je volgende project begint en een goed kloppend lijnenplan nodig hebt, stuur mij even een pm dan ;)

Gr.
    Pim"

Dankjewel voor je aanbod en zal je zeker tzt om raad vragen. En idd had je eerder gelijk zoals ik al erkend had.
    Inmiddels heb ik vanavond weer spanten aangebracht van boven naar onder. Deze geven straks extra steun om de huid aan te brengen. Als die er eenmaal weer op zit zal ik proberen de boeg zo te fotograferen dat de bewuste lijn waar we eerder over hebben gesproken, goed in zicht komt.
    Ik heb er in ieder geval nog steeds de spirit voor om er wat moois van te bouwen.

thanks en groet Dennis.

17. kappie

kappie

Lid geworden:
    20 feb 2005
  18. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    "Over een andere boeg" vervolg

Hier een update van het project Boegbouw.

Vandeweek kreeg ik van Henk van M. een mooie afbeelding van de bouw van de boeg op de werf. Ik hed deze foto al eens eerder op het net zien staan maar met m'n stomme k..... niet opgeslagen. Vorige week heb ik 3 avonden lopen speuren om hem te vinden. Stom toevallig kreeg ik hem van Henk doorgestuurd. Helemaal blij! :p:p;)

Dus,............ als zij het kunnen......dan kan ik het ook!

Het losse boegdeel is gemonteerd aan de romp. De grijze thrusterbuizen zijn gelijmt op het onderste rompdek. De gele buizen zitten nog los maar worden later wanneer de huid is gemonteerd, gelijmt op de grijze. Deze hebben een iets grotere diameter dan de grijze welke mooier uitkomen tov het schip.

Zaterdagochtend ben ik vroeg op pad gegaan om bij Quartel een plaat triplex 0.8mm te halen.
    Eenmaal thuis ben ik verder gegaan met het aanbrengen van de spanten en het opbrengen van de huid aan de stuurboordzijde. Hiervoor heb ik het triplex in planken gesneden van 5mm en deze telkens verlijmd op de spanten. Iedere keer 2 planken aangebracht en laten drogen. In de tussentijd ben ik aan de slag gegaan met de verschansing op het ankerdek. De binnenwand geschilderd voordat de huid erop ging omdat ik er anders niet goed meer bij kon komen.

Eerder in mijn verslag was te lezen dat de overgang van de romp naar de boeg enigzinds hoekig was. Dit was nog in de situatie met de oude spitse boeg. De hoek is door het betere lijnenspel nu bijna in orde gekomen. Wanneer later de gehele romp met polyester is behandeld, kan ik hem strak maken met een minimale hoeveelheid plamuur.

De verschansing aan de buitenkant van de boeg. Pincetje en het vergrootglas weer uit de doos gehaald.

In het echte schip is natuurlijk veel meer verschansing aanwezig. Omdat in de romp de grote openingen zitten kun je straks gemakkelijk naar binnen kijken. De delen die direct zichtbaar zijn ga ik dan ook zoveel mogelijk aanbrengen.
    Op de verschansing komt nog een liggende strip. Deze monteer ik wanneer dit deel van de boeg goed gedroogd is. Daarna komen er nog omlijstingen rondom de openingen aan de binnenzijde en dan een laagje gele lak er over heen.

Aankomende week gaan we met de bakboordzijde aan het werk.

Groet en tot laterrrr
    Dennis

19. Dordtsebank

Dordtsebank

Lid geworden:
    19 nov 2007
    Gaat er beter uitzien zo.
    Maar waarom heb je niet om en om beplankt?
    Nu heb je kans dat je romp krom trekt.

20. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Ik begrijp je beredenering en had er al een beetje op gerekend.
    De kielbalk en de balk in de boeg heb ik dmv een rei in de gaten gehouden. Ook m'n blokhaak heb ik regelmatig langs de romp gehouden om eventuele vervorming op tijd te kunnen ontdekken. Tot nu toe ligt de romp nog vlak op een vlakke ondergrond wat wijst op geen vervorming.

Groet Dennis

Deel Deze Pagina