Nieuw project scrapbouw PSV World Diamond

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door kockmans, 21 apr 2014.

1. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Beter ten halve gekeerd dan...
    Je hebt de spanten nog niet staan dus veranderen is nu nog goed te doen.

2. Watergeus

Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Dennis,

Ben erg benieuwd hoe ze zal worden.
    Ben je al bekend met haar zuster, de CMM Gravity, die is geheel brandweer rood.

Je had het er over dat je een werf gevonden had waar ze de komende jaren gebouwd zal worden. Bij Damen hebben ze er wat sneller over gedaan hoor ;).

Succes met de bouw.
    Mathieu

3. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Discussie rompbreedte

Hallo,

Dit weekend heb ik de laatste hand gelegd aan het uitsnijden van de laatste spanten. Ook deze heb ik op het triplexblad aangebracht.

Ik heb mij de afgelopen dagen een breuk bedacht hoe en wat ik moet doen om de eerder genoemde rompbreedte aan te passen, echter met de aantekening van Pim met de markeerlijn op het zijaanzicht begrijp ik nog niet goed hoe ik me dit moet inbeelden wanneer ik langszij van het schip zou kijken. Wellicht is het mogelijk me de duidelijkheid te geven op de afbeeldingen van een aantal spanten in detail.
    Zoals Wiggie al aangeeft kan ik het beter nu aanpassen dan later spijt krijgen............ wanneer dit binnen mijn macht ligt tenminste.

Hopende op helderheid.....groetjes Dennis

Laatst bewerkt: 29 jun 2015
  4. Hoegaarden

Hoegaarden

Lid geworden:
    21 jan 2009
    Dennis, dat is erg lastig als je de spanten niet zelf getekend heb en niet de beschikking hebt over de kennis om dit zelf te doen.
    In de basis zouden je spanten in het achterschip wat voller worden.
    Misschien kan je deze opmerking neerleggen bij degene die het plan voor je heeft getekend? Hij kan het vrij simpel aanpassen en dan klopt het ook.
    De lijn die jij in de foto aangegeven hebt is het inderdaad, maar dan die in het achterschip:)

Gr.
    Pim

5. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Kielbalk en spanten

Hallo beste lezer,

Na een aantal weken even weinig te hebben gedaan aan de Diamond ben ik een paar dagen geleden verder gegaan met de bouw van de werf. Op zich een delicate klus omdat het tegengestelde reken-en denkwerk hieraan te pas komt vanwege het onderste boven bouwen. Het leuke hiervan is wanneer je de kielbalk en spanten gaat plaatsten het nog klopt ook!

Ik heb n.a.v. mijn ontwerp in Excel de afstanden bepaaldvan de 3 delenwaaruit het schip is opgebouwd t.z. de boeg, romp, en het achterschip achterschip.
    Zo heb ik kunnen bepalen dat de boeg een lengte heeft van 24,5cm tot het 1e spant van de maximale rompomvang.
    Vanaf dat 1e spant heeft de romp ook een lengte van 24,5cm tot het spant dat lager wordt qua rompomvang.
    Vanaf daar heb ik heb ik 31,5cm voor het achterschip wat het schip ik totale lengte maakt van 80,5cm. De precieze lengte van het schip op schaal 1:100.

Het achterschip en de romp staan op de werf, de spanten voor de boeg liggen grotendeels klaar op opgezet te worden. Deze zijn de volgende keer aan de beurt.
    De kielbalk heb ik overigens opnieuw gemaakt. De oude trok krom en verspaande helemaal. De nieuwe heb ik gemaakt van 2 triplex 4mm en op elkaar gelijmd. Deze blijft nu netjes recht en onbeschadigd.

Een mooi plaatje vind ik het wanneer de spanten in een lijn staan en de contouren van de binnen- en buitenzijde zichtbaar worden.

Tot later
    Groet Dennis

6. Dordtsebank

Dordtsebank

Lid geworden:
    19 nov 2007
    Ik neem aan dat je bedoeld schaal 1:100

Maar je bent goed begonnen. Stevige plank scheelt enorm veel ellende.
    Succes verders.

7. Kees de Mol

Kees de Mol

Lid geworden:
    20 aug 2007
    goeie start gemaak!

8. Watergeus

Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Ziet er prachtig uit.
    Voor de volledigheid: In het begin sprak je over het type PSV 3300 CD.
    Dat klopt voor de CMM Gravity. De 6 WWS schepen (waaronder dus de World Diamond) hebben officieel de notatie PSV 3300 E3.
    Heeft o.a. te maken met de aanwezigheid van de uitlaatgassen nabehandeling.

Succes met de verdere bouw, blijf je volgen!.

Groet,
    Mathieu

9. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Inmiddels staan de spanten op hun plaats en ben ik gestart met het aanbrengen van de huid aan de romp. Ik gebruik hiervoor 0.8mm triplex. Fantastisch materiaal wat betreft de dikte hiervan. Makkelijk te vormen en te snijden in tegenstelling tot de dikte die ik eerder heb gebruikt bij de MMC887 NS CP.

Vanaf het achterschip ben ik stukje bij beetje naar de boeg aan het werken. Om de stevigheid in het spantenplan te krijgen heb ik aan beide zijden van de romp een brede plank aangebracht tot aan de boeg toe.

Hier zijn de inkepingen aangebracht waar later de openingen in de boeg komen. Voordat de huid erop gaat maak ik eerst de gangboorden, zowel stuur en bakboord erachter in orde anders kan ik er niet meer bij. Dat betekent ook dat ik nu al op zoek ga naar de juiste (RAL????) kleur.
    De balken bij de spanten heb ik aan moeten brengen omdat ik nu toch achter kom dat het spantenplan niet helemaal ok is. De holling in de boegspanten maakten van de boeg een conventionele boeg terwijl de Diamond een heus rechte boeg heeft. Beetje onderhuids aanpassen kan geen kwaad toch?

Het achterschip is dicht. Grote rechte vlakken met platen bedekt en de rondingen met gesneden latjes van het triplex gedicht. Je ziet in de foto de spanten er boven uitsteken. In werkelijkheid is de romp hoger dan nu is bedekt. Later ga ik de romp op de juiste hoogte brengen. De uitstekende "spantkoppen" zijn dan een goede ondersteuning om de bak-en stuurboordzijden aan te brengen, zowel aan de buiten als binnenkant.

Groet Dennis

10. Watergeus

Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Dennis,

Ziet er netjes uit.
    Toch kan ik me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat het vlak aan de SB zijde boller loopt als de BB zijde. Dat lijkt in ieder geval op de foto van het achter aanzicht.

Heb je al enig idee wat je als thrusters gaat gebruiken achter?

Groet,
    Mathieu

11. Verschuuren23

Verschuuren23

Lid geworden:
    7 jan 2013
    ziet er netjes uit je romp

12. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Hoi Mathieu,

Voor de thrusters heb ik besloten 2 gewone schoefassen met straalbuizen te maken. Daarachter worden beide roeren geplaatst. Thrusters plaatsen lijkt me wel heel gaaf, echter van de prijzen ben ik een beetje geschrokken. Zelfbouw is geen optie want daar heb ik het kleingereedschap en de ruimte niet voor :nooo:

Wat betreft de bollingen in sb en bb zien die in werkelijkheid er gelijk uit echter de foto is niet precies in het verlengde van de kielbalk.

groet Dennis

13. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Beste bouwers,

De afgelopen weken ben ik op het gemak doorgegaan met het bouwen aan de romp. Uiteindelijk ben ik terecht gekomen bij de bouw van het B-deck in het boeggedeelte. Het sb-gedeelte bestaat hier uit 4 openingen in de boeg, in bb is 1 opening aangebracht. Om deze allemaal in een horizontale lijn te brengen heb ik eerst een waterlijn aangebracht om de hoogte te bepalen.

Voordat de boegdelen worden gelijmd heb ik het B-deck reeds geschilderd in de kleurstelling van het schip. De wanden geel en het dek grijs.

In schaal 1:100 is het een enorm gepriegel om driehoekige spantjes te maken die de verschansing aan het dek verstevigen. Ik ben van plan, wanneer de delen gemonteerd zijn, van bovenaf deze verstevigingen en andere details aan te brengen zoals de dubbele ankerwinch, de binnenreling, veiligheidsbordjes etc.

Daarna kan ik met het laatste deel van de boeg aan de slag. dit is het deel van het bovendek dat bestaat uit 3 driehoekige vormen die de neus van het schip moeten gaan vormen.

Tussen de bedrijven door heb ik de tunnels van de boegschroeven geplaatst. Deze zijn inmiddels van binnenuit gegoten in polyester zodat geen water de boeg kan binnendringen.

Ook de ankerkluizen zitten al op hun plek. hiervoor heb ik rechthoekige tunnels gemaakt van hout en deze in de boeg verlijmd. De tunnelbakken zijn aan de bovenzijde nog open. Wanneer later de ankers worden geplaatst zal ik deze ook waterdicht maken om geen water tijdens het varen binnen te laten komen.
    Tot nu toe geeft het al aardig een beeld hoe de boeg eruit moet gaan zien. Overigens is de gele kleur verf van het type "eigeel" :), echter door lichtinval lijkt het een lichtere tint.

Groet Dennis

14. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Gedichte boeg en gevormde achtersteven

Het achtersteven is afgebouwd met 0.8mm triplex. Je ziet dat het achterdeel niet gelijk is tov van sb en bb. In het achtersteven heb ik tevens de uitsparing gemaakt waar de laaddeur moet worden geplaatst. Deze zal open kunnen draaien naar bakboord. De verstevigingen om de laaddeur plaats ik pas wanneer de gehele romp is behandeld met polyester. Dit houd de puntige vormen scherper op deze schaal.

De mijne:

De originele:

De boegdelen die in de vorige posting nog naast het schip lagen zijn intussen ook gemonteerd. De schuine bovenbouw ga ik plaatsten wanneer op het b-deck de ankerlieren ed zijn geplaatst. Ook wacht ik nog even totdat ik zeker weet dat de boeg waterdicht is. Eerst met polyester aan de slag dus.

De sleuven voor de waterafvoer heb ik ingesneden aan bakboordzijde. Om strakjes geen water binnen in de romp te krijgen zal ik aan de binnenzijde , dus tussen de binnen en buitenwand een goede afdichting moeten maken. Ik ben hiervoor van plan gangboorddekken aan te brengen. Het water kan dan alleen op de dekken komen en niet verder. Volgende hersenkraker is gevonden!!;)

De mijne:

De originele:

Tot zover,
    groet Dennis

15. rc bouwer

rc bouwer

Lid geworden:
    6 mrt 2013
    Het ziet er weer goed uit. Ga zo door!

16. Freek-Johan

Freek-Johan

Lid geworden:
    20 jan 2014
    Word netjes

17. Macrabbit

Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Hallo Dennis,
    Kwam op You Tube nog een gaaf filmpje tegen van deze schepen gebouwd door Damen. Je kon een virtuele tour door en over het schip maken. Hier kun je heel veel detailwerk uithalen. Heb helaas verzuimd het linkje op te schrijven maar moet je kunnen vinden.
    Is het gezichtsbedrog of is de overgang van de boeg naar het vlakke deel van de zijkant niet goed? Als ik kijk vanaf het laatste hoge spant naar achteren zie ik echt een knik schuin naar beneden. Bij de 1:1 ziet dit er toch anders uit. Verder mooi strak werk.

18. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Ik heb idd de knik bij het 3e lage spant na het laatste hoge spant tijdens de verlijming van de verschansing gezien. Op dat moment was ik te laat er nog iets aan te doen. Ik ben van plan deze knik aan bb en sb af te vijlen. Er zal dan een gat ontstaan in de verschansing terwijl het spant een rondere vorm aanneemt. Het gat kan ik vervolgens herstellen door een nieuw stukje triplex in te lijmen.

In ieder geval bedankt voor je oplettendheid! Nu is er immers nog iets aan te modelleren voordat ie in de polyester gaat.

In de eerste info van dit verslag staat de link reeds vermeld naar de virtuele tour, geweldig mooi gemaakt en perfect voor details. Ik heb een aantal printscreens van het b-deck gemaakt. Deze kan ik goed gebruiken.

groet dennis

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Bakboord gangboord

Vandaag heb ik aan sb-zijde ook de sleuven ingesneden. Tevens aan st- en bbzijde de (tja, heten deze ruime openingen ook nog patrijspoorten??) openingen aangebracht.

Daarna heb ik het gangboord aan bb-zijde met witte grondverf behandeld en met gele lak afgewerkt.

groet Dennis

20. Verschuuren23

Verschuuren23

Lid geworden:
    7 jan 2013
    je romp begin al wel ergens op te lijken dennis ik vind het zelf ook wel een mooi en appart schip misschien ga ik haar in de toekomst ook nog eens bouwen als ik de tekeningen bemachtigd heb of gekregen:p

Deel Deze Pagina