nieuw hier Proboat Black Jack 26 vragen

Hey Jan,

Hoe was je eerste dag werke na de vakantie?? Dat hoefk eigelijk niet te vrage haha(niet leuk) en blij dat die voorbij is haha.

Je had inderdaad gelijk had nix veranderd aan de afstelling. Is het dan zaak dat de mn outdrive hooger moet zetten dan ligt de boot iets lager naar mijn mening en dan de hoek... zet ik nooit helemaal recht dan flipt hij, dus ik begin al met iets naar beneden om de neus niet te laten vliegen.

En net wat je zegt het blijft een kwestie van proberen en afstellen en dat maakt het leuk! Het zal alleen nog wel lang duuren voor dat ik de kneepjes van het vak een beetje ken! Maar met jullie hulp kome we al een heel eind! En blijft het ook leuk!
THNX allemaal!

Zo het water weer onveilig maken en laat jullie weten hoe het ging! Dr worden ook foto's geknipt!

Groetjes Jeroen

Hallo,

Ben een paar x wezen varen zonder mijn turnfins. Elke x met andere afstellingen en ik moet zeggen krijg het niet voor elkaar. Hij blijft hem omgooien welke snelheid dan ook. Ik ben ook wel de turnfins gewend en dan is hij veel stabieler maar ook veel traager! Denk dat een BJ niet zonder die stomme turnfins kan... en kan er op het forum ook niet veel over vinden.

Ga van het weekend de turnfins er tog weer op zetten. Het onderste gat in het bovenste zodat hij hooger zit. En onze americaanse vriende zeggen dat ze onder 25 grade naar binnen moeten staan! Dat is de zelfde hoek als de schuinte van de onderkant van de romp! Die heb ik na gemeten.

Pi17109.jpg

Dat is het iedee dan. Iemand tips of ervaring met de vinnen naar binne zetten? En het buigen er van of kan dat gewoon in de bankschroef met wat aluminium plaatjes?

Groetjes Jeroen

Hallo Jeroen,

Dat de boot zonder turnfin wegspint komt door het ontbreken van een roerblad, ik heb er bij m'n Triton ook last van, maar niet in die mate dat de boot op z'n dak gaat.

Wat ook niet helpt, is het relatief lage toerental van een 1500Kv motor op 4S, onder last kom je dan nét aan de 20.000 toeren onder last, wat een vrij grote prop noodzakelijk maakt, om nog een beetje snelheid te krijgen.
Een grote prop veroorzaakt echter ook vrij veel propwalk (die de achterzijde naar links wil trekken), een roerblad naast de prop gaat dat tegen.
Bij gebrek aan roerblad heeft de BJ dus turnfins nodig.

Bij een cat begint het eigenlijk pas bij 30.000 toeren (en dus een kleinere prop), op 4S zou je dan een 2200 - 2500Kv motor moeten hebben.
Of op 6S gaan varen (met dezelfde kleinere prop) ...

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

Bedankt voor de reactie en de info!

Wat betreft de aandrijving die turnfins komen er niet meer op! Ga zaterdag middag naar 2brothersrc voor een nieuw strut/rud en de graupner K propjes.

Wat voor roergrij raden jullie mij aan een offset of een inline zeg ik het zo goed?
Ik moet er bij zeggen dat ik geen wedstrijden ga varen. Vind het wel belangrijk dat hij goed luistert kwa sturen.

Over de 1500kv motor...
A3630-1500 Brushless Motor (PRB3310): Pro Boat Models
Is daar iets mis mee of is hij goed genoeg? Bijvoorbeeld in de toekomst 120a regelaartje en dan op 6s en een 45K propje?
Op wat voor snelheid zit je dan?

Heb van het weekend de boot gestript van binnen. Ik vond dat de accu's te hoog lagen dus de bakjes dr uit gesloopt ook de radiobox is dr uit. Heb de BJ in een zwembadje in balans gebracht. Wel zonder drive gedeelte... Strax als hij klaar is nog een x chekken. Heb al meer foto's belooft zal dr is werk van maken!

Bedankt zo ver!

Groeten Jeroen

is dat niet dezelfde die in een miss geico en formula fasttech zat?
zou in elk geval toch niet boven de 5s gaan ,en dan kleinere schroef eraan
dacht dat ze die motor meestal met een 42.5 mm metaal op 4s gebruikten , dus op 5s zeker maatje kleiner gaan

mvg

Ja klopt! Volgens de papieren moet het tog kunnen op 6s.. en zie ook genoeg filmpjes op youtube nou zijn die niet altijd waar natuurlijk.

Hoe zou ik op 5s kunnen varen met 2 accu's? Een van 2s en een van 3s?
Ik zal zeker met een klein propje beginnen!

Mvg

Hallo Jeroen,

De motor is een zespool, daar is niet veel mis mee.
Zoals Ben al zei niet te idioot hoog voltage nemen, bij meerpolers moet de regelaar het ook nog voor elkaar kunnen boksen (aantal commuteringen).
Kijk anders ook even op de Amerikaanse fora, daar is veel meer info over deze motor te vinden.

Bij die tweede link heeft er iemand zitten knoeien met 'copy/paste', want een Voltage van 40472 slaat ook nergens op...

Groeten, Jan.

Oke Jan bedankt!

Ik wil het tog eerst op 4s houden. En de boot eerst fatsoenlijk laaten varen...
Was eigelijk op zoek naar wat info over roer en aandrijf gedeelte. Ga zaterag naar bussum en wou tog van de kenner effe het een en ander weten over de soorte aanrijving..

mvg Jeroen

Hallo,

Vandaag naar Bussum geweest. En goed geslaagt denk ik! Van middag flink aan het knutselen geweest en vanavond is de proefvaart.

Heb een hydro en marine aandrijflijn gekocht met flexass en alles er bij! Ziet er stukken beter uit en zal ook wel anders varen. Alleen de servo stang ziet er een beetje gespanne uit haha maar hij zit lekker soepel en niet vast geen probleem tot nu toe. Heb ook de antenne verplaatst. Ook de accu's lager geplaatst voor het zwaartepunt.

557291_508636929149762_1316609344_n.jpg

249724_508636945816427_2144098286_n.jpg

579870_508640539149401_154230823_n.jpg

De Graupner K's waren uitverkocht in verband met een wedstrijd ofsow?? :D Heb nou een S serie mee gekregen 39mm we zullen zien. Er zal nog het een en ander moeten worden afgesteld.

Had ook na gevraagt wat te doen in de toekomst zou met het motortje op 6s kunnen varen volgens de mensen daar! Wel met andere regelaar. dus 22.2 x 1500 = 33300
Dat komt beter in de buurt lijkt me! Mischien iets voor in de toekomst.

Groetjes Jeroen

Succes met je aanwinst, Jeroen!!!

Waar ik me wel eens aan irriteer (en niet alleen hier) is nietszeggende topic titels, zoals hier "nieuw hier". Dat zegt niets over het onderwerp van de discussie, en dat is toch de bedoeling dacht ik.
Nu zie ik dat deze discussie net een dag langer bestaat dan 4 weken, en dan kan je dat zelf niet meer wijzigen. Maar je kan wel aan een moderator, bijvoorbeeld Martin of Maarten per PB vragen of zij de titel willen wijzigen.

Groet,

Ad Bakker

Hallo Ad,

Dank je!
Thnx voor de tip. Je hebt gelijk is verwarrend en niets zeggend "nieuw hier". Iets met Blackjack is beter daar gaat het uit eindelijk over!
PB verstuurt.

Groeten Jeroen

De Graupner K's waren uitverkocht in verband met een wedstrijd ofzo?? :D Heb nou een S serie mee gekregen 39mm we zullen zien. Er zal nog het een en ander moeten worden afgesteld. Groetjes Jeroen
Hallo Jeroen,

Hier misschien?
wedstrijden-electrospeed-zutphen-2-9-a

De S-serie heeft een grotere spoed en trekken daardoor wat meer stroom, houdt de temperatuur van motor en regelaar in de gaten.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Jan,

Ja dat zou wel is kunnen ja! Veel suc6 en plezier!

Ben net wezen varen was er gister avond niet meer van gekomen. Wat een verschil zeg! Hij ligt nou als een mes in een pakje boter vergeleken met de orgineele drive. Hij wipt nog een beetje dat zal wel het zwaarte punt zijn denk ik. bochten gedrag is heel goed. Hij trekt hem scherp door de bocht en blijft tog stabiel.

Nou alleen is de snelheid er een beetje uit... Zou dat aan de S prop kunnen liggen?

Ook is de flexas een fractie dunner dan de orgineele. Er zit een klein beetje veering in de as zeg maar. Als ik de prop wil draaien en de motor vast hou!

Nou was me nog iets opgevallen. Vind dat mijn roer nog al diep in het water staat.
426602_508934829119972_2025526023_n.jpg

Foto met waterlijn zo goed mogelijk.

Als ik vaar zie ik nix van het roer alles is onder water. Hoort dat zo?

Groetjes Jeroen

Als ik vaar zie ik niks van het roer alles is onder water. Hoort dat zo? Groetjes Jeroen
Hallo Jeroen,

Weet je dat zeker?
De lijn in je foto kan bij een cat nooit de waterlijn tijdens het varen zijn, dan moet de hele romp vrijlopen met alleen de onderkant van de sponsons nat.

Als je je roer niet kunt zien, moet de boot wel met de neus ontzettend omhoog varen, dan is óf je zwaartepunt niet goed, óf je snelheid te laag, óf je strutinstelling niet goed, of een combinatie van bovenstaande.

Welk prop had je er achter en op hoeveel Volt heb je gevaren?

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
heb je snel voor mekaar gebokst Jeroen... roertje zit prima, zeker als je met 6s wil gaan varen in de toekomst, zul je zoveel blad in t water nodig hebben...

en dan moet je ook naar een kleiner propje, ca 37,5 en die zijn er alleen in M4 daarom heb ik je die meegegeven...

vul je nog wel ff de ruimte tussen strut en buitenas op ?, zo remt t als een dolle, en druk je t water naar binnen door de as.. en ja een 3,2 flexasje flext een beetje meer als een 4 mm..

succes dr mee, Peet

(zal meteen ff t topictitel aanpassen)

Hallo,

@Jan

Jan heb zondag middag nog 3x gevaren en flink aan het afstellen geweest! Probleem met te diep liggen was er niet zo als je al zij "weet je het zeker" nee dat wist ik nie zeker! Heb de balans in van de BJ nou redelijk goed denk ik.

Het is de waterlijn als de boot hier in het zwembadje ligt srry verkeert benoemt.

Nou had ik nog een vraagje over de diepte van de prop.... ik kan hem ongeveer een cm om hoog en omlaag stellen.. is er een vuistregel voor zo diep mogelijk of ondiep.. en wat doet de boot dan komt die dan hooger op het water te liggen als ik de prop dieper zet?

Heb gevaren met een 39 mm Graupner S op 4s 14,8v zeg ik dat goed?

@ Pete

Ja dank je!
Heb de zaterdag middag lekker geknutselt ja!! Nog bedankt voor de goede service en advies !! TOP!

Ik heb wat op de americaanse fora rond gesnuffeld en die varen allemaal met een octura 642 of 645... dat zijn tog 42 en 45 mm props? Waarom het advies om kleiner te gaan kwa prop? Ik kon het niet merken maar mijn vriendin zij dat hij niet zo hard ging als met de orgineele drive en een 40,5 propje...

De ruimte was heel minimaal het een stukje tape op het uiteinde van de(hoe noem je dat) de koker of de tube die uit de boot komt. Toen de strut er overheen en een tapje er over. Heeft nou geen dragg en is mooi vloeiend. Heb er 4x mee gevaren zonder problemen of nattigheid haha.

Dat het flexasje een beetje veert is geen probleem dus.

Bedankt voor het aanpasse van de topictitel!

Groete Jeroen

Hallo Jeroen,

Basis afstelling is: onderkant propnaaf gelijk met de onderkant sponsons en de ashoek neutraal.

Daarmee gaan varen en zien of de afstelling aangepast moet worden.

Je hebt een 39S (spoed 1,6), die zal ruwweg hetzelfde wegstoken als een 40,5K (spoed 1,4).
Ik denk dat Peet je daarom geen grote wokkel met een hoge spoed heeft meeggeven, voorkomen is beter dan fik in de boot...

Groeten, Jan.

klopt, de standaard regelaars zijn niet heel erg overbemeten, een tikje prop te groot is einde regelaar..

en de genoemde Octura's hebben maar een 1.4 spoed..

grotere props betekent ook meer lift, dus die willen heel dom gezegd de achterkant van de boot optillen, met gevolg dat de boot natter gaat lopen en dus meer stroom gaat gebruiken..

eerst ff de afstelling goed krijgen, mbt de hoogte van de strut, en dan met props gaan rommelen..

Hey Jan,

De prop zit dieper bij mij de onderkant van de sponsons zit ongeveer op hart as! fototjee

full

Ik hou ook een kleine mm speling tussen de teflon ring en de strut. goed?? Hier zie je de tape zitten zodat er geen water in kan en niet te veel dragg geeft en afremt :D

Oke dus de 39s doet ongeveer t zelde als een 40,5k. Een beetje proberen met propjes moet tog kunnen :D ?? Miss geico's varen ook wel eens met 45k tjes moet met mijn iets kleinere BJ tog ook kunnen.. of fikt dan de 40A regelaar dr uit?

Zal tog eens moeten overstappen 120A seaking??

Groeten Jeroen

Laatst bewerkt door een moderator:
Back