nieuw hier Proboat Black Jack 26 vragen

zo net weer wezen varen, mijn vriendin die heeft wat foto's gemaakt:

388081_498546836825438_978787166_n.jpg
185480_498547696825352_900401642_n.jpg

Dr ging iets fout met foto's dr op zette nog effe kijke hoe dat allemaal werkt.
Zijn goed gelukt jaa dank je!
Binnen kort kijken of ik een filmpje kan maken.

Vaar nou met orgineele pro boat prop, dan de vraag waar zal de boot goed op varen?? Heb hier op het forum veel gelezen over de graupner K serie. Het orgineel propje is volgens mij 40 mm vrij klein dus.... verstandig om een 42 en een 45 te bestellen en te proberen? Of zou mijn regelaar van 40A dat niet aan kunnen of hoe moet ik dat precies zien? Zijn er ook nl sites zo van vandaag bestellen en morgen in huis?? :P hahah

Net de lipo's opgelade en duurde heel lang zeg 110 min voor 1 accu 8,4v 4821 mah per uur geloof ik. zullen ze wel goed leeg zijn geweest. :D

Het weer is weer mooi hier en heb nog 2 dagen vakantie dus zo maar lekker naar t water toe!!

De neus komt er te ver uit .....

Dus moet je de strut DIEPER zetten , dan tilt die de spiegel .. en komt de neus lager.

4800mah in een 4000 mah gekregen?:cry:

als je lader correct is dan zal nu het beste wel van je lipo eraf zijn

lipo's maar voor 80% leegtrekken!

staat je regelaar nog Nimh ingesteld?

mvg

hallo Ben

De regelaar is als het goed is op lipo afgesteld de boot werd ook geleverd met 2x lipo
maxxtrax 4000 50c burst en lader is maxxtrax 680 en duurt 100 min om een accu op te laden. Op de balance stand! Moet zeggen dat ik gister voor het varen de timing op hard gezet mischien daarom de accu's zo zwaar leeg getroken? Zal die dalijk trug zetten op soft.

Heb de strut iets lager gezet maar nou kwam ik niet mooi uit met het roer gedeelte en het flexibele koppelingetje aan het einde van de flexass! zit spanning op en past niet mooi. Er zit aan allebij de kante een teflon ringgetje heb er nou 1 verwijdert die het dichts bij de flexass zit nou zit er geen spanning meer op! en ook geen speeling.

2 de accu is zo voll en het is weer heelijk rustig weer in brabant!!

mvg

hallo Floek ,

timing heeft invloed op wat de motor presteert

lipo cut-off van je regelaar bepaalt op welke spanning de regelaar stopt stroom te sturen naar je motor

nu ben ik bijna zeker dat bij deze boot de regaar standaard opNimh staat ingesteld en dat je dus een handeling moet doen op de lipo cut-off te activeren
dit kan via piepjes met je zender of je koopt het pro-boat programeerkaartje

ik zou toch de spanning controleren als je stopt met varen en stoppen met varen doe je liever te vroeg dan te laat met lipo's ,scheelt een pak geld;)

mvg

hallo Ben

Ik heb de beschijving er bij gepakt en het klopt dat hij van af fabriek op ni-mh accu staat. vreemd omdat hij met lipo's geleverd is.Ik zal is naar toemen bellen hoe het precies zit. Is het wel normaal dat mn accu's 100 min moeten Balance/laden??

En wat bedoel je met spanning meten na t varen gwoon met n multimeter?
Op de lader kan ik zien hoeveel spanning er in zit hij geeft leeg 3,8 per cel..
Zal strax na het varen eens de meter direct op de accu zetten.
Het kan tog geen kwaat om 2x per dag je lipo's op te laden ga smorges en savonds varen en heb nog maar 1 setje accu's.

laadtijd :hangt er van af met welke stroom je geladen hebt

ik laad steeds met 1C , duurt ong een klein uurtje tot ze vol zijn (ik stop meestal nog voor mijn lipo cut-off ingrijpt)

ik meet met zo'n handig "lipo voltmetertje" als ik net gestopt ben ,dat metertje geeft de spanning per cel aan , je sluit dat aan op de balanceerkabeltjes
kost 5 euro

denk dat een lipo dat wel aankan om 2x daags te presteren hoor

je moet meten als je net stopt ,als je meet als thuiskomt heeft de accu zich "herstelt" en meet je zijn diepste/laagste waarde eigenlijk niet

tja , je kan moeilijk verwachten dat de verkopers dat allemaal weten , wees al blij dat ze je geen Nimh aangesmeerd hebben voor zulk een boot
(al is een 4000 mah 50C zwaar overgedimensioneerd vind ik ;een 4000 25 of 30C zal ook wel al genoeg geweest zijn)

mvg

Ik laad 2s 4A en laat tot 8,4 v mijn lipo's zijn 4A en 7,4 v. Ja je bedoelt dat je stopt met laden voordat hij aangeeft dat hij klaar is.... 60 min is minder als 100 of 110 min zoals bij mij en laat tog met 4A en loopt dan trog naar 0,3A ongeveer.

Zal is kijken voor zo een metertje hebben ze bij 2Brothers ook neem ik aan... binnekort een tripje naar bussum voor wat propjes en vind het roer gedeelte (plastick) vrij slap en merk dat 1 teflon ringetje al in loopt achter op de strut. Er zit een klein randje aan. Hoop dat er iets voor te koop is.

Ow enne wat gebeurt er als de regelaar tog op NI-Mh staat kan ik dan al n x of 8 hebben gevaren zonder dat er iets kapot is? dan weet ik zeker dat die op lipo staat ;)
haha .... lijkt me tog beter om en programming module aanteschaffen

mvg Jeroen

neen ik stop met varen alvorens lipo cut-off ingrijpt ;hierdoor zijn de lipo's niet volledig leeg en duurt het opladen dus minder lang
met 4A laden is in dit geval zeker ok

vanaf dat je denkt dat de boot vertraagt :stoppen en binnen komen
als je echt al zo diep ontladen hebt :dat heeft een lipo niet graag
als ze niet raar ruiken of bol staan zou het nog kunnen meevallen

ik kan het niet goed zien op de foto's maar ik vermoed dat je nog de eerste versie hebt met sturende drive
als dat zo is : zorg er dan voor dat de uitslag van je stuurservo/roer niet te groot is want anders zal de koppeling het niet lang uitzingen
versie 2 heeft een off-set roer en flexas:beter

mvg

100_2336-sm.jpg

Zou er in de toekomst zo iets op kunnen lijkt me beter dan wat er nou op zit! Is dit offsett roer en flexass?

Blackjack%2026_03.jpg

Zo ziet het er nou uit heb het uiteinde van de (flexass) koker iets naar beneden geboogen en de strut iets omlaag gezet en iets naar beneden gedraait zo dat de neus iets naar beneden komt. Ga strax effe testen!

Zal mijn accu's niet meer zo leeg varen maar eerder naar de kant komen is zien of dat scheelt in laad tijd.

THNX voor alle info!

mvg Jeroen

LiPo's zijn erg kieskeurig en in het verleden gebeurden er nog wel 'ns ongelukken mee. Balancer tijdens laden is aangeraden. Daarnaast niet diep ontladen en niet lange tijd 100% vol laten liggen. Storage voltage is 3,7V + 0,1V = 3,8 per cel op een koele plaats.

Oke goed om te weten! Ze kunnen tog wel een paar dagen vol liggen? Of is dat ook af te raden?

Zijn er ook mensen die in de buurt van cuijk of mill varen? Ik vaar in mill op een afgraaf plaats De Kuule. Vaar dan wel niet aan het strand maar aan de zijkant van het meer, en smorgens en savonds is het daar 9 van de 10 x spiegel glad! Kan daar erg mooi varen meestal ook wel toeschouwers die langs gewandeld komen! altijd leuk!
Heb erg geluk met die locatie hopen dat ik daar kan blijven... is natuurgebied officieel

Ben flink bezig met afstellen van mn strut. Stellen laden en varen en weer opnieuw.
Is het ook de bedoeling dat de boot zo min mogelijk water omhoog spuit dat lijkt me verloren engerie en voor mn gevoel moet de prop zo diep mogelijk liggen en dan nog de kunst om em met n graadje naar beneden te wijzen....

Zal zorgen dat ik van wat verschillende runs foto's plaats filmpje zal niet lukken ben ik bang. Hoop dan wat advies te krijgen tog moeilijk allemaal als leek :P

Mvg Jeroen

Diep ontladen is het slechtste wat een LiPo kan overkomen (ongeveer). Dus beter niet wachten tot de LiPo-voltage-bewaking van je regelaar ingrijpt.

Op de foto zie ik geen offset roer en as. Daarnaast zit het roer achter de prop (in de prop-stream) en dat kost snelheid. De koppeling is ook verre van optimaal. De vraag is of je geld gaat steken in deze catamaran of zelf een nieuw/ tweede hands rompje gaat opbouwen.

Hey eric

Ik heb de cat nou n week of 2 en ben er nog niet op uit gekeken. Wil ook geen super hogen snelheid het is mn eerste bootje :) 70 is al hard! En dat moet tog wel lukken denk ik.... Wou de motor orgineel houden in de toekomst andere regelaar dr in en wat propjes proberen van graupner K .

Dr zal in de toekomst echt wel een boot bij komen. Maar dat zal geen cat worden iets anders lijkt me weer een uitdaging. Maar zo ver is het nog niet ga me eerst bezig houden met het Blackjackje :)

Mvg Jeroen

Goeie avond

Heb nog is na gedacht over wat er gezecht werd over een programma kaart. De boot was orgineel en de accu's waren los bij geleverd dus zal mn blackjack nog niet op lipo staan! Vandaag tog maar een programma kaart bestelt bij quartel. Daar had ik een orgineel propje besteld en ze waren snel met leveren.

Gister weer het water in gemoeten pffffuw ik heb wel in de gaaten dat die stuurende drive al een beetje gammel begint te worden na pak weg 20 x varen. Er zal tog binnen kort een ombouw gaan volgen. Naar een vaste strut en appart roer. Had al wet rond gekeken op internet en volgens mij is er een proboat setje te koop wat van de blackjack ss brandstof boot af komt, dat lijkt me de simpelste oplossing maar of dat ook de juiste is.... Iemand sugesties en of tips?

Mvg Jeroen

kun je het nieuwe roer en andere hardware niet kopen van de black jack 26 ss en dan je sturende drive vervangen?

waarschijnlijk duurder dan wat after market spul maar zal probleemloos passen?

mvg

Back