Vleugel deel 5b, rolroeren.
Torsiestangen moeten degelijk verlijmd worden met de rolroeren, zowel boven als onderhuid. Ik gebruik 5min epoxy met katoenvlokken. Ook 5min epoxy weeg ik tegenwoordig af met weegschaaltje met 0.01 g resolutie. B.v. 0.37 en 0.37 gram. Dan weet je zeker dat het goed is.
En je hebt wat tape nodig.
De stang en opening helemaal opvullen met epoxy en dan met tape afdekken. Het was verstandig geweest om eerst een stukje tape langs de randen te plakken, want ik heb nu lijmrestjes op de vleugel..
Alles op z'n plek en getaped. Ik heb ook nog wat lijm in de roeropening aangebracht op de bocht van de stuurstang, die kun je nu niet meer zien.
Stangen netjes rechtop zetten voor de lijm hard is, ze moeten netjes naast elkaar staan. De gaatjes in de vleugel kun je evt naderhand nog wat groter maken.
Na een uurtje kan de tape er af en ziet het er zo uit. Stuurstang in een blokje epoxy.
Tijd voor servo's.
Even een gaatje in het abachi maken en het schuim wegsmelten met een soldeerboutje.
Ik worstel altijd met die servo draad die net onder de schroef lipjes zit, dat past nooit lekker. Iemand een tip?
De draden buig ik nu naar de zijkant en laat ze daar uit de vleugel komen.
4mm triplex plaatje heeft ook een uitsparing om die kabel er in te krijgen tijdens montage.
Ik heb de opening nu 3mm breder gemaakt dan de 2 servo,s. Dan is het te monteren. Servo,s naar de zijkanten geschoven en er aan vulstukje tussen gezet. Met een drupje bisonkit gefixeerd. Deze servo,s worden met elk 2 houtschroefjes gemonteerd, diagonaal door de 4 gaatjes. Dus niet erg dat er 2 schroefjes niet in kunnen.
Het gat in de vleugel is behoorlijk groot, en ik denk ook door de band glasdoek onder het abachi. Omdat de triplex ligger er net voor zit toch stevig genoeg.
De servo armpjes er op en stuurstangen maken. 2mm staal met standaard soldeerhulsjes en quicklinks. Het fameuze blauwe potje, dan soldeert het lekker.
In het omgebogen einde komt weer een sleufje.
Afmonteren spreekt voorzich, quicklinks op lengte maken, stangen door de kogelkopjes en met stukje naaigaren en CA lijm borgen.
De binnenste rolroer secties bewegen nu. De buitenste secties zet ik met 2 lagen tape aan de binnensecties. Dan beweegt het voldoende soepel, en is ook stevig om er E2K mee te vliegen. Ik train ca. 100 vluchten per kist per seizoen en hoef het nooit te vervangen.
Afgesteld en de servo hevel schroefjes geborgd met loctite.
De servokabeltjes zijn een beetje kort. Ik heb er zo wel mee gevlogen, maar 10 of 15 cm verlengen is fijner.