Nieuw Blade 130 X

Klaar ermee. Out of the box gaf de nieuwe 130x het wel bekende grinding geluid. Gelukkig had ik de lynx tbs tail set nog liggen van de vorige 130 dus het plan was om deze te plaatsten. Licht gefrustreerd trek ik per ongeluk de tail te hard los waardoor ik de draden uit de goede tail servo trek. Domme eigen schuld maar ik was er al weer helemaal klaar mee. Ik gooi het spul tekoop

Lynx tbs tail is volgens mij 1 van de beste upgrades voor de 130X :) Hoezo weer te koop ? Je had toch spares genoeg . Nie pleujen ( vertaald : niet plooien = niet opgeven :cool: )

Dat is meteen een goede aanleiding om er een d76t op de staart te gooien :) moet je wel een connecter van een oude servo erop solderen. .
En een lynx universal servo mount.
En dat vind ik de beste upgrade voor de 130x jeej eindelijk achteruit vliegen :D

Ik heb zelf geen ervaring met de lynx servo, dat was toen wel mijn eerste keus ( hij moest toen nog uitkomen).
Ik kwam een draadje tegen op helifreak waarin de d76t aardig bejubeld werd.(is de stock staart servo van blade 450x)
Ik kreeg de staart niet strak met de stock tail servo maar met deze servo een stuk beter in de goede richting.
Al knalt hij er nog soms uit op hoge snelheid achterwaarts..

Thnx waxweazle. Ik hoop zelf snel een 130x te hebben. Ik ga dan de lynx servo proberen. Jammer dat hh de ds35 vorig jaar heeft aangepast. Die scheen echt perfect te zijn.

Ik kom dit draadje tegen en heb inmiddels ook de 130X.

Hoovert goed alleen draait de staart langzaam naar links en moet dus steeds wat rechts bij sturen. Geen trims gedaan...
Kan ik hier iets aan doen?

Grt. Rene

Ik heb onlangs de spullen van Gert Jan overgenomen.

De 130X van Gert jan kampte met het probleem dat het main board er steeds uit klapte. Hij verdacht zelf de tail servo. Hij had volgens mij al twee main boards vervangen en heeft uiteindelijk een nieuwe 130X gekregen van HH.

Ik heb van de week alles uit elkaar gehaald en ben er achter gekomen dat de BEC defect was. Dat wist volgens mij Gert Jan ook al wel.
Wat hij niet wist is dat het probleem in de middelste servo zat. Degene die 1 mm van de A gear af zit.
Omdat hier een metalen versie opgezet is, is er een behoorlijke hoeveelheid slijpsel op het servo bordje gekomen die een kortsluiting heeft veroorzaakt, waardoor de BEC er steeds uit klapte.

Ik heb zelf een nieuwe BEC er op gesoldeerd en het servo bordje schoon gemaakt. Alles functioneert weer.

Ik ben niet zo`n poster zoals jullie kunnen zien aan de hoeveel berichten van mijn kant, maar ik wil jullie wel waarschuwen dat jullie dat servo bordje in de gaten houden vanwege het metalen slijpsel wat er op kan komen.

Ik vind het trouwens onbegrijpelijk dat dat bordje zo dicht en zonder bescherming geplaatst is.

daar zit inderdaad bijna geen ruimte tussen.
Heb het bij de 130x van m'n vliegmaatje gezien, die heeft ook de metal gear erop zitten maar nog geen problemen mee gehad. Maar het is echt maar een mm wat er tussen zit.

Beetje tricky bedacht van blade.

Ik heb onlangs de spullen van Gert Jan overgenomen.

De 130X van Gert jan kampte met het probleem dat het main board er steeds uit klapte. Hij verdacht zelf de tail servo. Hij had volgens mij al twee main boards vervangen en heeft uiteindelijk een nieuwe 130X gekregen van HH.

Ik heb van de week alles uit elkaar gehaald en ben er achter gekomen dat de BEC defect was. Dat wist volgens mij Gert Jan ook al wel.

Wat hij niet wist is dat het probleem in de middelste servo zat. Degene die 1 mm van de A gear af zit.

Omdat hier een metalen versie opgezet is, is er een behoorlijke hoeveelheid slijpsel op het servo bordje gekomen die een kortsluiting heeft veroorzaakt, waardoor de BEC er steeds uit klapte.

Ik heb zelf een nieuwe BEC er op gesoldeerd en het servo bordje schoon gemaakt. Alles functioneert weer.

Ik ben niet zo`n poster zoals jullie kunnen zien aan de hoeveel berichten van mijn kant, maar ik wil jullie wel waarschuwen dat jullie dat servo bordje in de gaten houden vanwege het metalen slijpsel wat er op kan komen.

Ik vind het trouwens onbegrijpelijk dat dat bordje zo dicht en zonder bescherming geplaatst is.

Goed om te lezen!

Maar, ik had alle gears vervangen voor de metal versies en vervolgens bij het aansluiten van de lipo geen servo response. Bij het tweede boardje het zelfde verhaal, heli heeft niet gedraaid maar alsnog geen servo response. Derde nieuwe board heeft 20 sec gevlogen (en toen wellicht de boel beschadigd)

Even terugkomend op het wegdraaien van de staart. Dit moest gewoon afgeregeld worden met de subtrim volgens de originele appendix van Hobbyzone.
Subtrim is dus wel mogelijk in tegenstelling tot de originele manual.

Maar nu is hij voor onderzoek bij de dealer en morgen komt de vertegenwoordiger van Hobbyzone daar. Dit heeft te maken met de vibratie van de staart tijdens het op toeren komen. Dat is bij mij zo erg dat de lager nu veel speling vertoont. Staartvin verstevigd met carbon en de tailblades gebalanceerd maar dat heeft maar even geholpen. Tijdens de spool up lijkt het of ie uit elkaar wil spatten. Heeft de lagers in ieder geval geen goed gedaan.

Youtube staat vol met dit probleem en is nauwelijks weg te krijgen. Een degelijke oplossing heb ik nog niet kunnen vinden en weet niet of een volledig metalen staart de oplossing is. Laat eerst de Hobbyzone man er maar is naar kijken. Wel jammer van zo'n duur apparaat en dan dit onoplosbaar probleem. (denk ik?) Had ik niet bij Walkera....

tja blijft een 130x issue die staart.

veelal zijn de servo's het probleem.
Deze vertonen al snel sporen van slijtage en speling.
De staart zou je eventueel nog kunnen proberen om een "normale" servo op de staart te bouwen. ( volgens mij zijn hier ook wel beugeltjes voor te krijgen )

Daarnaast praten ze ook vaak over andere soorten staart tubes / assen.
Er zijn inderdaad ook alu parts voor de achterkant van de staart, maar of je dat nu al nodig hebt vraag ik me af. Merk je al voelbare speling op de kunststof onderdelen?

Ik zou toch eerst proberen te achterhalen waar het euvel vandaan komt ( of Hobbyzone laten kijken ).

Ze hebben het schijnbaar allemaal. De één nog erger dan de ander.
Een andere servo zou kunnen en zijn verkrijgbaal maar op zo een nieuw toestel al dit soort modificaties? Nee... De vibratie wordt voornamelijk veroorzaakt door de slechte opbouw van de staartrotor. Dan krijgt de servo ook een oplawaai. Alles gaat dan kapot.
Geen speling in de kunstof delen overigens. Heeft ook maar een paar accuutjes gedraaid en dan nog voornamelijk afstellen.

Voor de staart verkoopt lynx een speciaal voor de 130x ontwikkelde staartservo. Deze zou volgens de berichten goed functioneren. Er is ook een walkera servo die het goed doet. Weet zo even niet meer welke. Blijf in ieder geval ver uit de buurt van de nieuwe ds13 servo van horizon hobby. Dit was de perfecte oplossing totdat ze hem hebben "verbeterd" daarna is hij waardeloos geworden. Wel typisch hh om dat niet toe te geven en gewoon te houden hoe hij is.

Ik heb voor het staart probleem 2 dingen gedaan : 1 alle lagers vervangen door betere (kwaliteits ) lagers en 2 tail boom vervangen door Lynx TBS-R tail boom met extra lager in het midden :cool: Ik heb solide tail met stock servo.

Staartblaadjes balanceren.... Toer maar eens op zonder main blades, je schrikt van de onbalans. Het kan zonder enige trilling lopen maar dan moet je de staartblaadjes balanceren (secuur klusje) - heb dat nu bij 3 130xjes gehad / gedaan en met geen vd 3 ook maar het minste probleem.

Back