neiging van pushermotor

• Topicstarter Topicstarter Edgart
  • Startdatum Startdatum
E

Edgart

Guest
Is er iemand die weet hoe ik vanaf de werkbank dus voor de eerste vlucht kan testen of de pusher motor goed uitgericht staat. Bij teveel naar beneden gericht zal het toestel extreem dalen en moet er op de zender teveel getrimt worden, idem als de motor teveel naar boven is gericht.

Ik wil dit probleem dus graag al vanaf de werkbank ontdekken en niet bij de eerste vlucht.

Dit heeft te maken met de instel hoek en het profiel van de vleugel.
Er zullen vast wel berekeningen voor zijn, maar sneller is de trial and error methode.
Misschien als je even zegt om welk toestel het gaat dat we je verder kunnen helpen met de domping/side thrust.

Het idee was om juist minder gebruik te maken van die trail en error methode, welke ik nu ook gebruik. Is er dan geen opstelling waarbij ik opz'n minst de grootste domping vooraf kan corrigeren. Ik was bezig met de Avro Arrow deze heeft nul profiel.

Ik vlieg sinds kort met een kleine Mirage 2000 met een e-motor achterop, gewoon bij 0 begonnen, hij vliegt zo goed als neutraal. De 1/1 jets hebben doorgaans de straalpijp ook recht in de langsas zitten.
Bij correcties kun je de motor verzetten met enkele onderleg ringetjes of als je een beetje computerzender hebt, kun je een hoogteroer correctie signaal meemixen met gasgeven.

Hmm ik begrijp dus dat er geen opstelling is waarbij ik op de werkbank al kan testen of de domping van de motor correct is. dat idee van het meemixen van hoogteroer op de motor is overigens een goeie, nog niet aan gedacht..

Tnx

Edgart
Het enige wat je kunt meten op een bank is de duwrichting van de motor, doorgaans zal de thrustlijn in het verlengde van de motoras lopen.
Het uiteindelijke effect op het héle model zou je hooguit in een windtunnel kunnen meten....of gewoon ermee gaan vliegen zoals ik al zei. Enkele graden misplaatst achterop zal minder effect hebben als wanneer de motor aan de voorkant zit, aangezien de scheve luchtstroom dan direct tegen het model blaast.

Ah kijk dat bedoel ik nu, soms is het zijprofiel van de romp in in combinatie met de vleugelhoek zodanig lastig, dat ik niet goed kan zien/meten of de neiging motor in de aanbevolen thrusline zit. Vaak bepaal ik dit dus op het oog en dat is niet zo'n zuivere methode.

Wat ik laatst ergens las:
Om dat in ieder geval iets makkelijker te maken kun je met wat handigheid een oud CD'tje op je motorasje monteren, dan kun je het in ieder geval veel beter zien. Geen idee of je dat helpt...?

Je geeft helemaal niet aan om welk model het gaat.
Bij een vliegende vleugel loopt de motor met de onderzijde van het profiel mee. Voor de rest het model zo houden als je denkt dat het moet vliegen en dan de motor er recht op zetten. Zo op papier/beeld/tekst is het moeilijk uit te leggen. Helaas woon je iets te ver weg om effe langs te komen voor goede uitleg.

Ja klopt nu ben ik met de avro arrow bezig, maar ik had dit al bij mijn vorige modellen.
Die tip van een cd op de motoras klinkt overigens goed...
Theo, het is niet zo zeer de vraag waar thrustlijn zit, maar hoe meet/weet ik dat de motoras goed in de thrustline zit.

Back