Omdat je nooit teveel stoomlocomotieven kunt hebben is mijn verzameling dus uitgebreid met een nieuw exemplaar, de NCS 41, een serie locs die vanaf 1899 t/m 1954 op het Nederlandse spoorwegnet reden, en sommige daarna nog op industrieterreinen.
Dit is een model in schaal 1/7,8 voor spoorbreedte 7,25", en daar zie je niet veel modellen (te weinig vind ik zelf) naar Nederland's voorbeeld.
Eerst even kort het grote voorbeeld.
In de 19e eeuw waren er in Nederland diverse kleine spoorwegmaatschappijen, in de omgeving van Utrecht reed dus de NCS.
Deze maatschappij had dus in 1899 behoefte aan een kompakte tenderlocomotief voor personenvervoer.
Op de foto's in die tijd zie je deze klasse loks meestal met 3 tot 5 wagons rijden, lokaal spoorvervoer zou je dus zeggen.
Er kwamen in totaal 10 locs van deze klasse, genummerd NCS41 t/m NCS50, maar de klasse werd dus NCS41 genoemd.
Als voorbeeld koos men voor een Frans model, maar liet dit bouwen in Duitsland.
Ik moet zeggen, de verhoudingen van de loc kloppen mooi, hij had achterop dus 2 kolenbunkers met 1000 kg kolen en 2 watertanks met totaal 4.000 liter water.
Niet zoveel dus in feite, het waren echt locs voor kortere afstanden met een maximale snelheid van 75 km/uur.
In deze tijd niet zo indrukwekkend, maar in die tijd wel veel sneller als een trekschuit of paard!
Deze klasse heeft dus heel lang in Nederland gereden, maar als modelbouwer moet je ook beslissen wanneer je het voorbeeld neemt!
Zowel de eigenaar, uitvoering als kleur is in de loop der jaren flink aangepast:
Hier dus de eerste nieuw geleverde lok in de groene NCS kleur in 1899
De eigenaars:
1) de eerste eigenaar was dus de NCS, maar in snel ging in Nederland de SS de landelijke dienstregeling bepalen, (ik bedoel natuurlijk de Staats Spoorwegen en niet die Nazi schurken!)
2) nadat in 1919 de SS de volledige exploitatie had overgenomen werd de NCS in 1934 opgeheven, en was de SS dus de eigenaar.
De locs werden in 1919 al hernummerd naar SS151 t/m SS160
3) In 1938 ging de SS op in de huidige NS en kregen de locs weer nieuwe nummers NS7001 t/m NS7010
De uitvoering:
De stoomtechniek stond in die tijd niet stil, en de locs werden regelmatig aangepast.
De meest opvallende vroege aanpassing de toevoeging van een oververhitter, hiervoor werd de rookkast verlengt en de schoorsteen meer naar voren geplaatst.
De stoomschuiven werden ook aangepast, maar daar zag je aan de buitenkant weinig van.
Opvallend was wel dat de koperen bel plaats moest maken voor een zanddom.
En de opvallende amerikaanse duplex luchtpomp (voor de remmen) werd vervangen door een enkele (Duitse?) luchtpomp.
Kijk maar naar de verschillen:
De 42 in de NCS kleuren, Groen???
Dezelfde 42 in de groene NS kleuren nu met nummer 7002
Zoek de verschillen!
En dan natuurlijk die kleuren, omdat alle foto's uit die tijd zwart-wit zijn blijft dat gokken, maar dit heb ik kunnen vinden in diverse boeken en het internet:
In 1899 waren de NCS loc groen, 41 en 42 zijn zeker groen geleverd.
In 1901 ging men over op een opvallend okergeel met veel gekleurde biezen, dit naar een Engels voorbeeld.
In 1916 werd de huiskleur van de NCS donkerbruin, maar dat heeft maar kort geduurd, want daarna werden de loks weer groen, wat we later NS groen gingen noemen.
Hier een statiefoto van de 48, nieuw in het opvallende okergeel, het naambordje was van hout en heeft er alleen voor de foto opgezeten!
Geen enkele van deze locs is van de schroothoop gered helaas, maar in het spoor museum in Utrecht staat wel een 1/10 schaalmodel van de 41 in het okergeel
In de volgende post zal ik het 7,25"model bespreken
Groeten Willem
Dit is een model in schaal 1/7,8 voor spoorbreedte 7,25", en daar zie je niet veel modellen (te weinig vind ik zelf) naar Nederland's voorbeeld.
Eerst even kort het grote voorbeeld.
In de 19e eeuw waren er in Nederland diverse kleine spoorwegmaatschappijen, in de omgeving van Utrecht reed dus de NCS.
Deze maatschappij had dus in 1899 behoefte aan een kompakte tenderlocomotief voor personenvervoer.
Op de foto's in die tijd zie je deze klasse loks meestal met 3 tot 5 wagons rijden, lokaal spoorvervoer zou je dus zeggen.
Er kwamen in totaal 10 locs van deze klasse, genummerd NCS41 t/m NCS50, maar de klasse werd dus NCS41 genoemd.
Als voorbeeld koos men voor een Frans model, maar liet dit bouwen in Duitsland.
Ik moet zeggen, de verhoudingen van de loc kloppen mooi, hij had achterop dus 2 kolenbunkers met 1000 kg kolen en 2 watertanks met totaal 4.000 liter water.
Niet zoveel dus in feite, het waren echt locs voor kortere afstanden met een maximale snelheid van 75 km/uur.
In deze tijd niet zo indrukwekkend, maar in die tijd wel veel sneller als een trekschuit of paard!
Deze klasse heeft dus heel lang in Nederland gereden, maar als modelbouwer moet je ook beslissen wanneer je het voorbeeld neemt!
Zowel de eigenaar, uitvoering als kleur is in de loop der jaren flink aangepast:
Hier dus de eerste nieuw geleverde lok in de groene NCS kleur in 1899
De eigenaars:
1) de eerste eigenaar was dus de NCS, maar in snel ging in Nederland de SS de landelijke dienstregeling bepalen, (ik bedoel natuurlijk de Staats Spoorwegen en niet die Nazi schurken!)
2) nadat in 1919 de SS de volledige exploitatie had overgenomen werd de NCS in 1934 opgeheven, en was de SS dus de eigenaar.
De locs werden in 1919 al hernummerd naar SS151 t/m SS160
3) In 1938 ging de SS op in de huidige NS en kregen de locs weer nieuwe nummers NS7001 t/m NS7010
De uitvoering:
De stoomtechniek stond in die tijd niet stil, en de locs werden regelmatig aangepast.
De meest opvallende vroege aanpassing de toevoeging van een oververhitter, hiervoor werd de rookkast verlengt en de schoorsteen meer naar voren geplaatst.
De stoomschuiven werden ook aangepast, maar daar zag je aan de buitenkant weinig van.
Opvallend was wel dat de koperen bel plaats moest maken voor een zanddom.
En de opvallende amerikaanse duplex luchtpomp (voor de remmen) werd vervangen door een enkele (Duitse?) luchtpomp.
Kijk maar naar de verschillen:
De 42 in de NCS kleuren, Groen???
Dezelfde 42 in de groene NS kleuren nu met nummer 7002
Zoek de verschillen!
En dan natuurlijk die kleuren, omdat alle foto's uit die tijd zwart-wit zijn blijft dat gokken, maar dit heb ik kunnen vinden in diverse boeken en het internet:
In 1899 waren de NCS loc groen, 41 en 42 zijn zeker groen geleverd.
In 1901 ging men over op een opvallend okergeel met veel gekleurde biezen, dit naar een Engels voorbeeld.
In 1916 werd de huiskleur van de NCS donkerbruin, maar dat heeft maar kort geduurd, want daarna werden de loks weer groen, wat we later NS groen gingen noemen.
Hier een statiefoto van de 48, nieuw in het opvallende okergeel, het naambordje was van hout en heeft er alleen voor de foto opgezeten!
Geen enkele van deze locs is van de schroothoop gered helaas, maar in het spoor museum in Utrecht staat wel een 1/10 schaalmodel van de 41 in het okergeel
In de volgende post zal ik het 7,25"model bespreken
Groeten Willem
Laatst bewerkt: