Nederlands historisch zeilschip, het schip van de Ruyter, de 7 Provinciën

Tussen de bedrijven door nog wel iets aan de 7P kunnen doen.
(Op verzoek ben ik met een Keeze/Tokke spelbord bezig op de CNC, dus als iemand nog zo'n bord wilt, de toolpaths zijn bijna klaar.)

Ik loop tegen het feit aan dat de korvijnagels niet lang genoeg zijn om door de betingknecht te komen.
Nou zijn daar verder geen details van en ook zijn er wat verschillen in het tekenwerk.
Zowel bij het bakdek als het halfdek komen de doorsnede- en bovenaanzicht tekeningen op diverse punten niet met elkaar overeen of onderdelen staan op verschillende plaatsen per tekening.
Bij verschillen houd ik het meest logische aan of wat er gewoon het beste uit ziet.

20210114_164252.jpg

Ook de CNC staat te snorren.
Ik ben zover dat ik maatvoerend kan ontwerpen en frezen.
Ik ben nog niet tevreden over het aanzicht/ontwerp van het mannetje maar dat is snel verholpen als ik eenmaal een goede tekening vind.

20210114_125852.jpg

20210114_134238.jpg

20210114_134148.jpg

Nog even een wash erover en dan toont deze geheel anders Hans, knap allemaal hoor :worship:

HansG zei dat ook al, vernis erover. Tot nu toe heb ik alles zo gehouden. Ik ben persoonlijk niet zo een fan van wash of vernissen erover heen, maar er zijn toch wel redenen om het te doen.
Het groen van de fortuining bij het bak dek beschadig je wel erg gemakkelijk. Het zal dan wel een wash oid moeten zijn die niets aan de kleur verandert.

Beetje toelichten,
Een wash doe je met donkerdere verf op waterbasis met een drupje afwasmiddel.
Na het aanbrengen kruipt het in de laagste delen en groeven waardoor je meer diepte zicht krijgt.
Doe je er geen afwasmiddel bij verdeeld het zich over het ganse oppervlakte en krijg je het idee van vuil.
meestal word hier een bruinere kleur voor gekozen.
Het heeft verder geen beschermende eigenschap.
beschermen kan je enkel met een lak, uit een spuitbus kan je deze zeer dun aanbrengen. maar ook een verdunde lak kan je met een verfborstel dun aanbrengen.
vgr Marc

Mooi, je heb het goed onder de knie. :)
Kleine tip maar misschien doe je dat al.
Je kan de ornamenten spiegelglad krijgen. Ik doe dit nu ook. De nerven worden dan mooi zichtbaar en de kleine krasjes van het freesje verdwijnen. Ik heb dit bij iemand gezien die deze ook gebruikte daarvoor.
https://www.dremeleurope.com/nl/nl/...erkenkorrelgrootte180x280-355-ocs-p/?start=0&
In China koop je er 20 voor de prijs van 2 hier. En hebben ze meer korrelgrootte ik gebruik nu 380 en het werkt perfect. Details blijven, oppervlak wordt alleen glad.

Dank jullie. Ik denk dat ik de 3D files ga verkopen als ik ze straks als set helemaal klaar heb. ;)

Vandaag af gemaakt en gemonteerd. De blauwe achtergrond is hetzelfde als die eronder alleen door de lichtval en de foto lijkt deze zo anders.
Ik heb de maten en vanavond ga ik het wapenschild voor het midden maken.
20210116_150651.jpg

Een begin gemaakt met het afmaken van de captains cabin. Ik maak die maar in globale vorm. oa de bank en de achterwand bedekking.

20210116_170512.jpg

20210116_170412.jpg

En omdat je zo met de ornamenten bezig bent en er tegen aan kijkt, ga je je toch ergeren.
Dus wat gaan we graveren?
20210116_170528.jpg

Een nuttige zondag.

De oplettende lezer mist het gat/deksel in de zitting van de bank om het roer op te halen.
Aan de buitenkant heb ik dat wel maar hier vond ik het geen toegevoegde waarde hebben.

De nieuwe ruitjes moet ik nu nog aan de binnenkant afwerken anders zie je er straks niks meer van. Vorige keer papier m,et een soort geel 'schijnsel' kleur. Eens kijken of dat anders kan.

20210117_164806.jpg
20210117_164727.jpg
20210117_151821.jpg
20210117_151754.jpg

Back