ik zag een cool stukje over electronica ontwerpen. de manier die hij beschrijft van ontwerpen, is precies hoe ik zelf e.e.a. ontwerp en aan het proberen kom. ook wat hij zegt, wat de rol van wiskunde erbij is, is hoe ik ook de rol van wiskunde denk. erg interessant, vaak voel ik me ook maar
een solitaire opvatting. ik ben niet goed genoeg in wiskunde (vloeiend) maar anders was zoiets wel mijn roeping geweest.
filmpjevan
update van mijn situatie: nog niet erg opgeschoten, niet erger geworden, en ben (zoals andere zomers) bezig met een kleine verdamping koeling installatie, zodat er een punt is waar ik onder kan verblijven, waar het enigzins koeler is.
de voorgaande jaren, had ik altijd directe verdamping, maar dit jaar heb ik indirect: buiten een soort koeltorentje op een koelbox, water in de koelbox. soort fonteintje met pompje in een pvc "dak paddestoel", in die buis ervan, een luchtige massa horregaas dat continu nat wordt. water koelt doordat er een deel verdampt steeds, en het koude resterende water in de koelbox komt. dit circuleert steeds. er is nog een stuk afzuigkap buis met een 80mm computerfan, welke steeds lucht in de koelbox, en door de paddestoel weer naar buiten blaast.
vervolgens met slangen in isolatie schuim buis, circuleer ik dat water naar de keet, door een pompje, en door 5 meter lang, 12 mm dia koper buis.
die koperbuis ligt in een 25 liter emmer, gewikkeld (omtrek bijna tegen de zijrand). in de emmer ook, een kleine fan die lucht rondblaast in een vortex langs die buis windingen. de deksel van die emmer, ligt op de slangen en op schuim afstandstukjes, 1 cm boven de rand van de 25 liter emmer. midden in de deksel van de emmer, weer een afzuigkap slang buis, tot onderin de emmer en vlak naast de fan in de emmer. (bijna centrisch). die slang gaat naar een ventlator boven bed met verzamel bak/spruitstuk. die fan trekt de lucht uit de emmer en verspreidt over bed (neerdalend). op die manier heb ik nu droge koele lucht als het heet is, en kan (moet) de ramen dichtlaten! dit is nieuw van die ramen!
deze koeling is afhankelijk van hoe droog de lucht is, hoe droger hoe groter het verschil.
de lucht uit de koelbox buiten, is vochtig en ook koel. die koelte kan ik helaas zo niet verwerken. wel, van het koude water.
filmpje van een andere indirecte koeling setup. (idee van om te beginnen):
mijn woonsituatie is nog niet in orde, we zijn ermee bezig. duurt lang maar bijvoorbeeld als men in een gevangenis cel zit kan je ook 2 dingen doen; persoonlijk breken, of, je blijft bezig en jezelf verzorgen. en je cel verzorgen. dat doe ik nu zo te zeggen.
ik kan nu ook niet modelvliegtuigen bouwen of aan een project dat ik heb beginnen. dat kan pas weer als ik met "thuis verveel".
ik verveel mij dan niet maar dan bouw ik steeds aansluitend, iets. nu, sporadisch zoals die koel installatie.