Namaak T-rex 450 voor 35 dollar??

  • Topicstarter Topicstarter Rogier
  • Startdatum Startdatum
lithium cellen kunnen toch tot +- 2.75 volt ontladen worden?
tenminste dat is wat ik altijd op CPF lees. Ook Protected lithium cellen waar dus een automatische cutoff protectien circuit in zit tript bij 2.75v.
Of zit dat anders bij rc accu's want groot of klein, dik of dun elke lithium cel is nominaal 3,6volt.
 
In Rc toepassingen, en dan met name helikopters, heb je sterk te maken met kracht : massa verhoudingen.
Je kan de belasting niet gaan verdelen op grote hoeveelheden cellen.
De beschikbare ruimte is klein en qua gewicht wil je ook zo min mogelijk toevoegen.
Voeg je iets meer gewicht toe dan gaat ook je kracht: massa verhouding weer om zeep.
Kortom, wij mishandelen de lipo op een manier die je niet snel terugvind in andere toepassingen.
Het vermogen wat standaard al gevraagd wordt om de Heli in de lucht te houden is zo hoog, dat je bijna niet op het nominale voltage (in rust gemeten) rond kan gaan vliegen.
Als ik in rust 3,6 V per cel meet, dan ga ik mijn lipo eerst laden.
Iedere keer als je LVC geactiveerd wordt, dan heb je al diverse keren kortstondig in de buurt gezeten van lage voltages, en diepte pieken.
als hij zo diep moet graven zal je de temperatuur van je cellen ook enorm zien toenemen.
En dat is het laatste wat je wil zien.
 
Ik gebruik een batterij alarm, en ik hou de tijd bij. Als de tijd verstreken is hou ik de heli wat dichterbij, tot de pieper afgaat. Zo kan ik veilig op tijd landen voor dat de LVC ingrijpt. Mijn Hyperions hebben een hele sterke ontladings curve, als ze echt leeg zijn dan valt de stroom ook in een keer weg. Dat is al een paar seconden na dat de LVC ingrijpt. :eek:

Als de pieper afgegaan is, en ik leg de lipo thuis aan de lader, dan zit er in rust nog 10,8 volt in. Dat is 3,6 volt per cel. De pieper houdt elke cel apart in de gaten. Mijn lipo's zijn na het vliegen handwarm.
 
Als de pieper afgegaan is, en ik leg de lipo thuis aan de lader, dan zit er in rust nog 10,8 volt in. Dat is 3,6 volt per cel. De pieper houdt elke cel apart in de gaten. Mijn lipo's zijn na het vliegen handwarm.

Tsja, het zijn jouw LiPo's natuurlijk, maar dat is toch wel erg laag hoor....
Ik zou persoonlijk niet lager gaan dan 11.1 volt ofwel 3.7 V/cel.

Handwarm is op zich prima dus qua vermogen overbelast je ze niet.
Hou jij bij hoeveel cyclussen je LiPo's hebben? Is altijd interessant om te weten hoe lang ze het volhouden bij dit regime.

Groet, Bert
 
Die hyperions waren best prijzig, :rolleyes: en die gebruik ik ook voor mijn vliegtuigen. Eentje heeft laatst een beste crash meegemaakt, en is een beetje misvormd. Maar voor de rest gebruik ik Zippy's van HK, en die zijn zo goedkoop, dat als ik merk dat ze het wat minder gaan doen koop ik een nieuw setje. Tot nu toe nog geen problemen. Ze zijn 2200 Mah, en er gaat na leeg nog dik 2000 Mah in. Ik sta er ook van te kijken. :D

Ik kan mij voorstellen dat als je peperdure lipo's hebt, dat je er wat zorgvuldiger mee omgaat. Zo vaak vlieg ik er ook weer niet mee, ik denk dat ze nu een keer of 20 opgeladen zijn. Ik bewaar ze niet helemaal vol geladen. Als ik thuis kom na het vliegen, laad ik ze met de "store" stand van mijn lader.

Er zijn veel meningsverschillen over de minimale voltage van lipo cellen. Er wordt zelfs beweerd dat ze tot 2.7 volt per cel ontladen kunnen worden. Dat vind ik zelfs een beetje te ver gaan. Mijn uiterste grens ligt op 3.0 volt, maar dan ben ik wel te ver gegaan, en gaat hij meteen aan de lader. Ik denk als je de cel lang in die toestand laat liggen dat er meer schade optreed dan als je meteen gaat laden.
 
Laatst bewerkt:
Tsja, ik gebruik van alles door elkaar (qua merken) maar goedkoop of niet, ik heb 14 pakketten 2200 mAh liggen en die heb ik gewoon nodig voor het lessen.... ik kan het me niet permitteren om daar ruw mee om te gaan, want dat is toch wel een dure grap als ik die alle 14 regelmatig moet vervangen, haha.

Groet, Bert
 
Dat begrijp ik, bij jou is het een hele investering, om zomaar even 14 lipo's te bestellen. Hou jij wel bij hoeveel cyclussen jouw lipo's maken? En hoeveel haal je er dan mee?
 
Tot nog toe zit het meestgebruikte pakket rond de 50 cyclussen in iets meer dan twee jaar tijd, en voorlopig houden ze het goed, op ééntje na maar ik denk dat dat gewoon een slecht pakket was, die heeft het nooit goed gedaan. Geen flauw idee hoever we er mee gaan komen, tot nog toe vertonen (op die ene na) geen van de pakketten een terugval....

Maar de situatie is dat wij lessen aan bieden van 10 minuten, en dan MOET dat ding gewoon 10 minuten non-stop kunnen hooveren. Dan kan ik niet aan komen zetten met pakketjes die dat niet halen....

Dus wij houden heel strikt de hand aan die vliegtijd, en houden spanning en teruggeladen capaciteit heel strak in de gaten....

Zoveel ervaring hebben we er ook nog niet mee, vandaar dat we proberen bij te houden wat er gebeurt.

Groet, Bert
 
Wow, ik vind 10 min best lang. :D Dat haal ik net met de HK met E-sky motor. De andere met een Turnigy 2218 3550KV motor, haal ik 7 minuten. 8)
 
Tsja, niet helemaal gaan lopen zwijmelen: mijn heli's zijn afgesteld op hooveren en normaal rondvliegen.... dus minimum toerental waarbij alles nog goed stuurt (2100 RPM), gewijzigde gearing (11T) voor beter motor/ESC rendement, carbon bladen (beter profiel dus minder energieverspilling) en verder gewoon geen fratsen....

Verder de riemspaning en de gearmesh zo optimaal mogelijk, ESC op governor mode, en dan kom je een heel eind.

Verder zijn het gewoon volledig standaard KDS 450 SV's, geen lichte canopy, gewone baksteen-ontvanger van Futaba, Walkera WK 011 gyrootje...

Groet, Bert
 
Hebben jullie nog tips betreft het afstellen van de motor op de hoofdtandwiel indien jullie dit veranderen? Bij mijn Hk450 tt pro moet ik dan de servo's verwijderen wat weer 2 problemen met zich meebrengt wat ervoor zorgt dat ik locktide in de schroefgaatjes moet doen en altijd wel wat plastic smelt en dit kan dus ook niet erg vaak.
Ook vraag ik me af hoe jullie locktide gebruiken op de schroefjes van de motor. Ik ben zelf bang dat het in de motor zelf terrecht komt.
Tevens nog een ander vraagje. Ik zie vaak de bij leden van dit gyro anders geplaatst wordt.. de een plaatst hem op zijn kant, de andere gewoon vlak...
Iemand die zijn ervaringen kwijt wil?
 
Hebben jullie wel eens nieuwe schroefjes moeten kopen? Zoja waar halen jullie die vandaan? Bij een paar zaken die ik heb gevraagd, hebben ze deze maat niet. Ze wijken af van de originele trex 450 maat.
 
Hebben jullie wel eens nieuwe schroefjes moeten kopen? Zoja waar halen jullie die vandaan? Bij een paar zaken die ik heb gevraagd, hebben ze deze maat niet. Ze wijken af van de originele trex 450 maat.

Op Ebay kun je hele zakken krijgen met schroefjes voor Trex en clonen.:rolleyes:

Ik gebruik ook een timer, zit met een 3S 2200 mAh pack tegen de 8 minuten (met 3,7 V/cel).

Stevo
 
Back
Top