Multiplex Mentor

hey Johnny,

Je moet even op de knop "forums" drukken en dan helemaal naar onder scrollen naar het "verkoop" topic.... daar staat dan Elektronica, dat is speciaal om spullen aan te bieden en te kopen.
Daar heb je ook veel meer kans dat je hem verkocht krijgt dan hier;)

Groeten Nick

Ok bedankt Nick, dit wist ik niet en vroeg me al af of er geen apparte groep was aangemaakt voor de verkoop van spullen.

:zon: je zwever al af????? hahahaha


mvg john
 
Data setup Mentor

Turnigy Typhoon 600H 1100kv
Turnigy 80A ESC
Turnigy 3s 6000mah

11 x 5.5 61A-720W-11000rpm
11 x 7 67A-785W-11000rpm
11 x 8 73A-845W-11000rpm
12 x 8 79A-950W-10500rpm

2x Vluchtgegevens gemiddeld behaald met 11 x 5.5 en lipo leeggevlogen 55,5A-623W

Turnigy 5s 5000mah

11 x 5.5 126A-2270W-16000rpm
11 x 7 136A-2370W-14000rpm
11 x 8 150A-2600W-13000rpm
12 x 8 154A-2860W- Motor DOORGEBRAND!!!!!!! ( is weer vervangen)


===============================================

Sundowner 50 Hangar 9

Vlieggewicht 3-3,2 kg (afhankelijk van lipopakket)

Motor Arrowind 4020/08 520kv
ESC Turnigy 85A + bec
Lipo Turnigy 2x 3S 6000mah / 5S 5000mah

2x 3S serie gekoppeld= 24v/6000mah

aan de grond

13 x 8 52A-1170W
14 x 7 45A-1030W
14 x 7 60A-1340W 3 blads
14 x 10 69A-1525W

vluchtgegevens

11 x 7 32A-750W-10500rpm (net genoeg om van het veld los te komen)
13 x 8 59A-1380W-9000rpm
14 x 7 46A-1040W-9200rpm
14 x 7 80A-1750W-8600rpm ( 3-blads )
14 x 10 66A-1470W-7600rpm

5 S 5000mah

aan de grond

13 x 8 42A-840W
14 x 7 37A-750W
14 x 7 49A-960W 3 blads
14 x 10 56A-1100W

=============================================

Vandaag met Sundowner gevlogen met de vastgestelde beste setupprop 13 x 8, vliegt perfect maar mag nog meer snelheid hebben.

Aan te schaffen lipo word de 7 S om de voltage te verhogen zodat de rpm omhoog gaat en dus ook de snelheid zodat ik in deze setup op max zit.

Voorlopig de Mentor overuren laten draaien zodat ik meer ervaring op doe, en mijn brevet te gaan behalen deze zomer.

Word vervolgt met nieuwe foto's van de Mentor.

mvg monzav8:snipersmile:
Yeaha
full






mvg monzav8
blablabla
 
Laatst bewerkt door een moderator:
haha ja er is een apart gedeelte om spullen te verkopen ;)
Nee zwever eerlijk gezegd niets aan gedaan vandaag.

Vanavond eerst wat dingen thuis en voor spap zijn zaak moeten regelen en een auto ophalen en cleanen, dus even bezig geweest.
Net een filmpje gemaakt komt dadelijk op youtube, dus houdt het in de gaten john ;)
 
haha ja er is een apart gedeelte om spullen te verkopen ;)
Nee zwever eerlijk gezegd niets aan gedaan vandaag.

Vanavond eerst wat dingen thuis en voor spap zijn zaak moeten regelen en een auto ophalen en cleanen, dus even bezig geweest.
Net een filmpje gemaakt komt dadelijk op youtube, dus houdt het in de gaten john ;)


Ik zie graag een linkie van tjoeb-tjoeb.
 


Ik kom niet aan de 12400 rpm met deze setup, iemand een idee?

Arrowind 4020/08 520kv motor/ 2x 3S 6000mah serie gekoppelde lipo's/ 85A turnigy regelaar/ 13 x 8 prop.

hellluuuupppp/ ayuto/ hielfe/ help

Wat doe ik fout? behalve die rare text hierboven......

Mijn berekening was 520kv X 24v= 12400 rpm

Bij een kleinere prop dan 12" komt de kist niet van het veld af.......
Bij een grotere prop dan 14" word het gras gemaait.......
Speedkist pl/m 3000-3200gr.

iemand met de oplossing word rijkelijk beloont met een ijsje bij mooi weer......:zon:
 
Ik kom niet aan de 12400 rpm met deze setup, iemand een idee?

Arrowind 4020/08 520kv motor/ 2x 3S 6000mah serie gekoppelde lipo's/ 85A turnigy regelaar/ 13 x 8 prop.

hellluuuupppp/ ayuto/ hielfe/ help

Wat doe ik fout? behalve die rare text hierboven......

Mijn berekening was 520kv X 24v= 12400 rpm

Bij een kleinere prop dan 12" komt de kist niet van het veld af.......
Bij een grotere prop dan 14" word het gras gemaait.......
Speedkist pl/m 3000-3200gr.

iemand met de oplossing word rijkelijk beloont met een ijsje bij mooi weer......:zon:

Ga eens rekenen met deze site. Of doe proef versie van Motocalc downloaden. Daar kun je bandbreedte instellen van je prop/spoed en komt er een redelijk kloppend advies. Had zelf eerder zelfde probleem met een kistje, dat propsize te groot werd. Oplossing bij mij was meer spoed.

s6
 
Ga eens rekenen met deze site. Of doe proef versie van Motocalc downloaden. Daar kun je bandbreedte instellen van je prop/spoed en komt er een redelijk kloppend advies. Had zelf eerder zelfde probleem met een kistje, dat propsize te groot werd. Oplossing bij mij was meer spoed.

s6

Hoi Bramman, bedankt voor je advies.

Ik had zelf ook al zoiets van dat er meer spoed op moet maar door meer spoed gaat ook de amperage omhoog, heb nog wat ruimte voor meer amperage maar ben nu toch wat voorzichtiger geworden nadat ik al een esc en motor naar zijn gootje heb geholpen zonder hulp in te roepen.

Zal de calculatie er eens op los laten en gewoon voorzichtig testen, ik weet nu ook dat de setup van de sundowner meyt 5S gevlogen kan worden, haal daarmee 1100 W en was bang dat dat niet ging.
Dus calculeren en testen is wel de beste oplossing.
Zat zelf te denken aan een 12 x 12 prop te proberen, dus even een inch terug en 4 pitch omhoog, kijken wat dat doet.

mvg monzav8
 
Hoi Bramman, bedankt voor je advies.

Ik had zelf ook al zoiets van dat er meer spoed op moet maar door meer spoed gaat ook de amperage omhoog, heb nog wat ruimte voor meer amperage maar ben nu toch wat voorzichtiger geworden nadat ik al een esc en motor naar zijn gootje heb geholpen zonder hulp in te roepen.

Zal de calculatie er eens op los laten en gewoon voorzichtig testen, ik weet nu ook dat de setup van de sundowner meyt 5S gevlogen kan worden, haal daarmee 1100 W en was bang dat dat niet ging.
Dus calculeren en testen is wel de beste oplossing.
Zat zelf te denken aan een 12 x 12 prop te proberen, dus even een inch terug en 4 pitch omhoog, kijken wat dat doet.

mvg monzav8

Zou dan ook deze vuistregels meenemen.
Magic numbers for modelers... - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight
Zo een 12x12 proberen zou ik niet doen. Vuistregel die ik nog ergens op gepikt hebt is, dat als je inch terug gaat en een pitchinch omhoog dat prop dan gelijkwaardig is. Zou dus niet gelijk 4 pichinches omhoog gaan, imho niet nodig en ongezond voor je Amps gebruik. Beter eerst rekenen en dan inschatting. Is beter, omdat die props zijn toch best prijzig zijn als je er veel hebt ;)
 
Hallo allemaal die dit nog volgen,

Na een heavy crash van de Mentor ( mijn eigen lompe fout ) ( overmoed ) (eigenwijsheid) is de Mentor weer in staat te gaan vliegen.
Neus gerepareerd met een volledige vernieuwde neus die nu echt wel wat kan hebben, sleepservo ook maar meteen gemonteerd zodat die 5 kg kan trekken, en Charlie mee kan nemen, heb getest met 1 liter cola in een 1,5 l fles....schommel schud schud en kwam gewoon het veld af en tot verbazing van ieders die aanwezig was, Jantje ook, dat ie ook nog zweven wilde, gewoon te gek voor woorden.

Waarschijnlijk donderdag of vrijdag de eerste testvlucht met zwever van 2.55m en ook Charlie zal eraan geloven.

Met dank aan Nick en Willem hebben we meer bereikt als we gedacht hadden.
De inzet is er iig.

Sundowner krijgt een nieuwe adapter van gehard staal zodat die goedkope meuk de prullebak in kan.
Met zowel 5 als 6S gaat dat goed vooruit, over 2 weken komt daar een 670kv motor van Turnigy erein om dat ook weer eens te testen, deze komt op youtube voor rc-addict als zijnde de demo voor hun.

zo, een hoop ongemak gehad met alle samenstellingen omdat de fabrikanten niet geheel op 1 lijn willen liggen zodat het zoeken,passen,meten,aanschaffen van materiaal niet onkombaar was ( asjes die niet passen op de bestaande motoren, altijd maar bestellen bij de juiste fabrikant) servo's die dan weer niet leverbaar waren en dan weer consesies moeten doen, winkeliers die niet goed luisteren naar de klanten die toch specifiek een uitleg geven wat hun probleem is en dan toch het verkeerde meegeven om toch te kunnen verkopen, en ook gewoon de parts niet kunnen leveren van wat ze zelf hebben verkocht als een geheel produkt.
Een beetje kritiek op de leveranciers omdat ik het echt zat was dat we niet verder kwamen en we willen toch bouwen en vliegen, ik wil zo weinig mogelijk concessies doen omdat ik uit ervaring weet dat je op een gegeven moment niet meer weet hoever je bent afgeweken van je eerste plan.
Nu toch met veel 5en en 6sen en onze knappe ingenieurs(hahahaha) toch weer zover gekomen als dat we wilden .

Bij rc-addict in zaltbommel heb ik alleen maar lof, zeer leuke gasten en zijn bereid iets aan te nemen van klanten, snelle 24h service, technische ondersteuning, klantvriendelijk en bij problemen zullen ze je altijd helpen, daar is een klant nog altijd belangrijker dan de omzet (geen klant, geen omzet).

Even wat pluspunten van de Mentor tot nu toe,

Hij kan Zweven ( ook met 1kg aan zijn buikje)
Hij kan Stunten en bijna 3D
Hij kan hard gaan (harder als menigeen denkt)
Hij neemt Charlie mee alsof het niks weegt ( 1kg)
Hij is een hele sterke sleper ( max 5 kg)
Hij is makkelijker te repareren bij een goeie crash dan welk andere kist van zijn formaat.
En een veelvoud van powersetups zijn mits je de kist aanpast goed toe te passen.

Nadeel

Ik krijg hem niet in een mooie kleur omdat mijn smaak anders is.......

Op naar Charlie en de zwevers...... en kijk uit....ik ga hard!!!!!! het maisveld in .


:agrue: :snipersmile: :showass: :tank:
 
Laatst bewerkt:
Zou dan ook deze vuistregels meenemen.
Magic numbers for modelers... - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight
Zo een 12x12 proberen zou ik niet doen. Vuistregel die ik nog ergens op gepikt hebt is, dat als je inch terug gaat en een pitchinch omhoog dat prop dan gelijkwaardig is. Zou dus niet gelijk 4 pichinches omhoog gaan, imho niet nodig en ongezond voor je Amps gebruik. Beter eerst rekenen en dan inschatting. Is beter, omdat die props zijn toch best prijzig zijn als je er veel hebt ;)


Heb al moeite om de regelaar niet op te blazen met een 13x8 prop dus je hebt gelijk bramman, die 12x12 gaat hem niet worden.

mvg monzav8
 
Dat was jammer,

De heli-motor in de Mentor heeft het met de laatste crash niet geheel zonder interne schade kunnen overleven, 5 millimeter van een magneet afgebroken en asje krom.
Asje weer gericht omdat die alleen maar te bestellen was en ik niet kon wachten, en de motor zuivergemaakt van restjes magneet en zand weer geheel gemonteerd in de Mentor.
Vloog met de eerste vlucht weer goed maar werd wat warmer en trekkracht wat minder, daarna toch als sleper gebruikt en dat was teveel voor hem, doorgebrand dus dat was tevens zijn laatste vlucht.
Toch maar weer eens aan het rekenen gegaan maar ik kom maar niet aan de gewenste data.
De mentor blijkt voor mij dus de ultieme kist om van alles en nog wat uit te testen, kist is makkelijk op te knappen voor weinig euries en gaat ook vrij snel dat repareren.

Opbouw zoals ik hem nu weer heb is als volgt.

Neus van Mentor met 2x triplex beplakt( koud tegen de neus aan) en in vorm geslepen van de neus, daarna beplakt met 0,50 mm plastic en in kleur gespoten.
Motor van de Sundowner ( Arrowind 4020/08 520kv) in de Mentor gemonteerd met een 5 S lipo en als prop de 3 blads 14x7.
Getest op de grond haalt ie 1150W met 51A dus dit blijft voorlopig wel goed denk ik.
Testen in de lucht gaat binnenkort gebeuren als dat Takkeweer het toelaat.

Sundowner krijgt een nieuw hartje en waarschijnlijk toch of een 670kv of een 580 kv motor van Turnigy met een 6 S lipo, prop weet ik nog niet, dit moet nauwkeuriger worden berekend als wat ik tot nu toe heb gedaan, ik wil iig een redelijke hoge snelheid behalen ( tussen de 180-220 km/h ). waarschijnlijk zal ik dat met een 6 S lipo dat niet gaan halen maar wil wel in de buurt komen.

foto's Mentor zie hieronder zoals ie nu is.

full

full

full

full

full

full

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Getest in de lucht en trekkracht genoeg voor zwevers, maar snelheid mis ik toch een beetje.....13 x 8 prop had iets meer snelheid maar kreeg plotseling 2300W en 135A op display.....daarna wat gekkigheid geprobeerd en 2 props dwars op elkaar gezet zodat ik een 4 blads prop had en deze beviel me zeer goed, geen hoge snelheid maar wel behoorlijke trekkracht en de data beviel me wel. 1100W en 35A.....
Props kruisen heeft ip weinig zin maar geeft wel leuke data.
Takkeweer weer roet in onze tests dus word vervolgt.
Probeer met de gekruiste props wel een keertje een zwever de lucht in te krijgen...misschien ook 3 flessen cola ( 2x 1,5 L.....) 3 flessen Fanta is te zwaar denk ik:hammer:


mvg monzav8:cool:
 
trek kracht heeft ie meer dan genoeg ! hij is bere sterk.
Maar snelheid zit er vrij weinig in.
Mijn 2 meter thermiek zwever krijgt hij wel omhoog, maar mijn ASW 28 haalt jou in tijdens het slepen ben ik bang.

We zullen deze week weer eens gaan testen maat !;)
 
Ik neem aan dat je geen nieuwe propellor-ras wilt kweken. Maar wat bedoel je dan wel met gekruist?


Gewoon 2 props dwars tegen elkaar gezet zodat je een kruis krijgt en deze op de as vastgeschroeft en ik moet zeggen dat met al mijn gekkigheid er geen verkeerde data uitkwam.......kijk, een 14 x 7 prop en een 13 x 8 prop tegen elkaar aanzetten zodat het een 4 blads prop word kan natuurlijk niet.
Maar we hebben dit getest en het viel niet tegen, veel trekkracht maar weinig snelheid, 1100 w tegen 34 a is toch niet verkeerd, waar haal je dit met een gewone 2 blads prop? ik zeg al, dit is natuurlijk gekkigheid van ons maar we hebben het wel geprobeerd.

De neus van de Mentor is nu sterk zat dus dat zit wel goed, de wings en de staartstuk hebben het nu zwaar........

mvg monzav8
 
Back
Top