Multiplex Mentor

Hallo,

Ik heb mijn Mentor met drijvers eindelijk klaar en hij vliegt zeer goed. Ik heb het eerst zonder waterroer geprobeerd wat op zich wel wil bij weinig wind maar met wind gaat het niet echt. Ik vind de originele waterroer niet mooi en ben dan ook bezig om een roer te maken die achter op de drijver kan. Ik heb mijn electronica afgekit met siliconen rubber en gebruik een 20 ohm weerstand om vonkvorming te voorkomen bij het aansluiten van mijn accu. De foto's spreken verder voor zich. Voor alle info Mentor met drijvers

knip
Mvg,

ziet er top uit. wat is dat groen doorzichtige buisje uit je lipo, een lipo saver?
 
ziet er top uit. wat is dat groen doorzichtige buisje uit je lipo, een lipo saver?

Die groene doorzichte busje is niks anders dan isolatie voor mijn plus pool zodat ik nooit kortsluiting kan maken.

mentor7.jpg


Mvg,
 
even google op AR6200 bij spectrum-forum, het klopt inderdaad dat deze serie niet geheel foutloos werkte, maar dat was een paar jaar terug, de nieuwe serie moet foutloos zijn. Ik heb deze voor korte tijd ook gehad en werkte foutloos bij mij.
 
Nu wil ik dit in mijn tuin testen. Kan ik de Mentor met de motor aan de grond net zolang als in de lucht laten draaien? - denk dan even aan de koeling-

Ik doe dat zelf vrij vaak om de motoren, regelaars en props te testen.
Als je op de grond test word het zwaarder belast dan dat ie vliegt dus bij mij redeneer ik zo dat als ie op de grond goede data geeft dan is ie in de lucht beter, behalve het toerental, die kan ik met een duikvlucht niet nabootsen op de grond hahaha, en een crash ook niet.


Succes.
monzav8
 
Ziet er mooi uit John die Mentor.

14 x 10....Vrij fors lijkt me.

De fabrikant geeft bij elke motor de maximale spanning, amperage aan en ook de maximale grote prop.

Ik heb een andere Turnigy op mijn Mentor; maar een 14x wat dan ook, is teveel voor hem.

Heb je prop calc gebruikt? Daar kom je ook een eind mee.

eCalc: propCalc - Propeller eMotor Calculator** (c) by Markus Mller


Bedankt Rman, misschien lomp van me maar ik weet nog niet alles hahahaha, heb nu maar eens een Turnigymeter en programmakaart gekocht, misschien slimmer dan het eerst op je kist uit te proberen ipv meten.....:confused:

Heb heel veel data opgeslagen met de motoren en verscheidene props en lipo's en regelaars.
Hoe meer data hoe gekker ik word pffffffff, maar op de club en forum blijven ze hameren op data dus die heb ik nu.

Nieuwtje van de zaak....

De Turnigy 4250B is dus naar zijn gootje en niet de regelaar, had ik de meter eerder dan had ik geen 2e regelaar aangeschaft want ik kon zien op de meter dat de motor niet goed was, foutje.

Nu ga ik even buiten alle logica en zwaartekracht, heb een Turnigy Typhoon H600 1100kv voor een heli (vervanger van 4250B) in mijn 2e Mentor( ik denk dat ik die speedy gonzales ga noemen). wat er dan gebeurd wil niemand weten...
Morgen de grote test, speedy met een typhoon-engine met alluminium motorplaat, 5s lipo en een 80A regelaar met daaraan een 11x5.5? 11x7? 12x6? 12x8.......bij welke prop weet ik zeker dat ik mijn speedy helemaal doormidden trek?
Bij de 11x5.5 hou ik hem al niet meer...iemand een idee? misschien nog kleinere prop of terug naar een 3s lipo zodat ie behoorlijk tammer word?

http://www.rc-addict.nl/rc-addictnl...typhoon-600h-heli-motor-1100kv-600-class.html
 
Laatst bewerkt:
foto 1 Turnigy programmakaart(werkt niet op de 85A esc) en Turnigy power/watt/voltagemeter
foto 2 Turnigy Typhoon 600H 1100kv motor
foto 3 Alluminium motormount
www.rc-addict.nl
full
full

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Data

Volle 3s 6000mah lipo - multiplex 54A esc (standaard) - Multiplex 3528 1000kv nieuwe motor.

11 x 5.5 33A-400W
11 x 7 39A-475W
11 x 8 44A-530W
12 x 8 65A-780W
13 x 8 70A-820W

Reserve motor Multiplex 3528 1000kv met doorgebrande turnigy 60A esc

11 x 5.5 27A-328W
11 x 7 31A-383W
11 x 8 35A-426W
12 x 8 50A-590W
13 x 8 50A-600W

Met nieuwe turnigy 60A esc

11 x 5.5 37A-440W
11 x 7 45A-530W
11 x 8 50A-580W
12 x 8 70A-800W
13 x 8 75A-850W

Deze tests voor de 2e x gedaan zonder de lipo bij te laden en de waardes zijn dan iets minder uiteraard, elke test 5 sec full trottle.

Hieruit blijkt dat de doorgebrande esc niet meer best is dus deze gaat voor langere tijd de koelkast in.

Test Turnigy typhoon 600h 1100 kv - turnigy 80A esc - turnigy 5s 5000mah met dezelfde props als hierboven komen nog.

-word vervolgt als morgen de speedytest het houdt (er word ge-youtubt-filmt.)

mvg monzav8
 
Laatst bewerkt:
Ik doe dat zelf vrij vaak om de motoren, regelaars en props te testen.
Als je op de grond test word het zwaarder belast dan dat ie vliegt dus bij mij redeneer ik zo dat als ie op de grond goede data geeft dan is ie in de lucht beter, behalve het toerental, die kan ik met een duikvlucht niet nabootsen op de grond hahaha, en een crash ook niet.


Succes.
monzav8

Dank je,

Ik dacht meer aan de koeling van de motor. Is deze voldoende als hij op de grond blijft?
 
Dank je,

Ik dacht meer aan de koeling van de motor. Is deze voldoende als hij op de grond blijft?


Met de koeling moet je geen probleem hebben bij het testen op de grond, voel telkens hoe warm de lipo,regelaar en motor worden en dan weet je wanneer je het even af moet laten koelen. Het mag warm worden maar NIET heet....

mvg monzav8
 
Data setup Mentor

Turnigy Typhoon 600H 1100kv
Turnigy 80A ESC
Turnigy 3s 6000mah

11 x 5.5 61A-720W-11000rpm
11 x 7 67A-785W-11000rpm
11 x 8 73A-845W-11000rpm

2x Vluchtgegevens gemiddeld behaald met 11 x 5.5 en lipo leeggevlogen 55,5A-623W

Turnigy 5s 5000mah

11 x 5.5 126A-2270W-16000rpm
11 x 7 136A-2370W-14000rpm
11 x 8 150A-2600W-13000rpm

Met de 5s lipo ga ik dus niet vliegen, toestel breekt of motor breekt uit de neus. (teveel vermogen en Amperage ligt veel te hoog voor de regelaar, maar de motor komt wel dichter bij zijn te halen toeren, met een kleinere prop zal dit nog gunstiger worden maar de Mentor is hier niet voor geschikt).
Misschien wel geschikt voor mijn Sundowner?

Ik raad iedereen aan die een powersetup monteerd in de Mentor een alluminium motormount te plaatsen, het past perfect, meer koelgaten, buigt niet door, lichter van gewicht. De motormount kost maar 18 eurie en dat is goedkoper dan je kist verliezen. zie link hieronder.
http://www.rc-addict.nl/rc-addictnl.../901-multiplex-anti-vibratie-motor-mount.html

mvg monzav8
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook wat testgegevens. Wellicht heeft iemand anders met dezelfde set-up er iets aan.

Setup:
motor : Turnigy SK3548-900
esc : Turnigy 60A plush
propellor: 12 x 6E

met een lipo Turnigy 3s,3600mAh, 30C

throtle 100%: 11,6V; 22,8A; 264W en 7440 rpm
throtle 50%: 11,9V; 8,9A; 105W en 5460 rpm


met een lipo Turnigy 3s, 5000mAh, 30/40C

throtle 100%: 11,2V; 22,8A; 255W en 7470 rpm
throtle 50%: 11,7V; 8,8A; 103W en 5400 rpm
 
Ik heb ook wat testgegevens. Wellicht heeft iemand anders met dezelfde set-up er iets aan.

Setup:
motor : Turnigy SK3548-900
esc : Turnigy 60A plush
propellor: 12 x 6E

met een lipo Turnigy 3s,3600mAh, 30C

throtle 100%: 11,6V; 22,8A; 264W en 7440 rpm
throtle 50%: 11,9V; 8,9A; 105W en 5460 rpm

met een lipo Turnigy 3s, 5000mAh, 30/40C

throtle 100%: 11,2V; 22,8A; 255W en 7470 rpm
throtle 50%: 11,7V; 8,8A; 103W en 5400 rpm

Kijk, dat is mooi al die data, kan ik zeker gaan vergelijken en het mooie daaraan is dat we na een heleboel data zelf kunnen gaan bepalen welke setup je wil toepassen.
Bedankt Rman!!!!:p Nu maar hopen dat meer mensen hun data op de site gaan zetten en misschien daar een apparte draadje voor openen?
Het wiel hoeven we niet meer uit te vinden maar een geschikte setup voor je kist zou wel veel makkelijker en goedkoper zijn. Al dat twijfelen over je setup zou dan een stuk minder worden.
Maar natuurlijk blijft er altijd wel verschillen onstaan, ondanks dezelfde setup en dezelfde kist, maar veel zal het niet meer zijn, dat creeer je door op de site je data neer te zetten.
Er is al een posting over data electro maar daar staan alle kisten door elkaar zie link.
database-electrovliegtuigen

P.S. mijn rpm is gemeten door een mechanische meter van voor de oorlog, heb een digitale besteld en zet de nieuwe data eroverheen.

Goed bezig Rman:D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk, dat is mooi al die data, kan ik zeker gaan vergelijken en het mooie daaraan is dat we na een heleboel data zelf kunnen gaan bepalen welke setup je wil toepassen.
Bedankt Rman!!!!:p Nu maar hopen dat meer mensen hun data op de site gaan zetten en misschien daar een apparte draadje voor openen?
Het wiel hoeven we niet meer uit te vinden maar een geschikte setup voor je kist zou wel veel makkelijker en goedkoper zijn. Al dat twijfelen over je setup zou dan een stuk minder worden.
Maar natuurlijk blijft er altijd wel verschillen onstaan, ondanks dezelfde setup en dezelfde kist, maar veel zal het niet meer zijn, dat creeer je door op de site je data neer te zetten.
Er is al een posting over data electro maar daar staan alle kisten door elkaar zie link.
database-electrovliegtuigen

P.S. mijn rpm is gemeten door een mechanische meter van voor de oorlog, heb een digitale besteld en zet de nieuwe data eroverheen.

Goed bezig Rman:D
Leuk die electro rekenblad ik zie alleen die kist van Fodor er nog niet in.
Ik zal wellicht zelf mijn mentor in die draad ook toevoegen. Maar wellicht is het handiger om later een rekenblad of db op te zetten voor alleen de Multiplex Mentor met dan ook velden voor de rpm Volts, Ampere Watts e.d.. Ik wil best daarin meedenken en doen, alleen htmllen doe ik niet; indiens gewenst wellicht iemand anders. Een Multiplex Mentor webplek waar ook alle modificaties staan, zoals die er voor de Easystar ook is; kan ook leuk en handig zijn.

Als ik energie heb zal ik in het weekend even mijn grotere propellor 13x8 erop zetten en dan doe ik metingen. Ik gebruik om de rpm te meten zo'n goedkoop dingetje van HK.(Turnigy Multi-Blade Micro Tachometer)
Werkt best alleen werkt tie goed buiten niet bij kunstlicht, knoopcel die er inzat was bijna leeg en een knopje voor backlight/aantalbladen was na enkele keren defect. Dit laatste heb ik verholpen. Eigenlijk zou die terug moeten voor garantie naar HK.

Handige info voor beginners: How to choose an electric power system: http://www.hobbyking.com/hobbycity/forum/forum_posts.asp?TID=156
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo en het regent.

Heb afgelopen weekend aantal vluchten gemeten en mijn Mentor kan een goeie 950W aan zonder alteveel aanpassingen.
Wel heb ik de plastic schroeven en vleugelplaatjes vervangen door zelfgemaakte houten vleugelplaatjes en 2 M6 draadeinden geplaats in de kist en met vleugelmoeren de wings te de/monteren. Uiteindelijk toch weer extra gewicht maar met 950W heeft de Mentor echt geen probleem(als je een zwever van 4 kg kan trekken).
Bij deze Heli-motor vlieg ik toch het liefst met een 11x8 prop, lekker fel en tegen het max van de regelaar en motor met zijn Amperage.
Heb mijn Turnigy rpm-meter en de 10x5/10x6/10x7 props ontvangen dus ga ik daar even mee aan de slag met testen, data komt eraan met de 3s en 5s lipo.

Leuk al die voorraad aan lipo's maar maakte toch even een wisselfout, kon de kist na 45 min zoeken in de maisveld weer terugvinden........:snipersmile::onweer:

mvg monzav8
 
Hallo en het regent.

Heb afgelopen weekend aantal vluchten gemeten en mijn Mentor kan een goeie 950W aan zonder alteveel aanpassingen.
Wel heb ik de plastic schroeven en vleugelplaatjes vervangen door zelfgemaakte houten vleugelplaatjes en 2 M6 draadeinden geplaats in de kist en met vleugelmoeren de wings te de/monteren. Uiteindelijk toch weer extra gewicht maar met 950W heeft de Mentor echt geen probleem(als je een zwever van 4 kg kan trekken).
Bij deze Heli-motor vlieg ik toch het liefst met een 11x8 prop, lekker fel en tegen het max van de regelaar en motor met zijn Amperage.
Heb mijn Turnigy rpm-meter en de 10x5/10x6/10x7 props ontvangen dus ga ik daar even mee aan de slag met testen, data komt eraan met de 3s en 5s lipo.

Leuk al die voorraad aan lipo's maar maakte toch even een wisselfout, kon de kist na 45 min zoeken in de maisveld weer terugvinden........:snipersmile::onweer:

mvg monzav8

Ik zou die kunstof schroeven/moeren voor de vleugelbevestiging niet vervangen door metalen; ze zijn niet zonder reden van kunststof.
 
Ik zou die kunstof schroeven/moeren voor de vleugelbevestiging niet vervangen door metalen; ze zijn niet zonder reden van kunststof.

Hoi Rman,

Ik heb de kunstofplaatjes in 1e instantie vervangen door zelfgemaakte van hout omdat er 1 was afgebroken met een crash, deze beviel mij zo goed dat ik dit zo laat ondanks ik toch reserve heb aangeschaft.
Deze kunstof plaatjes breken snel af omdat ze na een tijdje te hard gaan worden door winter en zomerklimaat, dat is typisch dat nederlands nat koud/warm weer, ik vind ze te snel afbreken iig.
Als je de Mentor in de tamme setup laat zou dat geen probleem zijn, maar aangezien ik/wij toch een forse setup hebben is het beter goed na te gaan/kijken hoe of wat je veranderen moet om de kist heel te houden.
Mijn vleugels gaan echt krom staan met een felle looping of een korte draai van 180 graden, het is dan ook aan mij om dan te anticiperen met deze manoevres om het heel te houden maar ook ik kan/maak nog steeds fouten dus vandaar deze verandering.
De M6 draadeind voor de vleugels heb ik gemaakt omdat de kunstof schroeven niet het gewicht en krachten konden verdragen, 1x de voorste losgeschoten en met pijn en moeite noodlanding kunnen maken.(dit gaat niet weer gebeuren).
Ik wil niet zeggen dat alle veranderingen de beste oplossingen zijn van mij vandaar dat ik dit post om reacties los te krijgen en wat jullie oplossingen kunnen zijn, niet alle oplossingen van een ander pas ik toe, ieder zijn eigen ding.
Mijn Mentor vliegt op dit moment zeer goed, genoeg power en zwevend gaat ie ook zeer goed, mijn instructeur is zelfs zeer tevreden over dit toestel zoals die nu is.
En toch leer ik hier weer heel veel van en wil dat met jullie delen.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
mijn mpx magister die heeft ook de nodige dingen aangepast gekregen:
de motorsteun die van plastic was is nu plastic met aluminium
de motor is een 710w motor die hem binnen een meter met windstil los trekt
de prop is een 13x6.5 en soms ook een 12x10 voor het badkuipen
de vleugel die heeft houten bevestigingen en is aan elkaar gelijmt
de gehele onderkant van de vleugel is met tape ingedekt voorlijst ook voor het geval dat ;)
de triplex plaat waar de schroeven in bevestigd worden is bij mij ook vervangen na een crash
het is een leuke kist ik vlieg hem met 2500 3s 25c hyperions en die vertonen echt geen krimp bij volgas dus dat is soms volledige vluchten met volgas :p
aangezien een maand mijn brevet heb is het nu eerder een 3d kist omdat hij echt alles kan zo kan hij eindeloos verticaal loops rolls het enige dat hij gewoon echt niet wil is op zn kop dat kan hij gewoon niet :(


ff een tip:

wil je dat je mentor lekker snel rolt dan moet je het zwaarte punt (cg) lekker naar achteren doen dan word hij lekker onstabiel niet te veel maar gewoon een klein beetje
het valt me erg op dat iedereen er grote accu's in stopt (5000mah) maar met mijn lichte accu kan ik met windkracht 3 of 4 gewoon een heli landing maken 8)
 
full
Hallo allemaal,

Heb een Graubner Ultramat 16 S te koop van 4 maanden oud met de folie nog op het display.
Zie foto.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hey Johnny,

Je moet even op de knop "forums" drukken en dan helemaal naar onder scrollen naar het "verkoop" topic.... daar staat dan Elektronica, dat is speciaal om spullen aan te bieden en te kopen.
Daar heb je ook veel meer kans dat je hem verkocht krijgt dan hier;)

Groeten Nick
 
Back
Top