Multiplex Mentor

Mijn Mentor is gebouwd, nu nog de instellingen.
Wat ik wel merk is dat de servo's bij maximale uitlag lawaai maken; binding toch?
Als ik met de travel adjustment (in de dx6i zender)de uitslag kleiner maakt dan nog hetzelfde licht gebrom/geratel; terwijl de stangen en zo vrij lopen.... Iemand een idee? Als ik de (rol, richting of hoogte-) roer licht aantik dan houdt het geluid bij de desbetreffende servo op.

Laatst bewerkt:
Hallo,

Volgens de handleiding van de Mentor is het beter dat je een ontvangeraccu gebruikt.
Nou ga ik de 5S motor en servo's van MPX gebruiken, maar die servo's moeten toch gemakkelijk op de BEC van de regelaar kunnen.
Wat gebruiken jullie de BEC of toch een ontvangeraccu.

Mvg,

Daniël.

Hallo,

Volgens de handleiding van de Mentor is het beter dat je een ontvangeraccu gebruikt.
Nou ga ik de 5S motor en servo's van MPX gebruiken, maar die servo's moeten toch gemakkelijk op de BEC van de regelaar kunnen.

Mvg,

Daniël.

Mijn mentor is nog niet in de lucht.Ik ben wel aan het testen. De Bec van mijn ESC(turnigy 60A push) kan tot 3 ampere leveren en volgens de watt meter zit ik daar met 4 gebruikte servo's en de ontvanger dik onder(< 1 A). Dus ik gebruik geen ontvanger accu.

Laatst bewerkt:
Heeft iemand een link waarin uitgelegd staat wat het veranderen van de hoek waarop de elctromotor in de romp bevestigd zit betekend voor de vliegeigenschappen ?
De handleiding van de mentor geeft het advies een opening van 3,5mm aan bovenzijde en 1,5mm aan onderzijde aan te houden , dit volg ik uiteraard wel op , maar het gaat even waarom deze hoek van belang is , en moet dit veranderen naarmate je een snellere/ sterkere motor gaat gebruiken.
Het project Mentor loopt verder goed en hoop einde van de week er één af te hebben , die van mijn zoon, de mijne heeft nog rust in zijn orgine verpakking.
Alvast bedankt.
Henk
:proost:

Heeft iemand een link waarin uitgelegd staat wat het veranderen van de hoek waarop de elctromotor in de romp bevestigd zit betekend voor de vliegeigenschappen ?
De handleiding van de mentor geeft het advies een opening van 3,5mm aan bovenzijde en 1,5mm aan onderzijde aan te houden , dit volg ik uiteraard wel op , maar het gaat even waarom deze hoek van belang is , en moet dit veranderen naarmate je een snellere/ sterkere motor gaat gebruiken.
Het project Mentor loopt verder goed en hoop einde van de week er één af te hebben , die van mijn zoon, de mijne heeft nog rust in zijn orgine verpakking.
Alvast bedankt.
Henk
hoi henk, deze afstelling heeft de fabriek gestest en bepaald zodat je gelijk kunt gaan vliegen als zijnde een beginner omdat dit een trainertoestel is.
Met andere woorden, dit toestel is zo goed als klaar voor direct gebruik.
Als je deze maten veranderd dan kan het toestel scheef trekken zowel horizontaal als verticaal.
De propellor staat dus een graad of 3 naar beneden als het toestel horizontaal gehouden word, bij het starten is dit belangrijk, als de motor in 1 lijn staat met horizontale as van het toestel en je start dan zou het toestel gelijk naar boven willen omdat je toestel namelijk schuin naar achteren op de grond staat met taxiën, om zonder je hoogteroeren te willen gebruiken voor de actie, zodra je wat snelheid hebt op de grond gebruik je je up(hoogteroer) om van de grond te komen, daarom is de motor een aantal graden gekanteld, zou de motor 6 graden naar beneden staan dan zou het toestel met de neus naar beneden getrokken worden en moet je nog meer up geven om het toestel de lucht in te kunnen laten gaan.
Ik heb zelf behoorlijk wat problemen gehad met de bevestigingsplaat van de motor die met maximale trottle veel resonantie op de as van de motor gaf, veel geprobeerd om dat eruit te krijgen en dus ook de aantal graden op 0 gezet om de stelschroeven als borgschroeven te gaan gebruiken maar dat veranderde dus wel de houding van het toestel met starten en vliegen.
Een bevsteigingsplaat van carbon van 6 mm dik verhielp mijn probleem na vele losschietende props en kromme motor-asjes en beschadigde motoren.

Veel plezier met je Mentor, tis en blijft 1 van de betere trainertoestellen.

mvg john

Motorafstelling

Alvast bedankt.
Henk

Ik heb een crash gehad waardoor het schuim van de neus wat ingedeukt is, een beetje "pekinees" zeg maar :) . Dit was (na reparatie en zoveel mogelijk stretchen met heet water etc.) duidelijk te merken aan het vlieggedrag, ook al is het maar een of twee graden: bij meer gas trekt de Mentor naar boven. Ik moet dus wat meer domping gaan instellen. De instelling naar rechts die de fabriek adviseert, is om de torque van de motor tegen te gaan en niet weg te rollen tegen de draairichting van de propellor in.

Hoi Henk, y-kabeltje voor je vleugels (ailerons) niet vergeten....:yes:
Ik had zelf het idee om 2 apparte kanalen te gebruiken daar ik de flaps apart wil instellen , mijn Clouds Fly heeft inderdaad een Y kabel.
Wel wil ik een snelkoppeling maken onder de vleugel voor het snel aansluiten van de servos na de-montage van de vleugels, word even bij Conrad shoppen vrees ik. Of iemand een idee ? wil dus een stekkerblokje vast lijmen of zo waar ik de servo stekkers makkelijk in kan klikken.

Ik had zelf het idee om 2 apparte kanalen te gebruiken daar ik de flaps apart wil instellen , mijn Clouds Fly heeft inderdaad een Y kabel.
Wel wil ik een snelkoppeling maken onder de vleugel voor het snel aansluiten van de servos na de-montage van de vleugels, word even bij Conrad shoppen vrees ik. Of iemand een idee ? wil dus een stekkerblokje vast lijmen of zo waar ik de servo stekkers makkelijk in kan klikken.
2 kanalen is handig, helemaal vanwege de verschillende uitslagen voor de ailerons.

Voor het aansluiten, 2 verlengkabels (gemarkeerd).
Als je de vleugels permanent aan elkaar laat zitten zou je ze ook met een multiplex stekker kunnen doen.

--
Joost

Ik gebruik al een tijd de 5S setup met de BEC van de regelaar (MPX power setup) zonder enig probleem.

nogmaals motor afstelling

Een paar posts hier boven wordt de carbon motorsteun genoemd. Die steun wordt met 2 x 3 boutjes bevestigd, de instellingen zijn vast in de steun verwerkt.
Ik heb ook vermogen over, maar ik gebruik de originele steun zodat ik de domping kan verkleinen voor het watervliegen.

Een paar posts hier boven wordt de carbon motorsteun genoemd. Die steun wordt met 2 x 3 boutjes bevestigd, de instellingen zijn vast in de steun verwerkt.
Ik heb ook vermogen over, maar ik gebruik de originele steun zodat ik de domping kan verkleinen voor het watervliegen.

Hoi, heb na vorig jaar de gecrashte Mentor helemaal weer strak maar wel wat zwaarder geworden, wel steviger. Zie mijn foto's van het ander draadje, gewicht zit nu op 2,5 Kg maar vliegt perfect.
Groot probleem is mijn motor die blijft resoneren alleen bij vollast, 2 tikkies terug met de stick en geen fibraties meer, zoeken zoeken zoeken, kon het niet gevonden krijgen.
Bij resonantie de lager losgelaten van motor, gelijmt, nog resoneren. Weer opengemaakt en magneten aangelopen aan voorkant motor, nieuwe as gemonteerd, weer resoneren, propellors uitgebalanceerd, nog resoneren.
Werd gek, kon niet vollast vliegen, dan maar op 90 %, maar blijft knagen.
motorplaat VASTGELIJMT, nog resoneren, tyrerips om neus getrokken, minder resonantie maar met warm weer gewoon weer resoneren.
2 bouten door neus links/rechts om neus strakker te trekken aan ophanging motor, nog resoneren, na een lichte tia maar een nieuwe motor gekocht, gemonteerd en weer resoneren met weer een uitgebalanceerde prop, 12 x 8 geprobeerd en resoneren bijna weg, week later ( vorige week lekker in de brandende zon) accu erin en testen, weer resoneren bij dezelfde setup thuis zonder resonantie. Asje weer krom? of achtervolgd mij iets om niet meer te gaan vliegen?
Forums doorlezen, ook duits.....daar veel stof van fibreren, onbalans Mentor. Toch maar een carbonplaatje bestellen? Nee, niet omdat een duitser dit heeft bedacht......ikke eigenwijs.
Nieuwe lege Mentor bijgekocht, nieuwe motor gemonteerd, wat denk je?
Resoneren als vanouds. punt van opgeven Mentor genaderd......Houten kist kopen? Nee, da kreng ga een keer niet meer resoneren, da staat vast.
Bij een laatste vluch afgelopen week op het punt om hem met de neus naar beneden laten gaan en niet meer uppe......
Neus van oude Mentor boven opengesneden als een chirurg, bij het kopen van een nieuwe motor zat een omhuising bij van allu, deze ingepast kompleet met de behuising en compleet vastgelijmt aan toestel waar het maar mogelijk was, plastische chirurgie toegepast neus.
Testen en fibratie en resonatieVRIJ.....
Bij het nieuw aangeschafte Mentor weet ik wat me te wachten staat, gewoon een carbonplaatje of alluplaatje met 6 boutjes vastzetten, mocht dit niet helpen dan de beveiligingskooi gebruiken en vastzetten in de neus.
Klaar voor de ultieme test morgen met 3 andere props.

De aanhouder wint uiteindelijk dan toch.....

Pfffftt , man wat een verhaal, dat je dit vol bleef houden.:thumbsup:
Dus je advies luid : Doe direct de update naar een gemodificeerde motorplaat en zet hem vast met 6 schroeven ?

Na het bouwen van mijn Mentor heb ik nog een paar onderdelen over die ik niet kan thuisbrengen:

IMAG0030.jpg

Wat is het? En ben ik iets vergeten bij het bouwen?

Kunnen er boutjes of moertjes lostrillen op een Mentor. Moet ik ergens wat lijm of loctite gebruiken? Bijvoorbeeld bij de boutjes van de motorsteun misschien?

Na het bouwen van mijn Mentor heb ik nog een paar onderdelen over die ik niet kan thuisbrengen:

IMAG0030.jpg

Wat is het? En ben ik iets vergeten bij het bouwen?

De witte beugel is voor de sleephaak en de ringen zijn pasringen voor je proppeller.
Je kunt er dus wel zonder.

Mvg,

Kunnen er boutjes of moertjes lostrillen op een Mentor. Moet ik ergens wat lijm of loctite gebruiken? Bijvoorbeeld bij de boutjes van de motorsteun misschien?

Ik gebruik standaard voor elke metalen schroefverbinding loctite (dit werkt niet met kunstof).

Mvg,

Back