multiplex EasyStar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zullen wel mooie foto`s worden
Vandaag weer een EZ in elkaar geknutseld
Nu zijn we hier al met 3 Baja rijders aan het vliegen geslagen :D
Bij ons de hele club en zelfs een vrouwelijke aanhanger. Da's 13 in totaal. 8O :rolling: ;) Baja's zijn zo 2007. :p

...Met een 2300kV op een 2S LiPo haal je maximaal 17.000rpm. Dat is heel erg aan de krappe kant. Kun je net mee rondvliegen en presteert hetzelfde als de standaard Permax op 6 cellen (ca. 18.000rpm). Voor 2S LiPo heb je minimaal een 3200kV motor nodig om leuk te kunnen vliegen. Anders moet je naar 3S gaan.
Er zit wel een 6x3 prop op in tegenstelling tot de standaard permax, dus dat maakt wel degelijk verschil. Het gaat namelijk niet alleen maar om de toeren. Ja kan ook een laagtoerigmotor nemen met een groter prop (helaas past dit niet op de easystar) die evenveel lucht verplaatst als een hoogtoerig motor met een kleine prop.

Volgens Natterer moet deze setup (ook op 2S) beduidend beter vliegen dan de standaard setup (heb het expliciet nog nagevraagd).
Dus we zullen het zien, filmpje volgt uiteraard dan wel wanneer het is ingevlogen.

Er zit wel een 6x3 prop op in tegenstelling tot de standaard permax, dus dat maakt wel degelijk verschil. Het gaat namelijk niet alleen maar om de toeren. Ja kan ook een laagtoerigmotor nemen met een groter prop (helaas past dit niet op de easystar) die evenveel lucht verplaatst als een hoogtoerig motor met een kleine prop.

Volgens Natterer moet deze setup (ook op 2S) beduidend beter vliegen dan de standaard setup (heb het expliciet nog nagevraagd).
Dus we zullen het zien, filmpje volgt uiteraard dan wel wanneer het is ingevlogen.
Ik heb na een paar weken een andere prop moeten halen omdat de originele prop onderweg eraf gevallen was. :evil: Sindsdien heb ik 2S/3200mAh en standaard Permax 400 gevlogen op een APC 6x4 E-400 Pusher (wel met andere 30A ESC). Dat was nog redelijk te doen, de motor liep zo'n 20.000rpm.

Dus met een 2300kV, 2S LiPo en 6x3 prop zul je wel in de lucht kunnen blijven maar verwacht er niet teveel van. :?

Ik heb na een paar weken een andere prop moeten halen omdat de originele prop onderweg eraf gevallen was. :evil: Sindsdien heb ik 2S/3200mAh en standaard Permax 400 gevlogen op een APC 6x4 E-400 Pusher (wel met andere 30A ESC). Dat was nog redelijk te doen, de motor liep zo'n 20.000rpm.

Dus met een 2300kV, 2S LiPo en 6x3 prop zul je wel in de lucht kunnen blijven maar verwacht er niet teveel van. :?

Nee, zul je wel gelijk in hebben. In eerste instantie is voor mij snelheid niet zoveel van belang, als ie maar voldoende trekkracht heeft om in de lucht te blijven en om te stijgen.
Heb 'm ook meer gebouwd als semi-zwever, als evenwicht voorin zitten nu 2 lipo's op elkaar (1 aangesloten, of in de toekomst even parallel zetten voor dubbel vliegplezier), en dan zelfs nog een beetje naar achter geschoven. Das al met al vrij licht gebouwd en niet bedoelt voor veel wind.
Voor snelheid kan ik altijd nog over naar bijvoorbeeld een funjet o.i.d.

Heb wel even een andere vraag, wat me op is gevallen, en ik weet niet of dit bij meerdere brushless motoren ook zo is, maar het pinnetje waarop je de meenemer monteert, dus het asje dat de motor ingaat, is bij mij ongeveer 1mm in te drukken, deze komt wel weer vanzelf naarbuiten (lijkt wel een soort veer).
Als ik nu dus de motor aanzet en volgas geef, dan drukt de prop de as ongeveer 1mm in.
Is dit normaal?

Als je het zo beschrijft dan had je net zo goed de standaard setup kunnen nemen:lol: Dan heeft de EZ genoeg trekkracht om in de lucht te blijven en dan kan hij ook nog stijgen. En het is sowieso al een semi-zwever.

Maar tuurlijk heb je gewoon meer power met de setup die jij nu hebt, je kan sneller stijgen enz. Maar wat voor lipo's gebruik je dan?

Over het asje van de motor kan ik je niets vertellen, iemand anders waarschijnlijk wel.

Nee, zul je wel gelijk in hebben. In eerste instantie is voor mij snelheid niet zoveel van belang, als ie maar voldoende trekkracht heeft om in de lucht te blijven en om te stijgen.
Heb 'm ook meer gebouwd als semi-zwever, als evenwicht voorin zitten nu 2 lipo's op elkaar (1 aangesloten, of in de toekomst even parallel zetten voor dubbel vliegplezier), en dan zelfs nog een beetje naar achter geschoven. Das al met al vrij licht gebouwd en niet bedoelt voor veel wind.
Voor snelheid kan ik altijd nog over naar bijvoorbeeld een funjet o.i.d.
Vermogen ga je ook te kort krijgen. Neem van mij aan dat je boven windkracht 3 alleen nog maar achteruit kunt vliegen. 8O Daarmee bedoel ik dat je niet meer tegen de wind in kunt komen terwijl je gaat stijgen. De voorwaartse snelheid is lager dan de windsnelheid waardoor je vanaf de grond achteruit lijkt te vliegen. :lol: Als echte zwever is de EZ niet helemaal geschikt, de vleugelvorm is hiervoor niet ideaal. Dan had een EasyGlider of Cularis een betere keuze geweest. :? ;)

Dag allemaal,

Net heb ik mijn maiden kunnen maken van de easy star, hij vloog, is niet kapot gegaan en leeft dus nog ;)

Maar ik had enorm weinig vermogen, hoger als 3 meter heb ik dan ook niet kunnen vliegen (komt waarschijnlijk omdat ik er de batterijen van m'n walkera 04 heli had in gestoken, 8,4V nimh 650Mah).

Nu wil ik dus even gaan proberen met m'n 11,1V 2170Mah lipo.
Zal de motor of de regelaar hierdoor verbranden? De regelaar moet het normaal wel aankunnen (komt uit een walkera 60), de motor is de gewone standaard...

Ik hoop even op een snelle reply want ik ben nog even wat kleine aanpassingen aan het doen en wil dan nog gaan testen.

Gewoon de standaard setup, Permax 400 6V motor met walkera regelaar.

Die batterijen zijn ook maar tijdelijk omdat ik niet zeker wist of de zware lipo de motor zou beschadingen, 2S lipo's zijn onderweg.

De motor begeeft het waarschijnlijk, want die loop op 6 volt. 650 is idd best wel weinig, ik vlieg met een 3S 2200Mah. Na 15 sec volgas kapt hij er 15 sec mee.
Dus ik kan niet al te lang volgas vliegen.

Dag allemaal,

Net heb ik mijn maiden kunnen maken van de easy star, hij vloog, is niet kapot gegaan en leeft dus nog ;)

Maar ik had enorm weinig vermogen, hoger als 3 meter heb ik dan ook niet kunnen vliegen (komt waarschijnlijk omdat ik er de batterijen van m'n walkera 04 heli had in gestoken, 8,4V nimh 650Mah).

Zal de motor of de regelaar hierdoor verbranden? De regelaar moet het normaal wel aankunnen (komt uit een walkera 60), de motor is de gewone standaard...

Ik hoop even op een snelle reply want ik ben nog even wat kleine aanpassingen aan het doen en wil dan nog gaan testen.
Echt heel gezond is 11,1V voor de motor niet maar hij zal er wel mee werken, die dingen kosten trouwens niks ;)
Technische gegevens van je regelaar bekijken eventjes, dan weet je het meteen.

Zwaartepunt controleren voor je gaat vliegen met dia andere accu!

Ok, maar ik heb net telefoon gekregen van mijn buurjonge en die wist me nog te vertellen dat zijn 2S lipo's nog bij m'n thuis liggen, dus ga ik gelijk die even proberen.

Dat zijn 2S 1200Mah, dan moet het toch al ietsje beter gaan.
Hoewel het een lager voltage is :(

Vermogen ga je ook te kort krijgen. Neem van mij aan dat je boven windkracht 3 alleen nog maar achteruit kunt vliegen. 8O Daarmee bedoel ik dat je niet meer tegen de wind in kunt komen terwijl je gaat stijgen. De voorwaartse snelheid is lager dan de windsnelheid waardoor je vanaf de grond achteruit lijkt te vliegen. :lol: Als echte zwever is de EZ niet helemaal geschikt, de vleugelvorm is hiervoor niet ideaal. Dan had een EasyGlider of Cularis een betere keuze geweest. :? ;)

Toch vreemd dat Natterer aangeeft in een email dat deze setup beduidend sterker/harder vliegt dan de standaard permax (ook op 2S)?
Maar goed daar komen we deze week wel achter als de wind niet hard is (ivm afstelling etc).
En wat als ik nu met 3S lipo's ga vliegen dan?
Maar hoe zit het dan met m'n regelaar, blijft deze dan nog heel ?

Laatst bewerkt:

Echt heel gezond is 11,1V voor de motor niet maar hij zal er wel mee werken, die dingen kosten trouwens niks ;)
Technische gegevens van je regelaar bekijken eventjes, dan weet je het meteen.

Zwaartepunt controleren voor je gaat vliegen met dia andere accu!
Wat Clumsy zegt: Het is te doen, je kunt er lekker snel mee vliegen maar je moet niet je hele 3S accu in één keer leegvliegen. Dan verbrandt halverwege je motor gegarandeerd. Maar met half gas ga je net zo snel als met 7-cellen NiMH. Gun je motor na een stukje doorgassen even wat rust om af te koelen. Maar ik heb enkele weken met een 3S 2000mAh gevlogen en nog nooit problemen ondervonden. Ik gebruikte een goedkope 30A regelaar met afslag voor 2S/3S LiPo, net als de regelaar van de Walkera 60.

Toch vreemd dat Natterer aangeeft in een email dat deze setup beduidend sterker/harder vliegt dan de standaard permax (ook op 2S)?
Maar goed daar komen we deze week wel achter als de wind niet hard is (ivm afstelling etc).
En wat als ik nu met 3S lipo's ga vliegen dan?
Maar hoe zit het dan met m'n regelaar, blijft deze dan nog heel ?
Tsja, ik heb de ervaringen in de praktijk opgedaan. Verbazingwekkend genoeg komen ze ook bij andere winkels rustig met de combinatie 2S LiPo en een 1600-2300Kv motortje aanzetten. Zo'n motor levert wel voldoende vermogen, maar veelal in combinatie met grotere propellors (9x4 tot 11x7). Die passen dus inderdaad niet op een EZ. :?

Wat Clumsy zegt: Het is te doen, je kunt er lekker snel mee vliegen maar je moet niet je hele 3S accu in één keer leegvliegen. Dan verbrandt halverwege je motor gegarandeerd. Maar met half gas ga je net zo snel als met 7-cellen NiMH. Gun je motor na een stukje doorgassen even wat rust om af te koelen. Maar ik heb enkele weken met een 3S 2000mAh gevlogen en nog nooit problemen ondervonden. Ik gebruikte een goedkope 30A regelaar met afslag voor 2S/3S LiPo, net als de regelaar van de Walkera 60

Ik heb net nog even gevlogen, 1 keer met de 2S en dan mijn twee 3S lipo's leeg gevlogen.
Wel heb ik maar weinig op volgas gevlogen zodat de motor het niet te zwaar kreeg.

Ik had eigenlijk wel verwacht dat hij wat meer snelheid zou kunnen krijgen, en wat meer stuwkracht want nu moet ik echt m'n best doen om hem wat hoogte te kunnen geven en je bent dat dan ook weer direct kwijt, mijn vliegstijl zal ook nog wel niet optimaal zijn maar wat meer vermogen ga ik toch zeker proberen erin te steken.

En ik denk dat ik zo dadelijk mijn bestelling ga doen, haha, of misschien morgen of zo.

Enkele tips misschien? Denk eraan, hij moet goed presteren op 2S (de motor dan) maar hij KAN ook wel op 3S gevlogen worden dus de motor en de regelaar moeten beiden goed aankunnen, maar dat zal met brushless wel geen probleem zijn.

Ik wil hem nu niet gaan overpoweren, het moet leuk blijven maar ik vlieg liever met halfgas zodat ik in benarde situaties nog wat kan bijgeven dan constant volgas moeten vliegen om hem op dreef te krijgen.
Wat zouden jullie aanraden? Ondertussen ga ik ook al op zoek ;-)

Wel zou ik graag willen dat het ongeveer een direct fit is zodat ik niet te veel moet knoeien, gewoon lekker erin, vastlijmen en gaan ;-)

Na even zoeken vond ik dit motortje:
Perba
Hij heeft wel redelijk wat kv/v maar als ik daar een klein propje opzet moet dit misschien lukken? Voordeel is dat hij ongeveer dezelfde maat heeft als de standaard motor dus hij zou er direct in kunnen.

En deze regelaar:
Perba
Dit zou voldoende moeten zijn voor de motor? Hij heeft ook een balancing functie en dat is wel handig voor mijn lipo's.

Maar over de prop heb ik nu echt helemaal gaan idee wat te nemen, noem maar enkele mogelijk goede props op, dan bestel ik die ermee, ik neem aan dat ik ook een goede spinner nodig heb? Ook hier weet ik niet welke ik zou moeten nemen.

Of is dit nu echt helemaal een foute setup?

Ik heb net nog even gevlogen, 1 keer met de 2S en dan mijn twee 3S lipo's leeg gevlogen.
Wel heb ik maar weinig op volgas gevlogen zodat de motor het niet te zwaar kreeg.

Ik had eigenlijk wel verwacht dat hij wat meer snelheid zou kunnen krijgen, en wat meer stuwkracht want nu moet ik echt m'n best doen om hem wat hoogte te kunnen geven en je bent dat dan ook weer direct kwijt, mijn vliegstijl zal ook nog wel niet optimaal zijn maar wat meer vermogen ga ik toch zeker proberen erin te steken.

En ik denk dat ik zo dadelijk mijn bestelling ga doen, haha, of misschien morgen of zo.

Enkele tips misschien? Denk eraan, hij moet goed presteren op 2S (de motor dan) maar hij KAN ook wel op 3S gevlogen worden dus de motor en de regelaar moeten beiden goed aankunnen, maar dat zal met brushless wel geen probleem zijn.

Ik wil hem nu niet gaan overpoweren, het moet leuk blijven maar ik vlieg liever met halfgas zodat ik in benarde situaties nog wat kan bijgeven dan constant volgas moeten vliegen om hem op dreef te krijgen.
Wat zouden jullie aanraden? Ondertussen ga ik ook al op zoek ;-)

Wel zou ik graag willen dat het ongeveer een direct fit is zodat ik niet te veel moet knoeien, gewoon lekker erin, vastlijmen en gaan ;-)

Neem een APC 6x4 propellor met bijbehorende adapter, waarschijnlijk zit nu je standaard prop niet goed meer vast op de motoras. :? Je bent dan voor een paar euro klaar.

Een paar pagina's terug heb ik al een en ander over het minimale voor brushless gezet. ;) Ik vlieg nu met een Hype IL28 4004Kv, 2S 3200mAh LiPo, Genius 40 ESC en Master Airscrew 5,5x4,5 prop. Dat is pas echt leuk (en met een 3S LiPo achterlijk snel 8O).

Ik heb besloten om voorlopig nog de speed 480L te kopen in plaats van de brushless setup.

Omdat ik dan best wat bespaard heb, heb ik een leuke bestelling geplaatst bij 4RC.

Een hoop prullen zoals scharniertape, roerhorentjes, servo's en wat andere prul.
Wel weer 70euro erdoor gesjast :-D
Maar soit, een hobby mag wel eens wat geld kosten ;-)

Grtz
Joris

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back