Een week geleden sloeg de carterontluchting dicht (om een of andere reden zit daar een soort filter in, vermoedelijk als olieafscheider) en begon hij afschuwelijk uit het krukas-labyrinth te spugen.... heeft na weghalen van dat filterdinges nog 3 dagen geduurd voordat het over was.
Voor de rest valt het alles mee: een lekje op de bloksplijting wat ik een aantal weken terug dicht gekregen had is weer gaan lekken omdat de stilstandheating een keer uitgevallen is, krijg ik niet meer dicht, en bij de startluchtverdeler zit nog een lek, maar dat is nogal een klus om die uit te bouwen (niet het werk, maar het aantal uren "niet manouvreerbaar" is voor ons soms een struikelblok).
Verder is hij nagenoeg dicht.
Maar de achterbilge, bleef olie laten zien.... bleek hier, net als bij het zusterschip waar ik de afgelopen 2,5 jaar zat, geklooid te zijn met de peilstok, waardoor er ongeveer 15 cm teveel olie in stond. Dan staat de olie tot boven de as-afdichting, en dat is slechts een spatseal, geen vloeistofseal, dus daar lekt het dan zo uit.... Ben ik nu voorzichtig aan het verlagen, lekkage wordt zienderogen minder.
Maar voor de rest schiet het goed op: ik kan al zeker anderhalve week zonder laarzen aan de bilge in, en ik kan overal de verf weer zien....