Multiknikspant coastertje

Hoi Polite, Met eenvoudig knutselen bedoel ik meer mijn manier van werken. Beschik over weinig hulpmiddelen. Geen draaibank of iets dergelijks. Wel een accuboormachientje. Bijna alles doe ik aan het bureau in de logeerkamer. Heel af en toe wijk ik eens uit naar de garage van de oudste zoon. Daar is een werkbank met bankschroef. Ook het epoxywerk heb ik daar gedaan. Schuren en schilderen doe ik buiten. Drogen in het fietsenhok. Binnen schilder ik met waterverf. Gr. Klaas.

Er zijn zat mooie modellen gemaakt met weinig gereedschap. Met een beetje inspiratie en handigheid kom je een heel eind. Zolang je plezier beleefd aan het bouwen, dan is dat alles wat telt. Ook ik beschik over weinig echt gereedschappen. Een kolomboormachine en een figuurzaagtafeltje is dan ook het enige handige dat ik heb. De kolomboormachine gebruik ik dan als een soort draaibank voor kleine dingetjes. Poelies draaien e.d. gaat op die manier nog prima.

Ach en een huis hoeft niet groot te zijn, als het er maar fijn is.

Mag altijd graag naar je verslag kijken en ook ik leer hier en daar iets.

Blijf vooral doorgaan met bouwen en we zijn benieuw wat het resultaat wordt

Weinig te melden. Voordek gaten geboord voor railingscepters en trosgeleider gemaakt. Achterdek bekleed met kunststof plaat en stuurhuis op zijn plek gezet. Patrijspoorten voorzien van ringen. Allemaal klein werk. Voorkant brug moet er nog in. Dan maar eens aan wat trappetjes beginnen. Was eigenlijk op zoek naar verf, maar het aantal winkels in de buurt dat Revell verkoopt is aardig uitgedund. Sterker nog, geen een kunnen vinden. Maar combineren met wat anders om bezorgkosten te drukken en op het internet bestellen. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
tja dat gevoel van steeds minder winkels ken ik.
Het is o zo vervelend mocht je iets vergeten , ik maak altijd een boodschappen lijstje met dingen die ik moet hebben en misschien kan gebruiken in de toekomst.

Het begint best een tof schip te worden.
vgr Marc

Ahoy Klaas,

Ik las dat je het achterdek met kunststof bekleed werd, ik vraag me af het waarom omdat ik dit wel vaker lees, mede omdat de schepen verder een houten rompbouw hebben. Met kunststof dekbekleding/dekopbouw zit je volgens mij ook weer vast aan een kunststof primer voor de afwerklak.
Het ziet er verder goed uit Klaas!
mvg. Henk

Hoi Henk, Met een beetje vulmateriaal eronder geeft dat een mooie dekronding en gelijk een glad oppervlak. Bij mijn Smit Finland is de verschansing er ook van gemaakt. Ontvetten en 2x met de kwast in de Revell. Mooi glad spul, weinig schuurwerk, werkt schoon en geen stof. Je kunt het knippen, snijden en fixeren met secondenlijm. Naden plamuur ik met 2C-lijm. Schilderen met Revell aquacolor gaat ook. Die heb ik gebruikt voor de ankers en winches. Heb een paar jaar geleden een partijtje 40 cm lange stukken raamlamel 0,5 mm dik gekregen. Beetje dun, maar met spantjes erachter goed te gebruiken. Ook voor de dekken en stuurhut gebruikt. Heb ook 5 x 190 cm lang gekocht in de opruiming. Die is 0,7 mm dik. Kostte nog geen 5 Euro. Daarvan ga ik het hoofddek en luikhoofd maken. Wordt dus een low budget bootje. Hoe ligt jouw Mercantic er momenteel bij? Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Ahoy Klaas, Ik begrijp hier uit dat je geen primer (als grondlak) gebruikt, ik hoop dat de verf dan (goed) blijft zitten.
Op dit moment is het dek van de bak los gemaakt dit omdat ik verlichting wil maken in de mast op de bak, alles met elkaar schiet het verder niet zo op maar hoop wel dat eea. wat sneller gaat.
Vervolgens moet ik nog gaan bedenken wat verstandig is om de kimmen aan het schip vast te zetten. Gr. Henk

Henk, Begrijp ik het goed dat je de kimkielen bedoelt? Ik heb ze gesneden van 0,7 mm kunststof plaat en pas gemaakt op de huid. Huid en kimkielen goed dof geschuurd. Toen gefixeerd met secondelijm en daarna aan weerszijden aangesmeerd met 2 C-lijm. Zit als een huis. Zou ze niet inlaten in de huid. Je kunt beter een keer de kimkiel eraf varen of stoten. Dan heb je in ieder geval geen lek. Althans zo benader ik dat soort constructies. Het moet zo lang mogelijk heel blijven, maar als er iets het begeeft moet het niet desastreus zijn. Bij een echt schip moeten de kimkielen eraf kunnen scheuren zonder dat de huid het begeeft.
Gisteren een klusje gedaan, waar ik een beetje tegenaan hikte. De voorkant van de brug dicht gemaakt. In het echt is dat geen strak geheel. Waarschijnlijk omdat het front van de stuurhut van afwijkend materiaal is. Had de kleine brugvleugeltjes er apart aan gezet, maar je krijgt zoiets met veel moeite strokend. Nog weer twee stukken eraan leek me niets, dus van dunne kunststof plaat een rond deel er voorlangs gezet. En dat lukte beter dan verwacht. Eens kijken of ik op de bovenrand een dun koperen draadje kan lijmen om een halfrond te simuleren.
Ook het hoofddek op niveau gebracht en bekleed met kunststof plaat. En zo krijgt het scheepje steeds een beter aanzien. Dacht via het internet verf te hebben gescoord, maar kreeg een mailtje dat ze door de voorraad heen waren. Gaat de werf maar even op Kertsreces. Kan me nog uitleven op 6 trapjes en een 30-tal verschansingstutten. Daarna is het luikhoofd aan de beurt en moet ik maar eens kijken hoe ik de 6 pontonluiken aan elkaar laat scharnieren. gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Wachtend op wat verf me uitgeleefd op wat trapjes en ladders. Installeren kan pas na het schilderen van dekken en binnenkant verschansing. Het lege achterdek vraagt ook om attributen. Daarom begonnen aan 4 davits. Helaas geen detailtekening, maar gelukkig een paar foto's en een filmpje met wat info. Twee davits zo ver dat ze op het achterdek geplaatst konden worden om te zien wat er nog meer aan vast zit. Er moet per davit een steun met een soort spindel achter. Hoop dat een beetje uit te kunnen vogelen en na te bouwen. Hoeft niet bedienbaar te worden, maar het moet wel iets lijken natuurlijk. Met een paar minischroefjes vast gezet. Als ik een paar passende sloepjes kan vinden dan kies ik daarvoor de gemakkelijke weg. Zo niet, dan ligt er een nieuwe uitdaging. De pet van de stuurhut ligt op "half zeven" zie ik tijdens het plaatsen van de foto. Eens kijken of ik een stukje railing om het achterdek kan zetten. Hopelijk heb ik een foto waarop het aantal scepters is te zien. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Hoi Klaas,
Ik heb je de afgelopen tijd "stilletjes" gevolgd. Ondanks dat wil ik ff aan je kwijt dat het echt een mooi scheepje begint te worden.
Ik blijf kijken hoor!

Groet Dennis

Klaas,

Kan niets anders zeggen, dan dat je er een mooi schip van maakt!! Je stuurhutdak ligt er inderdaad wel een beetje vreemd op, maar ook dat ga je goed krijgen!!

Gr,

Polite.

Polite, Het stuurhutdak ligt nog los omdat ik er een ander stuurwiel in wil zetten en bedrading voor de navigatieverlichting moet ook nog worden getrokken. En uiteraard komen er ook nog ramen in. Zit nog te dubben wat ik als raamlijsten ga gebruiken. Zit nu te "zweten" op de spindels met de steunen van de davits. Krijg zere vingers van het gepriegel en dun vel van het schuurwerk. Maar ik zie resultaat en daar doen we het voor. Gr. Klaas.

Ben nog niet op jouw niveau Kees, maar hou wel in de gaten hoe anderen het doen. En dan maar na-apen! Wat is evergreen voor spul en hoe dik is dat? Je hebt tussen de regels door al kunnen lezen dat een deel van de opbouw uit de afvalbak komt. Het materiaal voor de raamlijsten in de patrijspoorten zat tussen de Hema onderbroeken! Op een of andere manier zie ik overal "brood" in, maar dat resulteert aan de andere kant in een hele hoop zooi. Een deel van de spindels is van isolatiekous dat op 1,5 mm koperen trekdraad zat. Het koperdraad gebruik ik misschien voor de bovenkant van de railing. Naar verhouding een beetje dik, maar als het niets lijkt pak ik 1 mm RVS draad. Dat gebruik ik sowieso voor de onderste twee gangen. Relingscepters van 0,7 mm kunststof gesneden en 1 mm gaatjes in geboord. Eens kijken of ik de BB davits vanavond in het gelid kan krijgen. Ben blij met jullie support! Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Klaas,

Je verhaal komt me wel bekend voor. Struin zo nu en dan ook wel eens bouwafvalcontainers na, op wat bruikbaars. Maar je hebt wel een punt. Zo komt de "garage" wel vol te liggen met spullen, die je wellicht nooit zult gebruiken. Maar goed, weggooien kan altijd nog. ;)

Groet,

Polite.

Bedankt voor de info. Had het intussen zien staan bij Krikke Modelbouw. Eerst maar eens kijken in de eigen doos. Heb nog heel dunne RVS vulplaat. Ook al eens gebruikt voor mijn sleepboot in de patrijspoorten. Gisteravond de davits aan BB zover afgewerkt dat de boten er tussen kunnen. Copy paste voor de SB kant. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Klaas,

Je verhaal komt me wel bekend voor. Struin zo nu en dan ook wel eens bouwafvalcontainers na, op wat bruikbaars. Maar je hebt wel een punt. Zo komt de "garage" wel vol te liggen met spullen, die je wellicht nooit zult gebruiken. Maar goed, weggooien kan altijd nog. ;)

Groet,

Polite.
Moet nodig eens door die onbegrepen stukken heen. Maar op het ogenblik is het fietsenhok bezet. Het jacht ligt daar te bekomen van een schilderbeurt met grijze verf. Vanmiddag in Middelburg even wezen shoppen met mijn wederhelft en een potje 374 van Revell gescoord. Was gelijk het laatste. Maar bij Krikke nog wat in bestelling voor de finishing touch. Zit nu bijna op de SB davits. Oppassen dat ik niet weer het vel van mijn vingers schuur. Gr. Klaas.

Gehele romp in de grijze verf. Davits aan SB staan ook overeind. Gelijk maar een stukje railing erachter gezet. Ben er niet geheel tevreden mee. Zelfde set up gebruikt als op de Smit sleper, maar in 1:50 valt het te grof uit. Voorop maar eens wat dunner materiaal gebruiken en kijken hoe dat uitvalt. Nadeel is dat het dan wat fragieler wordt. Bij het inmeten van de spuigaten(sleuven) boven het hoofddek bleek dat de halfronden niet strokend op de huid zaten. Dus, die liggen er weer af. Verf eraf halen en zien of ze nog bruikbaar zijn. Als ze niet strak meer zijn, nieuwe maken. Hieronder een plaatje met de railing en houten bolders op het achterdek. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Back