Mugen wint ec2005

• Topicstarter Topicstarter TVH
  • Startdatum Startdatum
T

TVH

Guest
1. Daniele ielasi mugen MRX-4 Picco
2. Robert Pietsch mugen MRX-4 novarossi
3. Dario Balestri Serpent 960 novarossi
4. Marco Vanni
5. Stefano Solaroli
6. Francesco Tironi
7. Oliver Mack
8. Rick Vrielijnck
9. Michael Salven
10. Steven Cuypers

Oei... de 3 top Serpent rijders achteraan.

Mugen 1 en 2, Ielasi zat er met de 2003-WK ook heel goed bij dus ook dit jaar mogelijk weer goede kansen.

Wat ik begrepen hebt had Salven een kapote motor maar het leuke is dat er een Picco motor europees kampioen geworden is dus ze kunnen het wel daar :P

Nou ja.... Als IDM aan een motor zit te sleutelen kan je je nog afvragen tot hoever het nog een Picco is....

Iemand overigens een link naar de IDM site ?

Ik volgde het ook al dit weekend ja, op het rctech forum....

Ielasi is wel erg snel....
een stuk rapper dan de serpent mannen...

Blijkbaar had ook de Mega motor moeite om de 5 minuten te halen in de kwalificatie......

Volgens ooggetuigen had de 960 wel de mooiste wegligging in vergelijking met de Mugen, Kyosho, Shepherd, maar goed, de Mugen heeft denk ik de beste man aan de bediening staan......

rc-tech forum zei:
Guys, don't jump into conclusions.

I am a driver who prefers electric powered cars and as I have been racing 1/8th scale on road gas cars I can objectively report the following.

IC cars are mostly about engine and centax clutch.
The MRX4 seems to be a very good car and a lot of good results prove that. But for this event the car with the best handling seemed to be Michael Salven's 960.
Michael through out the event was obviously lacking power. He gained some top speed by running only 1.5 degrees of rear tow-in but he defenetly did not have the acceleration of Ielasi, Pietch and Tironi.
In the semis Michael started from the pits after having a flame out on the starting grid (first sign of problems to come..). In the first few laps he took it easy to check if all was well with the engine and then he started pushing very hard. In 20 minutes he managed to move up into 2nd position having started dead last and having to do an extra pit stop in order to make sure he does not run out of fuel.

In the final he was involved in a small accident which took him off at the first corner of the first lap. He resumed and within 9-10 minutes he was up to 3rd position. It did not seem like he could improve from then on but it surely was going to be a good result.

Then about halfway through the race his engine stoped working which resulted in a DNF.

Ielasi on the other hand, simply dominated the whole event, from free practiced at the beginning of the week, all the way through qualifying and finally the race. His engine was very powerful, and reliable as it turned out and his car had tons of steering, giving him the ability to control the pace of the race from the start. It did seem a little bit loose and fishtailing coming out of the corners, but it seems he liked it this way in order to have enough steering.
Most powerful engine of the event must have been the SIRIO of Kyosho driver Franchesco Tironi, but it only lasted for 5 minutes during the final, having problems from then on and not working properly.

Not many pics of the cars this time. I will post a few from the prize ceremony later on...

Dus, gaan we nu ineens allemaal een Picco kopen? :wink:

M7H zei:

Nou, niet echt, al moet ik zeggen dat de onlangs gecreëerde hybride Nova-Mega wel goed loopt.
Maar zal Serpent morgen ruzie met Picco gaan maken waarom zij niet die snelle motoren hadden ?

Nah nee dank je, het afgelopen jaar spreekt boekdelen ... :(

Er komt wel een 960! Mits er zich iets ander voor doet.

Roelof zei:
M7H zei:

Nou, niet echt, al moet ik zeggen dat de onlangs gecreëerde hybride Nova-Mega wel goed loopt.
Maar zal Serpent morgen ruzie met Picco gaan maken waarom zij niet die snelle motoren hadden ?

Nee, volgens de mensen van serpent worden de motoren door picco gemaakt, volgens de specifiekaties van serpent.. dus als hun geen snelle motor hebben, moeten ze aan alberto vragen of ie wat wil designen...

Ook heb 'k sterk het idee dat serpent moeilijk kan zeggen "doe ons zo'n picco, alleen dan met 'n mega kopje' want dan worden de serpent en/of picco klanten denk ik boos....

Wat 'k niet snap is dat 't verschil 'zo groot' kan zijn... en wie weet, volgende serie van de mega's beter?

Goed heren, de uitslag:

Daniele Ielasi Italy Mugen Picco - 2033
Robert Pietch Germany Mugen Novarossi - 2015
Dario Balestri Italy Serpent Novarossi - 2018
Marco Vanni Italy Mugen Sirio - 2013
Stefano Solaroli Italy Mugen Shark - 2026
Francesco Tironi Italy Kyosho Sirio - 2013
Oliver Mack Germany Mugen Novarossi - 2015
Rick Vrielijnck Holland Serpent Mega - 2033
Michael Salven Germany Serpent Mega - 2033
Steven Cuypers Belgium Serpent Mega - 2033

Hoeveel Picco's?......
Zelfs een Shark!!!......

Dus: 5x Mugen, 4x Serpent, 1x Kyosho, als auto
en: 3x Novarossi, 3x Mega, 2x Sirio, 1x Picco, 1x Shark, als motor

Oh, voor wie het niet weet, het getal aan het eind slaat op de uitlaat......

Het is op dit niveau niet echt meer de Auto, of motor, maar meer de combinatie Rijder/Auto/Motor.

lees dit stukje maar eens van Mike Myers

It's 2005. Anyone racing has access to anything they'd like, should they wish to use it. All the car companies, and all the engine companies, have every opportunity to review the products that their competitors are making, using, and selling.

Fsturbo said it correctly - it's mostly the driver. All cars are not equal, and all engines are not equal, and probably that can be said for tires, clutches, shocks, bodies, and anything else you care to think about, but when it all comes together, the bottom line is what the driver can do with what he's got. There is no single definitioin for a car, or an engine, or anything else - it all gets tied up with setup, and how things are prepared for the race. If you take the "best" engine there is, and don't set it perfectly for the day's conditions, a driver who did this better will have an advantage. Ditto for a car.

Even if all the drivers were "equal", they all have different driving styles, and different preferences. At last year's worlds, there was a comparison made after the event between a car set up "like" Lamberto Collari likes them, and a car set up the way Josh Cyrul likes them. Josh's setup had lots of torque, and the driver had to regulate the trigger as throttle was applied. Lamberto's setup was such that you could just give full throttle, and the power would come on perfectly, as needed, no trigger modulation needed. As Josh put it later on, long after the event was over, there must be something to the way Lamberto configures things - just look at how many World Championships he's won.

When it comes to car setup, every book I've read emphasizes that a car that is "easy to drive" may very well not be the fastest. The fastest car might very well be one that's right on the edge, requiring expert skill to control. For the average racer reading all this, that's an important point. Most racers (should I say almost all racers?) don't have anything even close to the control of the experts, and would do better with a car that's "easier to drive". As they get better, they are in a position to handle a car that's closer to "the edge".

What I've been trying to do on the Starting Grid, is to explain things from the point of view of the "experts", but realizing that even they had to start out as beginners, to try to write things in a way that would benefit even the novice racer. As Ron Paris put it, a setup that worked for a beginner would be terrible for an expert - AND vice versa! All of this applies to the average guy, but take an expert, and give him an "average" car, and he'll probably put in a performance that would dominate almost any event.

What if you've got five, or ten experts, running together? If they were all "equal", then the slightest difference between their equipment could make all the difference. ...and their cars are not simply "which" car/engine/whatever they've got, but how it's set up for that particular track.

Goed stukje van MikeMyers idd...
maar... tja... 'k ben toch van mening dat als er 1 een beter emotor heeft (in dit geval de picco) dat 't toch echt wel meer kans op overwinning geeft dan dat je het oplost met een setup....

Tuurlijk is het zo dat de combinatie rijder/auto/motor goed moet zijn, maar als een motor gewoon minder is, dan kan die rijder er ook niet meer van maken....

Nismo zei:
Nah nee dank je, het afgelopen jaar spreekt boekdelen ... :(

waar baseer je dat op Pieter?, op de kapotte Picco's van Tjibbe?.....
Heb ik je uitgelegd, kan met de Runnertime te maken hebben, deze brandstof is minder gevoelig voor afstel wijzigingen, waardoor je ook makkelijk TE arm kan gaan......
(Het had wel een goede brandstof kunnen zijn voor Roelof met zijn R&B die van zijn afstelling verliep)

Er komt wel een 960! Mits er zich iets ander voor doet.

Ja. een JP dient een Mugen aan te drijven..... :wink:

_cyclops_ zei:
Goed stukje van MikeMyers idd...
maar... tja... 'k ben toch van mening dat als er 1 een beter emotor heeft (in dit geval de picco) dat 't toch echt wel meer kans op overwinning geeft dan dat je het oplost met een setup....

Tuurlijk is het zo dat de combinatie rijder/auto/motor goed moet zijn, maar als een motor gewoon minder is, dan kan die rijder er ook niet meer van maken....

een snelle motor is wel fijn ja, maar gezien het "gemak" waar Salven de 1/2 Finale en Finale op kroop naar de top 3.......

afgelopen NK in Groningen was ook zo'n leuk voorbeeld.
Op een gegeven moment liep John E rap in op Rick V, maar toen hij er vlak achter zat, moest John banden wisselen, Rick heeft de finale op 1 setje gereden.
Waarom Rick het met 1 setje heeft gedaan en John niet, kun je zien als je de rijstijl van beide heren vergelijkt.
John, gooit meer met zijn auto (ik wou dat ik het kon :wink:), en Rick rijdt heel netjes (je zou bijna zeggen "rustig") zijn rondjes, en heel constant........

Misschien is de 960 wel minder hard voor de banden dan de MRX4.
Misschien reden ze op een verschillende hardheid.
Is moeilijk te zeggen, misschien weet John het antwoord, maar feit is dat de rijder dus van groot belang is........

Het verlopen van de afstelling van mijn R&B had niets met het brandstof te maken, achteraf bleek er een scheurtje in een uitlaatrubber te zitten.

Maar het lijkt waar te zijn wat de afstellingen betreft, de Veteq was een zeer stabiele auto maar ze wonnen er niet veel mee, en sommigen zijn nog steeds van mening dat de Excel als een zeer moeilijke en dus agresieve auto een zeer snelle auto kan zijn.

Maar het verhaal onderstuur/overstuur blijft moeilijk en zit ook in je manier van gas geven en het hoe aangrijpen van de koppeling. Met een starre achteras stuur je immers ook op motorvermogen, zo kan iemand met een rustige rij-stijl veel onderstuur ondervinden bij een auto die voor een agresieve rij-stijl is ingestelt.

Wat Groningen betreft zit je compleet fout vrees ik... De baan is net schuurpapier en speelt de hardheid van de band een grote rol, ik had begrepen dat John geen 40-shore had, mogelijk had Rick dat wel.....

Hmmm

"Rick, jongen als je hem mocht winnen dan wil ik dat je met deze vlag aan je auto een ere ronde maakt, ik zal hem alvast prepareren"
"Ja, Pa"......

greuros2307057.JPG

Ook lijkt het erop dat ze Rick zijn Auto hebben gestolen.....
misschien ging het daarom wel niet... :wink:

M7H zei:
Hmmm

"Rick, jongen als je hem mocht winnen dan wil ik dat je met deze vlag aan je auto een ere ronde maakt, ik zal hem alvast prepareren"
"Ja, Pa"......

greuros2307057.JPG

Ook lijkt het erop dat ze Rick zijn Auto hebben gestolen.....
misschien ging het daarom wel niet... :wink:
Ging niet ik vind een finale plek toch niet slecht en dat zijn mega het begeeft naar 20 min kan de auto niets aan doen 8)

Back