MP XL E maiden!

Die van mij (400A) heeft een meet weerstand van 0,2 mOhm, is de spanningsval niet gewoon verwaarloosbaar:confused:

Gr,

Mario

sorry voor de offtopicvraag , maarre , hoeveel amp wordt er dan maximaal door een 90er size digitale servo setup gevraagt qua piek ? mario ? en cees , wat voor servos heb je dan ? [probeer even de over/onderbelasting in te schatten van mn 8a reg]
en bart , ik heb trex rubbertjes in mn mp , gaat prima .
mvg ferry

Die van mij (400A) heeft een meet weerstand van 0,2 mOhm, is de spanningsval niet gewoon verwaarloosbaar:confused:

Gr,

Mario

Ik heb het ook eens nagezocht en inderdaad 0.25mOhm, dan is het spanningsverlies inderdaad verwaarloosbaar : U=150Ax0.000025= 38mV
De 150A shunt heeft 0.5mOhm waarover het verlies dan 75mOhm bedraagt, ook nog altijd verwaarloosbaar op een accuspanning van, pak hem beet 42Volt onder belasting.

(http://www.sm-modellbau.de/pdf/SM Anleitung UniLog v1.06.pdf)
Trouwens, past de 6mm LMT connector van deze shunt op jouw hobbycity connectoren ?

Bas

sorry voor de offtopicvraag , maarre , hoeveel amp wordt er dan maximaal door een 90er size digitale servo setup gevraagt qua piek ? mario ? en cees , wat voor servos heb je dan ? [probeer even de over/onderbelasting in te schatten van mn 8a reg]
en bart , ik heb trex rubbertjes in mn mp , gaat prima .
mvg ferry

De maximale stroom , oftewel, blokeerstroom hangt sterk af van type servo. Kijk maar eens in dit lijstje, waarin je gelijk ziet dat een fikse digitale servo al op 1.2A zit :

Servos und Blockierstrom

Als jij die 1.2 a 1.5A per servo aanhoudt zit je ruim genoeg met je 8A regulator

Bas

Hallo ,
mijn servos zijn JR 8301 6,5 kg bij 0,19 sec 3stuks en een 8900 voor gyro
totaal 3 amp blokkeerstroom
gr Cees

poeh

Vandaag heeft de XLE bijna de grond gekust...

De timer ging van de 4e vlucht en ik maakte een laatste bocht om te komen landen. Heli bleef opeens steken qua swash, dacht eerst aan een storing. Na 2 sec had ik weer even controle daarna totaal niet meer over de swash en dus ook de pitch.

Heli kwam relatief langzaam naar onder en bij 1 meter boven de grond Thold aan. Heb geluk gehad dat mn laatste stuurbeweging eigenlijk de heli totaal level bracht met de grond en alle snelheid eruit was. De kogel die om de hoofdas gaat van de swash bleef dus steken. ( rond -2 ).

Heb hem nu weer aan de gang maar dit was toch wel even erg schrikken! Net alsof ik het lot tartte, eerst met de 600 flink wat auto's zitten oefenen hoewel bij de XLE niet echt sprake was van een gecontroleerde auto ;)

Wat wel goed is om te zien, als alle swash servos geblokkeerd zijn is er nog genoeg sap over via de regulator voor de rest. Op de grond testen is altijd anders dan een echte ;)

Totale schade: niets, gelukkig! Wat is het beste smeermiddel voor de swash etc? Silc spray werkt goed maar blijft niet lang zitten toch?

Nou daar ben je dan mooi mee weg gekomen Bart:schrik:

Ik gebruik Titan vet van Vario voor de hoofdas en de tailas, gebruik dit zo'n twee keer per jaar.

Gr,

Mario

Oeii..geluk gehad dan.
Ik vind het wel vreemd dat hij blijft steken moet ik zeggen.
Dat gebeurd eigenlijk alleen bij corrosie, teveel speling waardoor er verontreiniging tussen kan, of juist te weinig speling.. of een braampje ergens.
Zelfs droog zou hij absoluut niet mogen plakken zeg maar.
Als de hoeveelheid speling in order is, zou ik wat scotchbrite nemen en de as in de lengte richting flink oppoetsen.
En de binnenzijde van de swash bal (loopvlak)goed inspecteren.
een heel klein beetje Lichte olie (teflon of siliconen) zou voldoende moeten zijn.
Voldoende om corrosie tegen te gaan, meer niet.
Gebruik je veel dan trekt het alleen maar stof en zand aan, met nog meer risico op vastlopers.

Hoi Bas,
sorry voor late antwoord, had het niet gezien.
servo swash geblokkeerd met een ring en tail met de hand en gemeten met de uinilog 20 amp shunt die tussen accu en ontv zit
gr Cees

Ja het was schrikken, denk dat er een vuiltje inzat. Nu loopt ie soepeler dan voorheen maar het zit me niet helemaal lekker. Misschien toch maar voor elke vliegdag een heel klein beetje silcolie erop spuiten voor de zekerheid.

Speling is minimaal maar wel genoeg. Denk dat ik de as wel eens ga scotchbriten ja ;) Goed idee!

Moet de as er helemaal smooth uitzien of is hier en daar een zeer oppervlakkig krasje meteen een probleem?

Heb nu wel een beetje angst om te gaan vliegen. Nu liep het goed af! Of toch maar voor de zekerheid een nieuwe as + swash? (19+69)

Met mijn TREX700 had ik iets vergelijkbaars.
drie vluchten gemaakt van te voren.
Nu was ik net weer op het veld en controleer alle setup, en ook de servo movements.
De swash ging niet meer omhoog of omlaag.
Alsof hij vastgeplakt was.

Met wat geweld heb ik hem los gekregen.
Even alles schoon gemaakt en gewoon weer kunnen vliegen.
Sindsdien er geen last meer van gehad.
Misschien is het een nieuwigheid braampje of zo...
Ik heb de exacte oorzaak niet kunnen vinden.

Dus eigenlijk gewoon proberen en hopen dat ie niet in de lucht ergens blijft steken ;) Naja zal eerder in de grond blijven steken :P

@wrobijns: wel geluk dat je er dan op grond achter kwam ;)

Wat ik er eigelijk mee wil zeggen is dat het niet meer voor hoeft te komen.
EN,... dat het anderen ook is overkomen (gedeelde smart)
Eerst even alles nalopen.
Goed schoonmaken.
Goed testen op de grond.

En dan hopen dat de ervaringen van mij, ook voor jou gelden :D

Ik smeer de washout en swash kogel ook regelmatig met siliconen olie. Laatst liep alles erg stroef en hadden de servo's het moeilijk. Het was droog gelopen. Drupje siliconen olie en alles weer lekker soepel.

Wat was nu de oorzaak van het vastzitten ? Gewoon droog of toch een braam ?

Je hebt wel geluk gehad zeg .....

Bas

Waarschijnlijk een klein vuiltje ertussen, heb geen braampjes of iets dergelijks kunnen ontdekken.

Het was geen geluk, gewoon pure skills ;) haha... Maja zelfs met een henseleit blijf je dus aparte dingen tegenkomen.

Vandaag met het mooie weer een 2tal vluchten gemaakt en de XLE vliegt weer helemaal strak.

Heb vandaag ook geexperimenteerd met de speed flight zoals dat zo leuk in de handleiding staat. FFF gaat wel iets sneller maar op 1850-1875 toeren gaat hij niet veel langzamer.

Had vandaag ook de camera bij me maar een beetje vergeten er wat mee te doen. Maar binnenkort zal ik toch echt filmpjes laten maken.

Het dekbed staat trouwens geweldig!:cool:

Back