motorplaatsing Grunau baby II(+-6m)

Hallo,

Op de club is er een jaartje geleden iemand vol goede moed begonnen aan de bouw van een Grunau Baby. Op basis van een plannetje dat ik ergens gevonden had.
Omdat het nu eenmaal een knappe vlieger is kwam het idee op om alles te vergroten... tot een goeie dikke 6meter span. :banana:
Dus alles is wat steviger gemaakt en in de romp (achterzijde) is er veel lichter gebouwd om geen 20kg lood in de neus te moeten proppen.

Aangezien er nog redelijk wat gewicht mag gespendeerd worden in de neus is er geopteerd voor een verwisselbare neus met sleepkoppeling(en lood) en eentje met een elektromotor.
En daar zitten we vast met ons denkwerk. Na verschillende meningen en discussies komen we er niet bepaald uit. De motor moet redelijk laag zitten tov de vleugel(door de neusvorming van de grunau, zie plan).

De hamvraag: Hoeveel graden (down) moet die motor nu eigenlijk staan?

Motor: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 80-100-A 180Kv Brushless Outrunner (eq: 70-55)

plan: Modelbouwforum.nl - Fotoalbum van smarivoet: plan - Afbeelding

Voor de kenners: voel je vrij het plan te downloaden en aan/opmerkingen aan te geven ivm motorplaatsing :-) Dat zal het makkelijkste zijn. Dan geef ik dit door aan ons gemotiveerde clublid :wink:

Het plan komt (ook) hier vandaan: Plans Download

Ik vind veel goed, maar een Grunau Baby met een electromotor in de neus: gaat mij toch echt iets te ver. :nooo:

Stop er maar gewoon lood in, en slepen dat ding! :teacher:

(Maar er mogen ondertussen natuurlijk wel plaatjes gepost worden! :p)

jan.

Het plan komt (ook) hier vandaan: Plans Download

Stop er maar gewoon lood in, en slepen dat ding! :teacher:
jan.

de optie om zowel voor sleep als voor elektro te kunnen kiezen lijkt me toch de meest handige optie... alsook ... op de club is er niet meteen een sleper die echt geschikt gaat zijn vrees ik...
ofwel eentje die VEEL te rap gaat vliegen, ofwel eentje die de grootte niet gaat aankunnen (6m is niet niks hé :wink:)

Vorig weekend werd er gemeld dat de motorsteun nu zo werd "herontwikkeld" dat het aantal graden (up-down) instelbaar is alvorens de boel vast te lijmen...

to be continued...

op de club is er niet meteen een sleper die echt geschikt gaat zijn vrees ik...

Dan bouw je die maar!!!

;)

(Als je een Grunau Baby van 6 meter kunt bouwen, kun je ook wel een geschikte sleepkist bouwen. :yes:)

Succes! :D

jan.

Back