motorkappen e.d. maken..

Ik zou op deze site eens gaan kijken, by building methods. Daar wordt haarfijn uitgelegd hoe je zo'n rompen kan maken.

http://www.pjmodelclassics.be/

Ik heb zelf 2 rompen gemaakt van piepschuim met glasmat errond, 2 keer een modelletje van rond de 1m50 voor 7.5cc. En dat ging heel goed.
Bij de ene heb ik met acceton de piepschuim "weggesmolten" bij de andere zat het piepschuim er nog in. Beide waren meer dan stevig genoeg.
Ik werk zonder plakband over het piepschuim, zo kan ik houten verstevigingen voorzien voor ik de glasmat erop doe. Die verstevigen zitten dan gelijk aan de romp vast.
Het is een redelijk eenvoudige en vrij goedkope manier van bouwen
 
Franck, nog even een vraag aangezien punt twee voor mij nog niet geheel duidelijk is:
2 ja, na schuren eerste laag, echter voor uitharden eerste laag ook geprobeerd, en dat gaat eigenlijk ook best.
Bedoel je hiermee dat je inderdaad eerst de eerste laag volledig laat uitharden alvorens je de tweede ( en evt. derde) laag aanbrengt??
En de glasvezel; welk formaat hanteer je om een romp te bekleden? Is het (on)verstandig gebruik te maken van kleinere stukken om de rondingen e.d. beter te kunnen maken, of hebben kleine stukken glasvezel een negatieve invloed op de sterkte van de gehele constructie?
 
jonathan,

in tegen stelling tot Frank leg ik de verschillende lagen in 1 keer (ik laat ze dus niet eerst uitharden), maar of dit voordeel heeft weet ik niet. Het werkt alleszins wel goed bij mij.
Ik heb zo 2 rompen en een aantal motorkapjes gemaakt ( en het gat in de bumper van mijn auto, maar da's een ander verhaal).
Met kleine stukjes werken gaat ook, en ik denk dat dit niet veel aan de sterkte doet, maar volgens mij heb je dan meer schuurwerk. Vergeet niet dat je niet in een negatieve mal aan het werken bent dus niet glad aan de buitenkant. Waar 2 stukken elkaar overlappen ga je dit zien en zal je moeten schuren. Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel.
Zelf gebruik ik 2 lagen glasmat van 160gr/m², en een derde van 80g/m². Ik weet niet wat Frank hiervoor gebruikt.
 
Dank voor je reactie Kurt. :)
Die overlapping is inderdaad iets waar ik rekening mee zal moeten houden. Ik was ook niet van plan de gehele romp uit kleine stukken glasvezel op te bouwen, maar meer alleen de lastige rondingen. ;)
 
ik zou dan de rondingen en verstevigingen als eerste laag aanbrengen en daarover grotere stukken glasmat.
Als je de diagonaal geweven glasmat gebruikt (keper) hoef je niet met kleine stukjes te werken, die glasmat kan je goed rekken als ze doordrenkt is met epoxy.
 
jonathan zei:
Wat ook aangeraden wordt is dat je de piepschuim mal 'sealed' met tape of folie,.

Klopt, ik heb dit ook geprobeerd, en het werkt erg goed. Als jet goed doet kan je zo zonder aceton werken, en de plug in zn geheel of stukken lossen. Aceton is overigens bij een kruidvat gewoon te koop, en kost bijna niets.

Ik heb nooit iets gemerkt van het aantasten van epoxy door aceton, zou kunnen.

Ik laat de epoxy iets uitharden zodat het plakkerig wordt. Helemaal uitharden is niet handig, je krijgt dan ook twee aan elkaar geplakte lagen. Bij een crash zie je dat soms terug.

Wat betreft sterkte, volgens mij gebruik ik ook 160 en 80 grams.

Ik heb nooit rompjes gemaakt, wel motorkappen en wielkapjes ed.. Ik ga overigens voor de gein wat kleine rompjes maken van epoxy (gewoon voor de probeer)
 
waar ik wel problemen mee heb met een glasmat is dat ze niet blijft zitten waar ze moet zitten in een bocht ofzo, ze krult gewoon terug recht
 
cooper, lichtere glasmat gebruiken, en als de moelijke hoeken dan nog niet lukken, daar ipv grote vlakken kleinere reepjes gebruiken.
 
Het probleem van krullen heb ik ook gehad. Ik heb verschillende merken en soorten epoxy gehad en daar zat veel verschil in. Sommigen "plakten" inderdaad niet goed zodat de glasmat terug loskwam op scherpere kanten en rondingen. Om dat op te lossen streek ik het piepschuim in met epoxy en liet ik die vervolgens een paar uur liggen (tot die wat kleverig begint te worden) alvorens de glasmat erop aan te brengen. Dat gaat goed, ofwel met kleine stukjes werken zoals Gerard al aangaf.
Die epoxy had een lange verwerkingstijd, daar kon je na 5 u nog mee werken.
Eigenlijk is het allemaal heel eenvoudig, gewoon wat proberen op afval stukjes tot je de gemakkelijkste manier voor jezelf gevonden hebt.
 
Ik heb de panty methode geprobeerd en hieronder kunt u het resultaat zien.

De vorm is zo gemaakt uit het schuim en aan de voorzijde heb ik een spantje van 1,5 mm triplex geplakt om een stevige vorm te krijgen en om goed te zien waar ik de luchtinlaten en dergelijke moet zagen.

De panty past er mooi strak omheen maar voor de stevigheid kun je beter 2 lagen panty gebruiken, tenzij je natuurlijk een zeer licht maar fragiel kapje wil hebben.

de eerstle laag is gewoon epoxy, de tweede met glass bubbles erin om een wat dikkere egale laag te krijgen.

afb3199.jpg

raspen en schuren maar.
afb3200.jpg

Als eerste huishoudfolie over de mal en daarna de panty.

afb3201.jpg

Na uitharden kun je zo de mal van de romp trekken.
Tijdens het schuren kun je beter het schuim nog in de kap laten zitten
zodat ie wat steviger blijft.
Pas na schuren en plamuren het schuim zoveel mogelijk wegsnijden of breken, en het laatste restje met aceton oplossen.

afb3202.jpg

Het eind resultaat.

Gr Kees.
 
Ziet er heel goed uit! Is het een beetje stevig?

Je schrijft dat je 2 lagen panties hebt gebruikt.
Heb je de eerste laag uit laten harden of heb je de 2e aangebracht terwijl de eerste nog nat was?
 
Nee, ik heb maar 1 laag gebruikt. Dit geeft een licht maar fragiel eind resultaat.
Dus als ie wat steviger moet zijn,dan zou ik bv 2 lagen panty gebruiken.
Die tweede laag zou ik aanbrengen als de eerste laag bijna uitgehard is.
Je moet die panty goed strak kunnen trekken om plooien te voorkomen.

Gr Kees.
 
Back
Top