motorkappen e.d. maken..

corvl

verslagschrijvers
Beste mensen,

Zit zojuist in een amerikaans blad een geweldig artikel te lezen;"Hoe motorkappen te maken"

Het artikel beschreef hoe en motorkap gemaakt werd mbv een panty-kous. Dit omdat glasvezel moeilijker te behandelen is en ook slechter voor de gezondheid.
-Er werd een mal gemaakt van schuim.
-Schuim in model schuren.
-Over dit model huishoudfolie spannen.
-Hierover een panty spannen (dit werkt alleen met eenvoudige vormen)
-3 uurs epoxy aanmaken, de epoxy warm maken en over het model gieten.
-Als de epoxy uitgehard is kunnen de oneffenheden weggeschuurd worden.

Een ander artikel behandelde de wat moeilijke vormen (wel mbv glasvezel).
-Een mal maken van piepschuim.
-Nu glasvezel en epoxy op het piepschuim doen.
-als het model klaar is, het piepschuim verwijderen/oplossen dmv aceton of thinner.

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar denk dat dit een eenvoudige oplossing is om mooie motorkappen te maken.

Groeten, Cor

Die laatste van epoxy/glasvezel op piepschuim en de piepschuim vervolgens op te lossen met aceton of thinner is inderdaad een handige. :D
Maar geeft dit voor de rest geen dampen ofzo? Wat moet ik me voorstellen bij oplossen/verwijderen?

zoals ik al zei; ik heb het zelf nog niet geprobeerd, en heb het alleen maar gelezen in een hobbyblad.

Het zal zeker ongezonde dampen geven, ik zou het alleen buiten of in een goed geventileerde ruimte doen.

Ik zou graag wat meningen hebben over het idee met de panty-kous.

goeten, Cor

Oude pantie heb ik al vaker gebruikt ipv galsmat ook voor het versterken van rompen en andere balsa onderdelen. Is volgens mij net zo sterk als dunne glasmat.

Is er iemand die bekend is met de manier die hier boven wordt beschreven? (Dus een mal van piepschuim bekleden met glasvezel/epoxy en vervolgens de piepschuim op te lossen met thinner/aceton?
Ik overweeg namelijk deze methode te gebruiken voor de vervaardiging van een romp en zou graag wat feedback over het te verwachten resultaat willen ontvangen.
Het scheelt namelijk nogal wat tijd t.o.v. het maken van een (positieve) piepschuim romp en vervolgens een negatieve romp hiervan te moeten maken... :roll:

Bij de vorige wetenschapsquiz hadden ze ook zoiets. Toen lieten palen piepschuim in een bak met aceton oplossen om te laten zien dat dit veel effectiever is dan alles in een vuilniszak doen. Maar dit deden ze wel midden in een studio dus ik denk dat het best meevalt met die giftige dampen. Anders zouden ze die proef wel in een zuurkast hebben gedaan.

Bedankt Cor

Kees.

by the way hoe gaat het met je P38
de mijne van hoop ik in juni af te hebben.

Het motorkapje van mijn kabriolin is gesneuveld...

Ik ben een mal aan het maken van schuim.
Ik zit nog te twijfelen om glasmat of een panty te gaan gebruiken.

Ik denk dat ik voor glasvezel ga, dit om wat ervaring te krijgen voor m'n P-38 die momenteel in aanbouw is.

Mijn vraag:
Kan ik de epoxy gebruiken van bijvoorbeeld ZAP, of moet ik andere epoxy gebruiken. Ik neem aan dat ik iets van 3-uurs epoxy moet nemen.

Welk soort glasvezel moet ik gaan kopen, ik begrijp dat er verschillende diktes zijn. Wat is het makkelijkste om een motorkapje te maken?

M'n laatste vraag (voorlopig), ik heb een keer eerder een motorkap proberen te maken, maar het probleem was luchtbellen (ik heb in andere threads gelezen dat dit is op te lossen door een roller te gebruiken). En het andere probleem wat ik had was dat de sommige stukken glasmat "bol" ging staan en niet glad over de mal bleef liggen.

bedankt,
Cor

Hoi cor,

Voor het maken van motorkappen zou ik glasweefsel gebruiken,sterker dan een panty.
Je hebt het in vele soorten gewichten en weeftypen.
Voor welvingen en scherpe bochten is het raadzaam om een keper of atlas weefsel te gebruiken.
Dit laat zich makkelijk plooien in bochten.
Ook voor de epoxy zou ik een 24uurs type kiezen deze zijn dunner en daardoor beter te verwerken.
Aan al deze materialen kan ik je helpen.
groeten ruud

capriolo zei:
Ik ben een mal aan het maken van schuim.
Ik zit nog te twijfelen om glasmat of een panty te gaan gebruiken.

Dat idee van het maken van de mal van piepschuim wekt mijn interesse.

Meer mensen die hier ervaring mee hebben?

Groeten,
Jeroen!

Ik heb gisteren een mal gemaakt van styrodur (een soort steviger piepschuim zonder balletjes).
Dit spul is heel gemakkelijk in vorm te brengen dmv rasp, mes en schuurpapier.

Dank je voor het aanbod Ruud, maar roelofsarendsveen is helaas een beetje tever weg voor mij.

Cor

J. de Beer zei:
Franck zei:
J. de Beer zei:
Dat idee van het maken van de mal van piepschuim wekt mijn interesse.
Meer mensen die hier ervaring mee hebben?

Ja, gaat goed.

Hoe ga jij te werk?

Ik begin met een piepschuim blok, wat ik met een scherp mes en beugel in gewenste vorm snijdt. Daarna met schuurblokken de rondingen etc maken, daarna met glasmat bekleden, ik gebruikt meestal twee lagen glasmat, volgens mij de fijnste soort. (dit vormt lekker mee) Daarna uitsparingen maken met schuim er nog in, schuren en piepschuim oplossen met oplosmiddel.

Bij grote oppervlakken (en indien gewenst) plak ik tussen de lagen ook nog een beetje koolstof.

Mijn tip, ga eens oefenen op een vormpje, het is echt super easy !

Franck zei:
Mijn tip, ga eens oefenen op een vormpje, het is echt super easy !

Dat ga ik zeker doen!

Welke oplosmiddelen gebruik je?
Laat je de eerste glasvezelmat drogen en leg je dan de 2e er overheen?
Of beide lagen tegelijk?
Ik neem aan dat je nog wel oneffenheden aan de buitenkant zult houden.
Kun je dit plamuren/schuren? En waarmee spuit je deze glasvezelmat?

Ik ben een complete noob/newbie wat het werken met glasmat betreft (op het verstevigen van de naad van 2 vleugelhelften na dan. :lol: )

Jeroen zei:
1 Welke oplosmiddelen gebruik je?
2 Laat je de eerste glasvezelmat drogen en leg je dan de 2e er overheen?
Of beide lagen tegelijk?
3 Kun je dit plamuren/schuren? En waarmee spuit je deze glasvezelmat?

1 Aceton
2 ja, na schuren eerste laag, echter voor uitharden eerste laag ook geprobeerd, en dat gaat eigenlijk ook best.
3 Ja, echter als je het opbrengen goed doet (zuinig met epoxy , en cre ditcard gebruiken), hoef je minder te schuren. daarna gewoon plamuur, en spuiten met hoogglans oid.

was verbaasd over (mooi) resultaat.

Ff een proefje proberen dus.

Wat ook aangeraden wordt is dat je de piepschuim mal 'sealed' met tape of folie, zodat wanneer je de aceton gebruikt dit niet in contact kan komen met de epoxy/glasvezel. Dit kan, heb ik gelezen, namelijk je constructie aantasten.
Daarnaast fungeerd het plakband of de folie als een soort van zak, waarmee je de restanten van het schuim en aceton makkelijk mee kan verwijderen.
Ander voordeel is dat de binnenkant van de vorm ook mooi glad is. ;)
Een alternatief voor aceton (is namelijk niet overal zo makkelijk te krijgen) is thinner of stickerverwijderaar.

Back