motoren l en r aansturen?

• Topicstarter Topicstarter beemer-san
  • Startdatum Startdatum
B

beemer-san

Guest
dag,

ik geraak er niet uit....

heb 4 bl motoren in een vleugel steken die ik per paar wil aansturen, liefst in kombinatie met het richtingsroer.

daarom draaien de 2 motoren links en rechts elk via een aparte regelaar. maar hoe kan ik deze nu aansturen dat bij gebruik van mijn richtingsroer meer of minder " motorvermogen" wordt gegeven afhankelijk van de richting?

ik gebruik een spectrum dxi6 zender.

mijn eerste idee was een losse deltaV mixer te gebruiken zoals in mijn vliegende vleugels hier, maar dan kan je niets zelf mixen.
als je dus een scherp bochtje naar links zou trekken draaien dan de linker motoren bijna niet.
en of dat nu zo'n goede instelling is....vrees van niet:confused: , vandaar dat ik hier hulp of iemand kan vinden die wel weet hoe het juist moet.

hartelijk dank.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Theorie

Bijde kanalen met elkaar mixen op het gaskanal

Dan bijde kanalen apart mixen met je zijroer kanaal.
De 1 met positieve waardes de andere met negatie waardes.
En ook maar max 30% van het gas bij mixen.

Je moet dus 3 vrije mixers hebben .

Of dan in de praxis de regelaars de goede puls krijgen is nog af te wachten.

Neem in ieder geval de props er af bij het proberen.;)

Mvg Johan

plotterwelt,

bedankt voor je info.
je spreekt wel degelijk over instellingen op de dx6i ?
"Bijde kanalen met elkaar mixen op het gaskanal"-hoe doe ik dat dan?

ps: propjes blijven eraf - is wel iets veiliger zo:p

bedankt!

Voorbeeld van het zou kunnen zijn (ik ken geen DX6 vlieg futaba)

Kanaalnummers kunnen bij jou dus anders zijn

1=hoogte
2=zijroer
3=gas
4=rolroer
5=vrij
6=vrij

3 (master) mixen met 5 waar de tweede regelaar op komt (alle waardes 100%)
2 (master)mixen met 3 waar de waardes van 3 maar 30% zijn
2 (master)mixen met 5 waar de waardes van 5 maar 30% zijn

En bij 3 of 5 zijn de waardes dan negatief (testen)

Mvg Johan

Je zou nog kunnen proberen om bijvoorbeeld de linker regelaar aan te sluiten op "GEAR" (of is dat "AUX"?) en dan MIX 1 instellen op Throttle (master) Gear (slave), met 100% beinvloeding, en MIX 2 op Rudder (master) Gear (slave) met iets van 30% beinvloeding. Dan heb je misschien het gewenste effect alleen op de linker motoren. Om dan de totale gas instelling te behouden moet je tijdens het vliegen ook een beetje gas terugnemen of bijgeven als je stuurt. Vergeet niet tijdens het uitproberen ook de gearswitch eens om te zetten. En....: Handjes weg van de propellors!

Max.

heren vliegeniers....

het spijt me zeer dat ik niet elke dag u antwoorden kan lezen en beantwoorden..... weet wel dat u postings gelezen en zeer geapprecieerd worden!

edoch stuit ik momenteel op een volgend probleem:

ik heb dus twee brushed 300 motoren op een een graupner regelaar aangesloten per vleugelhelft....welke ik perfekt kan binden op mijn zender, DOCH twee regelaars parrallel blijkt niet te werken!?
ik heb ook één van beide regelaars de rode + voeding onderbroken, maar ik krijg ze absoluut iet alle vier motoren aan't draaien !
doe ik iets verkeer in de opstelling of of???

graag enkel tips indien mogelijk?
hou er aub rekening mee dat ik niet altijd snel zal kunnen antwoorden.... mijn interesse blijft!

vriendelijke groeten.

voor alle duidelijkheid:

ik heb twee graupner " multicontent X-16 speed controllers parallel geschakeld. elk van van beide kunnen tot 16 amp aan, welk genoeg moet zijn voor twee 300 motoren.
de regelaars werken zowel op een lipo els op nicads-nimh.
ik gebruik een lipo 5500ma/ 20c.

ter verduidelijking- aub.

vraagje, waarom zou je dit willen? het is niet zo dat ie er sneller de bocht mee omgaat... bochtstraal is afhankelijk van snelheid en bankangle. enige wat je bereikt is dat ie gaat crabben of slippen.

plus dat je heel erg groot gevaar loopt bij lage snelheden (richting stall) dat je in een onherstelbare wingdip terrecht komt.

Je zou nog kunnen proberen om bijvoorbeeld de linker regelaar aan te sluiten op "GEAR" (of is dat "AUX"?) en dan MIX 1 instellen op Throttle (master) Gear (slave), met 100% beinvloeding

Dit zou voldoende moeten zijn om beide regelaars aan te sturen. Let er wel op dat MIX 1 ingeschakeld moet zijn (laatste veldje in het MIX 1 menu moet op ACT staan, niet op INH).

Als je de regelaars samen met een Y-kabel op dezelfde ontvanger-uitgang hebt zitten zou het zonder meer moeten werken.

Wat bedoel je precies met de regelaar aan de zender binden?
Edit: Ik heb ook even naar de handleiding van een Spectrum ontvanger gekeken, ik begrijp het nu. Maar volgens mij dient het aansluiten van de regelaar alleen maar om de ontvanger van spanning te voorzien tijdens het bindproces.

Laatst bewerkt:
Dit zou voldoende moeten zijn om beide regelaars aan te sturen. Let er wel op dat MIX 1 ingeschakeld moet zijn (laatste veldje in het MIX 1 menu moet op ACT staan, niet op INH).

Als je de regelaars samen met een Y-kabel op dezelfde ontvanger-uitgang hebt zitten zou het zonder meer moeten werken.

Wat bedoel je precies met de regelaar aan de zender binden?
Edit: Ik heb ook even naar de handleiding van een Spectrum ontvanger gekeken, ik begrijp het nu. Maar volgens mij dient het aansluiten van de regelaar alleen maar om de ontvanger van spanning te voorzien tijdens het bindproces.

hoi....

inderdaad, dat zou de juiste instelling kunne zijn. mijn bedoeling is gewoon gezien het feit dat ik 8 wielen heb staan onder de romp er mee links en rechts te kunne taxien door gebruik te maken van de twee motoren links of rechts in de hoop van sneller te kunnen afzwenken op de " tarmac", ik heb nml geen sturend neuswiel!

nu had ik twee graupner regelaars gekocht ( zie post van mij), maar die willen zich niet gelijktijdig binden, alhoewel ze parralell staan geschakeld.

de ene doet het , de andere niet of soms en dan kan je heel de handel opnieuw binden met je ontvanger want niks werkt tesamen?

strafste van al: mijn cargo vliegtuig waarin 2 BL motoren stken en 2 regelaars... die doen het dus wel!!

nu weet ik het ook effe niet meer!
heb deze week al elke mogelijke instelling op zender en ontvanger, regelaar ed geprobeerd, maar nope!

andere regelaars kopen?

groetjes!

beemer-san,
We hebben hier een misverstand wat het binden betreft. Binden is maar 1 keer nodig om jouw zender de ontvanger te laten herkennen. Als dat gebeurt is, en 1 of meer servo's reageren op jouw commando's, trek je het bindstekkertje eruit en laat het eruit. Zolang er maar 1 servo goed reageert is je binding nog in orde. Zoals ik al eerder zei is de reden dat je een regelaar moet aansluiten hierbij alleen om spanning te hebben.

Ik weet nog steeds niet precies wat je met parallel aansluiten bedoelt, dus ik geef hier maar even mijn interpretatie:
1 regelaar de rode draad onderbroken
accu aan beide regelaars aangesloten
elke regelaar stuurt 2 motoren aan in parallel
beide regelaars samen op de THROTTLE aansluiting van de ontvanger aangesloten

Wat ik eerst zou proberen is of elke regelaar apart op de THROTTLE aansluiting normaal werkt. Voor de regelaar met de onderbroken rode draad moet je die dan wel tijdelijk weer verbinden, of een aparte ontvanger accu aansluiten. Eventueel zou je de andere regelaar in een willekeurige aansluiting kunnen steken.

Werken beide regelaars normaal op de THROTTLE aansluiting, maar geven ze weer problemen als je ze er samen op aansluit, dan kan ik me alleen maar bedenken dat de puls voor beide regelaars in parallel te veel stroom uit de ontvanger trekt, waardoor de sterkte afneemt, en zo de problemen veroorzaakt. De oplossing zou een ander type regelaar kunnen zijn.
Je zou ze ook met de hierboven omschreven mixer methode kunnen aansluiten, omdat elke regelaar dan zijn eigen puls ontvangt, waardoor het probleem niet meer optreed. Ik moet wel waarschuwen, na het lezen van de handleiding, dat de fail-safe procedure van spectrum daarbij een ander probleem kan veroorzaken. Bij signaalverlies gaat namelijk de THROTTLE uitgang naar 0 (gas dicht), maar blijven alle andere uitgangen staan zoals ze voor de storing waren. Dat zou bij jou betekenen dat 1 helft van de motoren uitvalt, en dat leidt vrijwel altijd tot een crash.

Succes.
Max.

@ max....

bedankt voor je uitleg.
sluit ik beide regelaars aan op de trothle van de ontvanger, dan is er telkens maar één regelaar die zich na het instellen op groen zet ( ttz: vliegklaar), de andere blijft dapper knipperen.
sluit ik één regelaar aan (maakt niet uit dewelke) dan zet ie zich zoals het moet, groen en vliegklaar.

dus zou het pulssignaal in de trothle van de ontvanger dan te zwak zijn? gaat er bij mij niet in dat niemand met twee regelaars zou vliegen overal waar ze die spectrums verkopen.
beste bewijs: mijn groot cargovliegtuig heeft twee gws regelaars, twee 2200kv b'les op één throthle kanaal van een identieke ontvanger en daar werkt het wel!

vrees dus eigenlijk dat ik er aan zal zijn voor andere regelaars......

groetjes!

Back