Motor te heet!... Help astublieft

Ik weet dat jij mij vaak hebt geholpen. Daar ben ik ook echt blij mee

maar...

Pffffff...... Ga je nou beweren dat je iets heel speciaals hebt met een hitteschildje



De rede dat je waarschijnlijk 1 van de "laatste" in nederland hebt is dat iedereen die dingen gewoon zelf ging maken ....

Was dit zo dan echt nodig?.. Ik hou me mond wel.
 
heb je een outerwear hoesje over je trekstarter? dan is dat het probleem met dit mooie weer.. die knijpt dan de lucht stroming af en dan gebeurt er dat.. motor wordt te heet.. maat van mij heeft een losi en die zat ook mee te heet blok 127 gr op zijn zender.. heeft het eraf gehaald en het was weer goed..

gr

De halve wereld rijdt met outerwears om zijn trekstarter , ook in de woestijn met 30+ in de schaduw , dan zouden die daar toch ook last van moeten hebben ?
 
Je hebt geen temp. meter nodig, je blokje word pas te heet als het zo arm staat dat het niet meer mooi loopt. En dat heeft te maken met de brandstof samenstelling.
Arm, rijk, lekkende gasstang of isolator,bv.
Er zullen best mensen zijn die naar gelang de temperatuur van hun cilindertje het een en ander af kunnen lezen, maar die kun je bij de big scale off road, op een hand tellen.

Ik lees ergens hier in dit topic dat hoe armer hoe kouder?? Dat is volgens mij niet waar. Hoe rijker hoe kouder. Als je je motortje armer zet krijgt je zuigertje meer wrijving en word hij daardoor warmer. Dus...dat zou betekenen dat je je sproeiers te ver ingedraaid hebt. Maar je kunt niet voelen met je vingers of je motortje te warm is! Als je motortje niet lekker loopt is er iets mis en kijk je hem na. Te rijk gaat hij niet van kapot, te arm wel.

Hitte schilden worden dacht ik juist gebruikt om de hitte van het blokje niet verder te verspreiden naar andere delen onder de kap, en voor een mooier luchtverplaatsing tussen de koelribben door naar de achterkant van de auto. Maar dat scheelt volgens mij niet zoveel in temperatuur van het cilindertje als bv. de carburateur wat rijker zetten. Zo ook trekstart covers, hebben nagenoeg geen effect op de temperatuur.
Je motortje loopt niet netjes omdat hij te arm staat, en daar word hij te heet van, wat een versleten cilinder en zuigertje tot gevolg heeft.

Ik denk wel dat je het beste kunt luisteren naar mensen om je heen die ervaring en verstand van de dingen hebben waar je naar op zoek bent. Mocht je nou een advies krijgen wat je niet helemaal begrijpt dan zul je verder moeten vragen. Ik krijg de indruk dat je van de helft wat je schrijft niets begrijpt.
Je zegt 13 te zijn en een "NEWBIE", En als ik je verhalen zo lees dan is er ook niemand bij je tijdens het rijden die verstand van zaken heeft. Dan raad ik je aan om niet meer met je brandstof auto te rijden maar te beginnen met een elektro. Daar heb je het hoogst waarschijnlijk al moeilijk genoeg mee.
Er is een hele grote club mensen die wedstrijden rijden, en banen uitleggen voor 1:10 elektro buggy's. Je zult daar moeite mee hebben om alle dingen te begrijpen en toe te passen om een paar leuke rondjes te kunnen rijden. Er zijn daar rijders bij van 40 jaar maar ook veel van jou leeftijd, dat is veel leuker, daar kun je op je eigen niveau mee klessebessen. Dat lijkt me veel vruchtbaarder als hier een heleboel vragen te blijven stellen die niet meer serieus word genomen. Ook is het een klasse waar je niet zo vlug voor een paar honderd euro aan kapot sleuteld.
Je bent aan de verkeerde kant van onze hobby begonnen, en dat gaat niet. Tenzij je door iemand begeleid word die ervaring en verstand van zaken heeft.
Het is nl. geen speelgoed.
 
Het is weer het standaard "geen idee"

Jelte, ik bedoel het niet rot, maar het volgende.

Al een lange tijd help ik mensen met motoren en wagens, maar wat me zo bijzonder opvalt is de kennis van de mensen als ze iets aanschaffen.
Er is geen model onderhoudsvrij of vrij van schoonmaken.
Je hoeft geen motor ontwikkelaar te zijn, maar je mag mijn inziens wel een beetje snappen waar je op moet letten ca moet weten als je aan een benzine of Nitro wagen begint.

Motoren hebben onderhoud nodig, al is het maar het gras tussen de top uit halen, filter verschonen, en na 20 a 25 liter benzine even alles nalopen, na laten kijken op slijtage.
Ik heb afgelopen maanden motoren in mijn handen gehad waarvan o.a. de keerringen en lagers er uit lagen, zuigerveren meer dan versleten waren, luchtfilters niet goed aangesloten, lekkende pakkingen en bij de Nitro's nooit afterrun of WD40 na het rijden in de motor gedaan...
Veel al is het onwetendheid, maar dat vind ik geen excuses... er zijn veel fora's, of de winkeliers kunnen informeren over deze.

Jelte, gelukkig is het opgelost, en zal je niet veel schade aan zuiger en cilinder hebben.


John.
 
@fast wil
@ fuzzy

ik ben het er deels niet mee eens omdat :

Ik maakt altijd alles schoon. En ik heb net alles los gemaakt. En ja. Er zat een pluk gras in dat heb ik verwijderd. Nu zit alles er weer mooi op.

Natuurlijk ben ik niet de slimste in deze hobby omdat ik nog maar een beginner ben. En het slaat er nergens op dat mensen zeggen van ja. Op deze leeftijd nog niet beginnen met brandstof model auto's je moet toch een keer beginnen?

En ik begrijp prima wat jullie zeggen. Als ik het niet snap zoek ik de woorden even op op google. Zo leer je ook wat iets betekend. Had ik ook met een warme bougie en een koude bougie. Heb ik ook op gezocht en nu weet ik wat het is.

Ik ben nu ook aangemeld op rcrotterdam omdat ik soms wel hulp nodig heb. Fuzzy is zo aardig om me te helpen met de killswitch. daarom bedankt ik deze mensen ook.

Zonder rcrotterdam was het al lang fout gegaan. En ik ben ook iemand die gaat uitzoeken en niet het zo laat. er kwam pas iemand bij mij rijden met een FG baja en die stond helemaal verkeerd.

Dat laat ik niet zo. Ik ga meteen hulp zoeken om dat ik mijn motor niet wil verzieken. Daarom open ik ook veel topics omdat deze hobby toch wel veel geld kost. En dat ik ook voor niks anders kan sparen alleen voor deze hobby. Ik ben gewoon voorzichtig met de baja omdat als ik een blok voor 250 euro met kopen ja?.. zoveel geld heb ik niet eens

Dus het is duidelijk. Ik wil zeker zijn dat alles goed is. Daar check ik ook alles :) als ik gewoon door was gereden was het fout gegaan.

Ik snap jullie allemaal.

Armer hoe kouder? Dat kan toch niet dat heb ik toch ook niet gezegt? Anders was het een vergissing.

Jelte
 
De halve wereld rijdt met outerwears om zijn trekstarter , ook in de woestijn met 30+ in de schaduw , dan zouden die daar toch ook last van moeten hebben ?
en TOCH is het! was er bij toen hij te heet werd en ik was erbij toen het allemaal weer goed was.. en als enigste wat hij gedaan op advies van een ander.was dat hoesje eraf gehaalt.. en halve wereld is ook overdreven durf te wedde dat in de 3de wereldlanden op een hand kan telle die big scale rijd ;)
 
De motor zuigt via de schoepen aan de onderkant het lucht voor de koeling, dus alleen een trekstarterhoes zou niet zo heel veel mogen uitmaken.
Ik kan me wel voorstellen dat het iets scheelt, maar niet heel veel.

@ Jelte,

Nogmaals, ik bedoel het niet verkeerd, maar vind het vaak jammer dat mensen RC wagens kopen, zonder een klein beetje zich te verdiepen in onderhoud en hoe z'n ding nou werkt.
Natuurlijk kan je niet alles weten, dat komt ook gaande weg wel.
Maar vind het zo zonde als mensen stil komen te staan vanwege onwetendheid... kost vaak zoveel :)
 
Probleem is, dat ze inderdaad vaak zo worden ge- en/of verkocht; alsof het speelgoed is. Ik weet niet wat er precies veranderd is, of dat er waar ik woonde andere regels golden, maar toen ik een jaar of 12/13 was, hoefde je echt niet te rekenen op een cadeautje van een kleine 800 Euro (of, even teruggerekend, zo'n 2000 gulden) Vandaag de dag hoor je jochies van die leeftijd praten over zo'n aanschaf alsof ze bij wijze van spreken even een halfje bruin gaan halen.

En dan wordt er, mede als gevolg van de opkomst van RTR sinds begin jaren '90, ook nog even van uit gegaan dat het een kwestie is van brandstof in de tank gooien en gaan. Zeker in het geval van benzineauto's, want zelfs op fora als dit zie je nog regelmatig mensen schrijven dat benzine altijd loopt en je er geen omkijken meer naar hebt als de motor eenmaal is afgesteld.

De kijk op de hobby is in de loop der jaren volledig veranderd, evenals de doelgroep van de fabrikanten (die is steeds meer gaan liggen bij onervaren, vaak nog erg jonge nieuwkomers), met als gevolg wat je vandaag de dag steeds meer op fora als dit ziet: mensen die geen idee hebben wat ze moeten doen als het even niet meer zo werkt als toen ze de winkel uit liepen.
 
Als je een vraag stelt en je krijgt daar antwoord op dan lees je toch het antwoord! Als je een andere mening hebt en je profileert dat hier op een manier waaruit blijkt dat je er weinig verstand van hebt, zul je steeds minder antwoorden krijgen.
@fast wil
@ fuzzy
Natuurlijk ben ik niet de slimste in deze hobby omdat ik nog maar een beginner ben. En het slaat er nergens op dat mensen zeggen van ja. Op deze leeftijd nog niet beginnen met brandstof model auto's je moet toch een keer beginnen?
Jah je kunt een keer beginnen met rc hobby, maar dan begin je niet bij de hoofdklasse. Ik heb nog nooit een amateur in de F1 zien rijden, dat lukt ze nl. niet. Ook jij kunt niet sleutelen aan een auto waar je geen verstand van hebt. Ook het rijden zelf moet je nog helemaal leren. Het is zelfs een kunst om de juiste klasse te zoeken die het best bij je past. Het is dan niet slim om met de duurste auto's te beginnen.


Ik ga meteen hulp zoeken om dat ik mijn motor niet wil verzieken. Daarom open ik ook veel topics omdat deze hobby toch wel veel geld kost. En dat ik ook voor niks anders kan sparen alleen voor deze hobby. Ik ben gewoon voorzichtig met de baja omdat als ik een blok voor 250 euro met kopen ja?.. zoveel geld heb ik niet eens
Juist!!... en voor dat geld heb je een schitterende 1:10 buggy met accu's servo en de hele rataplan. Goed lezen hè voor de prijs van een motortje dus.
Ik vraag me af of je al ooit met een nette 1:10 elektro buggy gereden hebt?
Daar zou je je eens in moeten verdiepen, Ik denk dat je daar veel meer plezier aan beleeft als aan bigscale auto's. Het rijden met die dingen is veel leuker. Het is erg technisch en gaat veel harder als je bigscale. en er zijn ook hele mooie banen, met prachtige sprongen. Ook het poetsen en sleutelen aan deze auto's gaat je veel beter af.
Als je een keer bent geweest ben je verkocht.


Ik snap jullie allemaal.

Armer hoe kouder? Dat kan toch niet dat heb ik toch ook niet gezegt? Anders was het een vergissing.
Dat ding is veels te heet man. En hij staat al goed!... ;) Beter te arm dan te rijk.... ik wil niet met een kapot blok zitten omdat ja :)... Toch 250 euro als jullie het er niet mee eens zijn reageer dan niet
Kijk hier had je al bijna een mooie buggy van kunnen kopen. Toch een duur foutje.
...
 
Jep. maar ik heb een brandstof wagen aangeschaft omdat mijn vader het ook leuk vond. als jullie denken dat ik hem gekregen heb. Heb je het mis ik heb 1 jaar gespaard met m'n rustler en andere spullen en zakgeld en verjaardag. Ik had zeker 2/3 gespaard

Als jullie denken dat ik alles ga verkopen heb je het mis.
Ik heb aan deze bigscale veel meer plezier gehad. Aan rijden natuurlijk en aan kosten :)

''Nodige kosten''

Ik zoek binnenkort een krantenwijk dan kan ik geld sparen als ik weer eens iets kapot rij etc.

Jelte

edit : Ja ik heb met een rustler VXL gereden. En die FG gaat niet zo heel hard... 60/70 denk ik maar dat maakt mij niet uit
 
Laatst bewerkt:
Voor iemand die 13 jaar is, stelt hij normale vragen. En normaal is niet geschreven als "normaal". Dit hoort gewoon bij de leeftijd en hij is er op zijn manier mee bezig. Je heb ook de keuze om niet te reageren.

Als er iets op het forum behandeld is, en iemand wil niet zoeken, dan heeft ie pech. Ik zoek dan ook niet voor een ander.
Als er iets op het forum is behandeld en het persoon geeft aan dat ie zichzelf een slag in de rondte heeft gezocht, dan ben ik bereid om mee te zoeken.

Het is een keuze, en hou nu allemaal eens de ergernissen voor je. Het wordt er hier niet gezelliger van. Degene die zich nu aangesproken voelen, doe er wat mee.
 
Laatst bewerkt:
Toch maar even laten zien

Er echt een groot stuk gras in de koelribben. Dus we hebben het even goed aangepakt.

1.
img0040dg.jpg


2.
img0042ahz.jpg


3.
img0045ow.jpg


4
img0047ef.jpg


5.
img0052eyy.jpg


6.
img0041vod.jpg


Edit : smeer in de koelribben is ook weg. Geen foto
 
@Jizmac Je hebt helemaal gelijk wat betreft je standpunt reageren of niet reageren. Ik vind ook dat je ergernissen zoals jij ze noemt zo min mogelijk moet etaleren. Ik vind het veel leuker als we positief en enthouisast zijn.

Je hebt ook gelijk als je stelt dat hij voor een 13 jarige normale vragen stelt.
Maar de vragen die hij stelt en reactie's op de antwoorden, die hij geeft zijn niet helemaal "normaal" voor een persoon die een bigscale auto heeft, en daar lekker mee wil hobby'en. Voor zover ik al kan bepalen wat wel en niet "normaal" is. Je zou kunnen zeggen dat een 13 jarige te jong is om aan een bigscale auto te sleutelen tenzij hij erg technisch onderlegt is en weet wat hij doet. Wat bij Jelte niet helemaal het geval lijkt te zijn.
Daarom stelde ik vast dat hij misschien niet helemaal met de juiste auto aan het hobby's is, en hij struikelt over de te grote passen die hij neemt.
Onze 13 jarige vriend heeft verschillende antwoorden gehad, in diverse topics, en is door diverse mensen al op weg geholpen, dat er ook een aantal mensen zijn, oa ikzelf, die concluderen dat er weinig vooruitgang in zit en dat zelfs blijkt dat hij gaandeweg meer vernield als hersteld. Dat is erg jammer en niet bevorderlijk voor zijn hobby, dat is natuurlijk zijn eigen probleem. Maar omdat er toch steeds weer vragen komen van het calliber "bijna niet normaal" had ik het idee om hem op een ander pad te zetten, waarmee hij volgens mij veel meer op zijn plaats is, waarmee hij ervaring op doet en over enige tijd wat meer beslagen ten ijs komt in de bigscale hobby.

Ik voelde me aangesproken en deed er dit mee.:D
 
Jep. Ik snap jullie... als we het over sleutelen hebben. Geef je eigelijk een vooroordeel omdat ik kan prima sleutelen ''Vind ik zelf'' En dat vind ik ook het leuke van deze hobby. Zelf dan wielen veranderen en als de klem ring niet past zelf een oplossing verzinnen om met een stok en een hamertje het terug te slaan en tegelijk het tandwiel er op te doen. Het duurt wel even. Maar zo leer je het voertuig wel kennen.

Ik vind het ook vervelend dat mensen een vooroordeel hebben. ik had dit plaatje gekocht en een paar mensen zijden dat het niet zou werken. Ik heb 10 minuten gereden en hij heeft nog nooit zo goed gekoelt.

Ik snap ook niet waarom je zegt dat ik niet aan de juiste hobby ben begonnen.
Ik heb er zo veel plezier van. En ik zie er elke dan naar uit om even te rijden.
Dat is deze hobby!.. Plezier dat is belangrijk toch
 
Ik weet dat plezier belangrijk is. Als 13-jarige kan je de wereld aan en dat wordt vaak niet onder stoelen of banken gestoken. Klein puntje; Wij, veteranen, zijn ook jong en puberend geweest en hebben daarmee dingetjes opgestoken / geleerd. Het is raar om van volwassen mensen wat aan te nemen, maar ik beloof je dat wij dat niet verder vertellen. ;)
 
;) Beter te arm dan te rijk.... ik wil niet met een kapot blok zitten omdat ja :)...


Ehm.. liever te rijk als te arm zul je bedoellen? :? Ik heb m'n Baja iig liever te rijk staan als te arm. vetgeslagen bougie is toch minder erg als een vastloper. of zeg ik hier nu iets verkeerds?
 
Back
Top