Motor draait harder, auto gaat niet sneller...

Hi,

Ik heb 2 weken geleden een FG Marder gekregen, na een paar dingen gemaakt te hebben net voor de eerste keer gereden, maar ik heb een probleempje. Als ik een beetje gas geef rolt ie gewoon lekker vooruit, geef ik meer gas/vol gas dan word ie maar een héél klein beetje sneller maar je hoort de motor wel veel meer toeren maken. Ik ben een hele grote noob op bigscale gebied en dus al helemaal met benzine motoren etc. Mijn vader zei dat dit de koppeling (dacht ik) zou kunnen zijn. Is dit zo? En zo ja, hoe kan ik er voor zorgen dat dit ding niet doorslipt? (Of wat het dan ook doet) Zo nee, wat zou het dan kunnen zijn?
Na een paar minuten gereden te hebben en toen weer vol gas te geven hoorde je de motor meer toeren maken maar je hoorde ook een raar geluid (waarschijnlijk van het ding dat niet goed is/staat)
Iemand de oplossing voor mij?

Nog een paar kleine andere vraagjes;
Ik trek altijd 2 keer aan de motor en hij springt dan meteen aan, dit is toch erg goed of niet? (Of moet het eigenlijk 1 keer trekken zijn en hij moet aanspringen?)
Ik moet altijd de choke open/dicht draaien met een tang omdat het hendeltje er niet meer op zit. Ik heb al in manuals etc. gekeken welk bestelnummer dit hendeltje heeft, maar kon niks vinden. Weet iemand misschien welk bestelnummer dit is en waar ik het kan kopen?
Ik heb trouwens gehoord dat er een Marder is met een 26CC en 29CC motor, aan welke dingen kan je zien dat je een 26CC of 29CC hebt? Er staat bij mij namelijk niks daarvan op.

Ik hoop dat jullie mijn vragen beantwoorden kunnen, vooral de eerste is belangrijk.

Alvast bedankt,

Patrick

Hey Patrick,

Het lijkt er inderdaad op dat je koppeling blijft slippen.
Weet je of je er een standaard of een verstelbare koppeling in hebt zitten?

als je een verstelbare hebt moet je hem wat losser zetten. Als het een standard koppeling is dan in elk geval alles goed schoonmaken en ontvetten, kijken of de schoentjes niet kaal zijn. Er moet een voering op de schoenen zitten.

Ik zou in elk geval zo niet blijven rijden. Eerst maar 's je vrije zondag opofferen en gaan sleutelen.

Kijk voor dat je aan de koppeling gaat sleutelen ook even of er niet een wielmeenemer op de as slipt. Dat komt ook wel eens voor.

Succes

Steve

Laatst bewerkt:
Hey Patrick,

Het lijkt er inderdaad op dat je koppeling blijft slippen.
Weet je of je er een standaard of een verstelbare koppeling in hebt zitten?

als je een verstelbare hebt moet je hem wat losser zetten. Als het een standard koppeling is dan in elk geval alles goed schoonmaken en ontvetten, kijken of de schoentjes niet kaal zijn. Er moet een voering op de schoenen zitten.

Ik zou in elk geval zo niet blijven rijden. Eerst maar 's je vrije zondag opofferen en gaan sleutelen.

Succes

Steve

Bedankt voor je snelle reactie Steve. Hoe kun je zien of je een standaard koppeling of een verstelbare koppeling hebt? (Nogmaals, ik weet nog niet eens welke motor er in zit en ik ben helemaal nieuw op dit gebied) Of is dit niet/moeilijk te zien van de buitenkant?

Nogmaals bedankt voor je reactie Steve :)

Tja, da's soms wel lastig om te kunnen bepalen.
Als er een gaatje in je koppelingsklok zit is het goed mogelijk dat je een verstelbare koppeling hebt. Daar kan je dan met een imbussleuteltje de stelschoefjes in de koppeling in of uit draaien.
Als er geen gaatje in de klok zit wil dat niet zeggen dat je geen verstelbare koppeling hebt. Het beste is gewoon gaan kijken. Maar controleer eerst je wielmeenemers etc. Dus even een visuele check van de aandrijflijn alvorens je de koppeling gaat onderzoeken. Dat lijkt mij tenminste het verstandigste.

Nogmaals suc6

je motor is denk ik (gok ik) een 26 cc. ze werden namelijk geleverd met een 23cc of een 26cc ;). plaats anders eens een foto ;).
overigens is t juist goed wanneer hij binnen een paar keer trekken start :).
Even over het hendeltje, dat is nr:7379/8 en kost 4,00 bij de Pitstopshop :).

voor de rest sluit ik me aan bij Sam31. ;)

Groeten,

Ruben

Mijn FG MT gaat zelfs trager bij volgas.
Ik dacht altijd dat dat normaal was (bij een hoog aantal toeren zakt het koppel enorm)
Verder zou het wel kunnen dat het de koppeling is,daar had ik nog niet over nagedacht.:-D
m_g260rc.gif

Gewoon na het rijden even aan je koppelingsklok voelen. Als deze heet is, slipt de koppeling (te) veel.
Om erachter te komen wat voor koppeling je hebt: gewoon even de klok eraf trekken?

En als je auto bij volgas terugvalt in snelheid, heb je goede kans dat de motor de vertanding niet aankan of gewoon niet goed staat afgesteld.

Koppeling is inderdaad de meest waarschijnlijke oorzaak. Als je hiervoor een nieuwe moet kopen kijk dan eens naar een Elcon koppeling. deze zijn zeer slijtvast maar kosten ook wat meer. Eenmaal plaatsen en er eigenlijk niet meer naar om hoeven kijken.

@Charger, ik zal zsm een foto maken van het blok. En nog bedankt voor het nummer! Ik ga dat ding binnenkort in een duitse zaak halen hier over de grens, kost ie 1,55. Maar als ik vragen mag, hoe heb je deze gevonden? (Ik heb de manual op internet na gekeken maar kon het hendeltje niet vinden)

Over dat van dat ie bij volgas minder snel is als een beetje ervoor; die van mij heeft een topsnelheid van 10-20 km/h als ik 10% gas geef, geef ik meer gas blijft het bijna hetzelfde... Dus ik denk niet dat dit hieraan ligt, en hij zou sowieso iets sneller moeten zijn, toch? :p

Ik ga hem morgen dan maar eens uit elkaar halen, bedankt voor de info/tips! :)

Kan ook zijn dat er ergens een borgschroefje los zit, waardoor een asje doorslipt zodra de belasting te hoog wordt.

Kan ook zijn dat er ergens een borgschroefje los zit, waardoor een asje doorslipt zodra de belasting te hoog wordt.

euuuhmm, volgens mij heb ik dat ook al genoemd.

Enneuh, ik zou de klok niet aanraken als je gereden hebt. Je koppeling slipt altijd bij het optrekken dus warm wordt ie zeker. Niet doen dus, tenzij je je vingers wil branden......

Wat voor kleur heeft je klok? Daar had je nog niet op geantwoord.

euuuhmm, volgens mij heb ik dat ook al genoemd.

Enneuh, ik zou de klok niet aanraken als je gereden hebt. Je koppeling slipt altijd bij het optrekken dus warm wordt ie zeker. Niet doen dus, tenzij je je vingers wil branden......

Wat voor kleur heeft je klok? Daar had je nog niet op geantwoord.

Sorry, heb die vraag dan waarschijnlijk niet gezien. Hij is gewoon zilver maar ik meen me te herinneren dat ie aan de bovenkant blauw/rood/paars was een beetje. (Dat is toch een teken ervoor dat ie een keer erg warm is geworden?)

@Charger, ik zal zsm een foto maken van het blok. En nog bedankt voor het nummer! Ik ga dat ding binnenkort in een duitse zaak halen hier over de grens, kost ie 1,55. Maar als ik vragen mag, hoe heb je deze gevonden? (Ik heb de manual op internet na gekeken maar kon het hendeltje niet vinden)

ik ben bij de pitstopshop naar motoren gegaan -> motoronderdelen-> zenoah G230 en G260 parts (er van uitgaande dat dat ook jouw motor is), toen even t hendeltje gezocht en dat nummer ingetypt in de zoekfunctie ;).

Als je erachter komt dat je een CY hebt, is het ook geen probleem. is precies hetzelfde onderdeel.

Groeten,

Ruben

Wielmeenemers vastdraaien ??? Kun je beide achterwielen tegen elkaar heen draaien ??? Tandwiel los op tussenas ??? LET OP, asje heeft 2 vlakke kantjes, waar de schroefjes op moeten komen om het tandwiel vast te houden. Tandwiel glad ???

Begin bij je achterwielen te kijken en ga zo terug naar je koppelingsklok, probeer als wat je kunt vastdraaien vast te zetten. En dan maar weer proberen.

Back