Monteren landingsgestel

Monteren landingsgestel (nu met foto)

Dames en Heren

Ik heb laatst een SuperAir 2 aangeschaft en ga van dit neuswiel model een taildrager maken.

Hierbij ga ik een aluminium strip gebruiken, waarvan een kant schuin is. Wat is nu de juiste manier om het landingsgestel te monteren?

Met de schuine kant naar voren of de schuine kant naar achteren..

Groet Frank

Laatst bewerkt:
Meestal wordt een landingsgestel met de schuine kant aan de achterzijde gemonteerd. Denk je er verder aan dat de wielen nu vóór het zwaartepunt moeten komen? Anders wil het toestel niet op de staartsteun staan.

Ja dat weet ik, komt ruim genoeg voor het zwaartepunt.

Ik heb inmiddels wel aardig wat bouwervaring, alleen wil ik graag jullie mening weten.

Frank

Meestal wordt een landingsgestel met de schuine kant aan de achterzijde gemonteerd. Denk je er verder aan dat de wielen nu vóór het zwaartepunt moeten komen? Anders wil het toestel niet op de staartsteun staan.

In de meeste gevallen moet de as(sen) van de wielen net voorbij de voorkant van de vleugel uitsteken. Van bovenaf gezien. Bij vleugelbreedte van 27 cm is dat dus ongeveer 10 cm vanaf het zwaarte punt. Hier mee voorkom je dat het toestel bij het minste op zijn neus gaat staan.
Je kunt dus met het maken / monteren van het landingsgestel daar al rekening houden. Rechte kant naar voren en de schuine kant naar achteren laten aflopen is wel het mooiste.

529747c722201faf7.jpg

Als het kan Dural gebruiken, dit aluminium is taaier, en ook niet te dun maken!(3 mm).

Laatst bewerkt door een moderator:
De Schuine kant naar achter had ik ook al in mijn hoofd.
Echter in mijn omgeving was een discussie ontstaan over stroomlijn e.d.

Vanavond maar even in waalwijk langs om te kijken wat ze hebben.

Groet Frank

ps. ik zal een foto van het resultaat plaatsen.

En ja ze is klaar...

Foto in de orginele status.

Superair2-1.jpg

De Foto zoals het geworden is.

Superair2-2.jpg

Ik ben er tevreden mee..
Nu maar wachten op beter vliegweer voor de remaiden...

Groet
Frank

In de meeste gevallen moet de as(sen) van de wielen net voorbij de voorkant van de vleugel uitsteken. Van bovenaf gezien. Bij vleugelbreedte van 27 cm is dat dus ongeveer 10 cm vanaf het zwaarte punt. Hier mee voorkom je dat het toestel bij het minste op zijn neus gaat staan.
Je kunt dus met het maken / monteren van het landingsgestel daar al rekening houden. Rechte kant naar voren en de schuine kant naar achteren laten aflopen is wel het mooiste.

529747c722201faf7.jpg

Als het kan Dural gebruiken, dit aluminium is taaier, en ook niet te dun maken!(3 mm).

Op deze manier kun je simpelweg van je neuswiel-trainer/kist een "taildragger" maken.
Dat is wel handig om met een vertrouwde kist te oefenen op het starten en landen van een staartwielkist.
De achterste kist is een Sky-Star van Protech. Ik had die vorig jaar omgebouwd om te oefenen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben ook zeer tervreden met het resultaat... Meestal vind ik een taildragger ook mooier.

En het starten t.o.v een neuswiel kist valt eigenlijk ook mee.

Groet Frank.

(hopelijk morgen vliegweer)

Back