monocote strak krijgen

• Topicstarter Topicstarter wvl
  • Startdatum Startdatum
W

wvl

Guest
Ik heb een super sportster van GP gekocht, ARF. Mooi model, overtrokken met monokote.
Afwerking van de monokote is slecht: veel rimpels, en laat ook makkelijk los van balsa vlakken, en is relatief dik (=zwaar).
Iemand tips om de folie strak te krijgen (oracover ken ik)? Vooral de romp is echt lelijk gefolied - zeer veel rimpels die ik er met de strijkbout niet uitkrijg.

Thanks

als ik het zo lees dan is het misschien een idee om alle folie er af te halen en het gewoon opnieuw te bespannen want rimpels en oneffenheden in een vleugel en of romp bemerk je tijdens het vliegen.

klets, daar merk je niks van, misschien bij een dikke pattern kist met een toppiloot aan de sticks maar een normale hobbypiloot zal er niet veel van merken.

wat is het nut van een arf als je hem weer opnieuw gaat folieen ?

de monocote kan je gewoon opspannen met een fohn net als oracover tot soortgelijke resultaten wvl.
met de fohn en dan met een doek voorzichtig aanwrijven.
oracover en monocote kunnen echt een heel eind krimpen voor het kapot gaat, gewoon voorzichtig proberen.
bij de meeste arfs hangt de bespanning slap door alle temperatuurswisselingen voor ie op jouw bureau ligt te pronken.
ik heb zojuist een great planes stuka in mijn handen gehad, ook die bespanning hing er wat slapjes bij, maar na het opspannen een hele mooie kist.

als ik het bericht zo lees dan zitten er enorme heuvels en rimpels in lijkt me in ieder geval niet mooi heb. arf kisten zijn met dat plak spul bespannen en daar valt in ieder geval weinig aan te fohnen. bovendien is het plakspul erg slapjes het scheurt snel.

er staat toch duidelijk "MET MONOCOTE BESPANNEN" en dat zijn alle great planes ARF's en dat is dus gewoon te spannen.

goedkope hakichikiwatsi arf's hebben inderdaad gewoon sticker plakfolie, en het enigst wat je daaraan kan doen is een gat erin branden.

wvl zei:
Afwerking van de monokote is slecht: veel rimpels, en laat ook makkelijk los van balsa vlakken, en is relatief dik (=zwaar).
maak mij niet uit waarmee het bespannen is. hier staat duidelijk dat het SLECHT bespannen is. nu vindt de een een klein rimpeltje al erg en de ander valt het pas op als er ribbels in zitten van een cm. zoals ik dit lees zouden het voor mij redenen genoeg zijn om gewoon op nieuw te bespannen. maar als je wvl een andere oplossing weet te geven dan hoor je mij daar niet over klagen. opspannen heeft wvl al geprobeerd :roll: duzzz

Ik vind als je een ARF koopt, je op zijn minst mag verwachten dat hij van buiten goed afgewerkt uitziet, je koopt geen ARF om hem daarna opnieuw te bespannen.
en als je model nieuw is en al gerimpeld is in de doos, vind ik dat je terug naar de winkel mag(dit geldt als de ARF van een van de A-merken is)om hem in te ruilen voor een goed afgewerkt exemplaar

gewoon terug brengen en een andere vragen.

Het toont ook aan dat we misschien wat meer moeten gaan kijken naar de inhoud van de doos die we gekocht hebben.

Het is mij ook al overkomen dat ik in mijn -euforie - een bouwdoos had gekocht waar dan bij thuiskomst gebreken aan waren zoals gebroken plankjes hout enz. Had ik dan die doos eens geopend in de winkel tja dan had ik het gelijk vastgesteld. Alhoewel je van een top noch firma als GP toch mag verwachten dat het net dat ietsje extra te bieden heeft. Niets is tenandere meer frustrerend dan een ARF model, waarvoor je een stevige stuiver meer hebt betaald, terug te mogen strippen omdat iemand de bespanning niet goed heeft aangebracht. In die zin heeft Gerard wel gelijk natuurlijk.

Ho guys,
Niet panikeren, ik ben ondertussen nog wat met de verfbrander aan de slag geweest. De kist is al strakker geworden. Maar ik durf niet te ver gaan, op een bepaald moment kan de folie niet meer strakker en wordt hij bros.
Liever nog een klein rimpeltje dan een gat...

Ik heb inderdaad geen zin de kist te herfoliën. Ik wacht wel tot na de eerste crash :-(.
Nee, folie om de ganse ganse kist te herverpakken...dan kan je beter een bouwdoos kopen, die is een stuk goedkoper...

En rimpels in de folie, ik denk niet dat dat de vliegeigenschappen zal beïnvloeden.

In elk geval bedankt voor de reacties!

WVL

Back