Verspanen in RVS is echt anders, dan in messing.
Door het verlagen van het toerental verspaan je minder.
Overigens, ik moet weer zeggen, dat de destijds bij Conrad gekochte Caramba snijolie voortreffelijk werkt.
Echter, ik kan de olie niet meer vinden op de site van Conrad, zal wel uit het assortiment genomen zijn.
Vandaag, een M12, A4-70 zeskant tapbout, schoon gedraaid voor het afsluiterhuis.
Laatste stap in de voorbereiding was het maken van de bevestigingsflens.
Deze laatste gemaakt uit de oude bodemplaat van de ketel, materiaal AISI 316, dik 1,5mm.
Hieruit een stuk vierkant geslepen, gat geboord ø8mm, de hoeken weggeslepen en op de draaibank ingespannen om rond te draaien.
Bij deze inspanning zijn de door de verspaning opgewekt krachten zo groot, dat een draadeind door het verdraaien van de moeren uit de drieklauw getrokken wordt.
Daarom gebruik ik een lange bout, waarbij de kop aan de binnenkant van de klauwen stuit.
De bout kan nu niet meer uitgetrokken worden en door de verspanings krachten draait de moer aan de buitenkant zo vast, dat het werkstuk klemvast zit.
Bij het verspanen heb ik dit keer een linkse mesbeitel, haaks op het werkstuk gebruikt.
Daar ik nu een normaliter ongebruikt deel van het snijvlak gebruikt, kon ik de schijf dik 1,5mm rustig afdraaien.
Er worden op de dunne schijf geen dwarskrachten, opgewekt bij langsdraaien door de voeding, uitgeoefend.
De dunne flens word dus niet vervormd.
Na deze bewerking heb ik alle voorbewerkte materialen voor het maken van de nieuwe haakse afsluiter gereed.
Op de onderstaande foto de huidige stand.
Aan de bovenkant het oude messing klephuis met aan gesoldeerde flens uit messing en daarnaast de pakkingdrukker ook uit messing.
Onder de RVS staaf ø4mm, dit wordt de nieuwe afsluiter spindel, van links naar rechts, het afsluiterhuis, de flens, de voorbewerkte pakkingdrukker en aan de onderkant de eerder afgedraaide bout M8 A4
De volgende stap is het maken van de schroefdraad voor de wartelmoeren van de kegelkoppelingen.
Daarnaast ook nog een mooie inwendige kegel voor de kegelkoppeling, 60°.
Groet, Henk.