Modelbouwersdag / Expo Historische Scheepsmodellen 2025

gewoon, plastic bouwdoos, (kan ook polystyreen zijn) opgeleukt met duizenden stukjes messing, zie

Herby,
ABS is dus plastic. Hm. We hebben inderdaad plastic modellen uitgesloten. Daarbij dachten we vooral aan een bouwdoos, bijv van Revell, die je in 2 dagen in elkaar zet.
Wat jij hier laat zien is inderdaad andere koek, maar het blijft vooral plastic. Voor nu blijven we het uitsluiten maar we zullen er opnieuw over nadenken.

Papier wel? Dat zijn net zulke bouwpakketten als van plastic. En tegenwoordig zijn de houten pakketten zo geavanceerd gemaakt dat het vergelijkbaar is met plastic. De onderdelen zijn lasergesneden en hoeven alleen samengesteld te worden met potje lijm. Ik zie plastic modellen die niet onderdoen voor hout. Het eerste jaar in Amsterdam waren de Duitsers daar ook met plastic modellen. Dan moet je de Balder van Peter ook weigeren, want plastic. Een scheepsmodel is een scheepsmodel, tegenwoordig zie je allerlei materialen, vaak gecombineerd.

We dwalen te ver af van het oorspronkelijke doel van deze bijeenkomsten : historische zeilschepen
Er is toen gekozen voor alle historische schepen omdat het museum zo groot is. Waar ik het over had van die Duitsers zijn zeilschepen. Maar de opzet was inderdaad ooit eens historische zeilschepen. Ik heb geen moeite met andere typen, als het maar historische zijn en als ze mooi gemaakt zijn. Papier, plastic, hout, been of een combi van alles.

Back