Model van een vrachtscheepje ca 1440, schaal 1 : 87 (HO)

Dat is een leuk scheepje. Vooral in relatie met de kogge en historie Kampen en Zutphen. Wat me intrigeert is hoe ze zo'n molensteen vanuit een kogge in dit scheepje kregen. Als je dat een hedendaagse verladerzou vragen om het zonder kraan te doen zou hij een probleem hebben denk ik.

Daar is vast wel wat op te bedenken. Ik denk dat het vanuit het vrachtscheepje eerst op de kade werd getild met een tredmolenkraan op een wagen en vervolgens met zo'n kraan in de kogge. Mogelijk zou ook de ra van de kogge kunnen fungeren als ophangpunt voor een takelblok. We weten dat er in Zutphen in de Hanzetijd een tredmolenkraan op de kade stond, en die stond er in Kampen ongetwijfeld ook.
Constant

Hier zie je zo'n kraan, op een prent uit de 17e eeuw. maar deze kranen waren er al veel eerder te vinden. De scheepjes waar gewerkt wordt zijn ongeveer even groot als die ik bouwde, alleen zullen dit mogelijk geen platbodems zijn geweest, maar in ieder geval niet overnaads gebouwd. Die periode was veel eerder. Op de maquette van de stad in 1485 die ik bouwde en in het museum staat komt nog zo'n kraan. (daar had ik de laatste fase in alle stress geen tijd meer voor).
Constant
DSCN5437 (2).JPG

Interessante periode de "Hanze" als zijnde middeleeuws handelsverbond tussen steden door heel Europa. De binnenvaartschepen waren nodig voor het vervoeren van diversen goederen. Leuk om o.a. te zien op deze prent!

De Hanze was van ca 1250 tot ca 1450, en was een verbond tussen havensteden aan de Oostzee, Nederland, Duitsland, Denemarken, België en Engeland. In die tijd werden er ook Koggen gebouwd en de schuiten zoals ik beschreef en bouwde. Daarna niet meer. De afgebeelde prent is uit de 17e eeuw toen er van die handelsactiviteit weinig meer over was. Ik nam deze prent als voorbeeld voor de kraan. Stadsgezichten van Zutphen uit de Hanzeperiode bestaan helaas niet.
constant

Ik had dit even gemist, ik ben afgelopen zomer aan boord geweest van de Kamper kogge toen het ding in Den Helder lag.
Vorig jaar december lag het schip naast ons schip op de helling....
Begrijp ik nu dat het binnenvaartscheepje ongeveer de lengte van een Kogge heeft?
Dus ook ongeveer 20 meter?

Back